موزه هنر تعزیه در خراسان شمالی تاسیس شود
کد خبر: 4150452
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
حجت الاسلام نوری درخواست کرد:

موزه هنر تعزیه در خراسان شمالی تاسیس شود

نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی گفت: با توجه به قدمت و اصالت این هنر مذهبی در استان وجود موزه‌ای با موضوع تعزیه و‌ نسخ خطی در خراسان‌شمالی ضرورت دارد.

حجت الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالیبه گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی شب گذشته در آیین رونمایی از پوستر فراخوان سوگواره ملی هنری عاشورا با اشاره به اینکه هنر سوگواره هنری مردمی و برخاسته از دل مردم است بر مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در برگزاری این رویداد ملی تاکید کرد.

وی گفت: هر چند متولی برگزاری این همایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است ولی برای برگزاری شایسته این رویداد مذهبی و مردمی نیاز به مساعدت و همکاری تمام افراد ، دستگاه‌های اداری و اجرایی و  هیات مذهبی می‌باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی با توجه به قدمت و اصالت این هنر مذهبی در استان بر وجود موزه ای با موضوع تعزیه و‌نسخ خطی در استان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه همه هنرها و فرهنگ‌ها از جمله فرهنگ ظلم ستیزی، هنر معماری، روضه خوانی و هنر تعزیه برخاسته از دل محرم و عاشورا است، افزود: عاشور یک فرصت و ذخیره است و تا پایان عالم هستی مسئله‌ای به اهمیت کربلا وجود نخواهد داشت.

امام جمعه بجنورد برگزاری این رویداد را فرصت مناسبی برای معرفی هنر اصیل سوگواره استان و همچنین شناساندن هنرمندان و نسخ خطی این هنر مذهبی در استان بیان کرد.

تقی صادقی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی نیز در این آیین مردمی‌ترین، بخش حرکت‌های مردمی را عاشورا و محرم دانست، گفت: ماجرای کربلا و شهادت امام حسین(ع) آغاز گر یک حرکت، نهضت و مکتب شد، و شاید مردمی ترین، بخش حرکت‌‎های مردمی و فرهنگی هنری با قیام اباعبدالله شکل گرفت و نمونه آن را می‌توان در هنر تعزیه دید.

وی با اشاره به ثبت هنر اصیل تعزیه از گذشته‌های بسیار دور، ایرانی‌ترین و شیعه‌ترین هنر را هنر تعزیه دانست که با گذشت سال‌های بسیار نسل به نسل و سینه به سینه توانسته اصالت خود را حفظ کند.

صادقی افزود: با وقوع انقلاب اسلامی ایران گونه‌های دیگر هنر عاشورایی خودنمایی کرد که نمونه بارز آن در دفاع مقدس لمس و حس شد.

وی تصریح کرد : امسال سوگواره ملی هنری عاشورا با تکیه بر هنر تعزیه به خراسان‌شمالی تعلق گرفته است که بیشترین بخش‌‎های آن به عرصه عاشورایی وارد شده است.

گفتنی است؛ سوگواره ملی هنری عاشورا ۱۷ تا ۲۰ مرداد ماه سال جاری در بجنورد مرکز خراسان‌شمالی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha