کتاب «کنترل اجتماعی در نهج‌البلاغه» روانه بازار نشر شد
کد خبر: 4153870
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱

کتاب «کنترل اجتماعی در نهج‌البلاغه» روانه بازار نشر شد

کتاب «کنترل اجتماعی در نهج‌البلاغه» که به قلم حفیظ‌الله فولادی در گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگاشته شده است، روانه بازار نشر شد.

کتاب کنترل اجتماعی در نهج‌البلاغهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب «کنترل اجتماعی در نهج البلاغه» که به قلم حفیظ‌الله فولادی در گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگاشته شده است، روانه بازار نشر شد.

آنچه در این کتاب مبتنی بر گزاره‌‌های مرتبط با کتاب نهج‌البلاغه، استنباط و ارائه‌شده، دیدگاهی است که سعی می‌‌کند همه عناصر دخیل در کنترل بر کنش‌‌های انسان را به‌صورت نظام‌واره‌ای مدنظر قرار دهد.

محصول چنین رویکردی، سلامت نسبی سطوح سه‌گانه فردی، بین الافرادی و کلان اجتماعی از کجروی‌هاست. نظام‌واره کنترل اجتماعی فرایند مستمری است که مسئولیت‌آفرینی و مسئولیت‌پذیری را در ساحت‌های فردی، گروهی و ساختاری دنبال می‌کند و عوامل و عناصر دخیل در آن را معین می‌سازد.

این نظام‌واره، تأثیرگذاری جامعه‌پذیری و کنترل کجروی‌ها را در مراحل و ابعاد مختلف از طریق درونی‌سازی هنجارهای اجتماعی و دینی موجب می‌گردد. در این نظام‌واره چرخه کنترل، با القاء آموزه‌های تربیتی و دینی برای ایجاد و درونی‌سازی آگاهی‌ها، آغاز و پس از عبور از مرحله میانی توسعه پیوندها و مسئولیت‌ها، به سطح ساختارهای نظام اجتماعی می‌رسد و تکمیل می‌شود.

به واقع نادیده‌انگاری این رویکرد نظام‌واره‌ای در جوامع امروزی است که موجب فزونی انحرافات اجتماعی و ناگزیری جوامع در سازگاری با آنها به‌عنوان هنجار شده است.

فایل 30 صفحه اول کتاب «کنترل اجتماعی در نهج البلاغه»  در سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بطور رایگان قابل دانلود می‌باشد.

انتهای پیام
captcha