آمادگی برای راه اندازی مجتمع شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4154901
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹

آمادگی برای راه اندازی مجتمع شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در خراسان‌جنوبی

معاون وزیر دادگستری گفت: آمادگی برای راه اندازی مجتمع شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی با همراهی دادستانی، شهرداری و بهزیستی وجود دارد. 

کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا، به نقل از استانداری خراسان‌جنوبی، سید علی کاظمی، معاون وزیر دادگستری امروز ۲۲ تیرماه در کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: دغدغه مندی مسئولان استان در حوزه آسیب های اجتماعی کاملا آشکار است، آسیب‌های اجتماعی موضوع مهمی در کشور ما است. 

معاون حقوق مالکیت فکری و دبیر مرجع ملی کودک وزارت دادگستری با بیان اینکه موضوع آسیب های اجتماعی، کودکان، زنان و مسائلی از این دست برای ما مهم هستند، گفت: باید برای حوزه اعتیاد و مواد مخدر در این استان با توجه به همجوار بودن با افغانستان در کنار برنامه های سالیانه برنامه اضطرار داشته باشیم.

کاظمی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی برای کشور ما موضوعی راهبردی است، افزود: موضوع آسیب‌های اجتماعی در ایران به دلیل آموزه‌های دینی موجود حساس است؛ در بحث کودکان، موضوع ۱۴۰۰ سال پیش مورد تاکید قرار گرفته است و همچنین مضامین بلندی در اسلام به مباحث کودکان پرداخته است.

وی ادامه داد: یکی از مباحث جهاد تبیین این است که موضوع آسیب های اجتماعی باید تبدیل به هنجار عمومی، سیستم و فرآیند شود، طبق احادیت دین اسلام اگر یک نفر را احیا کنیم یعنی کل دنیا را احیا کرده‌ایم و اگر کودک پاک و مطهر که هدیه خداوند است تبدیل به فرد نابهنجاری شود، همه ما مسئول هستیم.

معاون وزیر دادگستری تصریح کرد: جامعه ارزشی و دینی از ما انتظار دارند که به حوزه کودکان، زنان و آسیب‌های اجتماعی بپردازیم. برخی می‌گویند مبارزه با فقر، محرومیت، خیابان گردی هزینه دارد و در توان ما نیست اما این مهم، با مبانی اسلامی مغایرت دارد، دولت مردمی سیزدهم تلاش می‌کند که این اتفاق نیفتد.

وی گفت: نگاه ریاست جمهوری به حوزه آسیب‌های اجتماعی خاص است و هشت بند در سند تحول قضایی به دستور ریاست جمهوری آمده و آیت الله رئیسی بر این مهم تاکید دارند.

معاون وزیر دادگستری با اشاره به هماهنگی دستگاه‌ها محتلف در حوزه آسیب های اجتماعی به ویژه مباحث کودکان، گفت: وزیر کشور، وزیر دادگستری، تامین اجتماعی و بهزیستی همه دغدغه آسیب‌های اجتماعی را دارند؛ بحث کودکان بحث مهمی است و قوانین این حوزه، قوانین خوب و جامعی دارد و رویکرد چند نهادی را می طلبد بر این اساس اقدام به اجرای این قانون امر مهمی است و در استان خراسان جنوبی هم اشراف به این قانون خوب است.

کاظمی اظهار کرد: اقدامات دستگاه‌های متولی در خراسان جنوبی بسیار مناسب بود، تولید برنامه اطلاع رسانی برای کودکان با مشارک خود کودکان، حساسیت بر رعایت حقوق کودک، اقدامات دادگستری و تعامل با دستگاه های اجرایی، آموزش فنی و حرفه‌ای، ساماندهی زباله گردان توسط شهرداری و کودکان و زنان در موقعیت خیابان، آموزش اتباع غیر ایرانی، بهداشت اتباع و کنترل بارداری در اتباع خارجی از جمله این موارد بود.

وی تصریح کرد: به کارگیری کودکان زیر ۱۵ سال و عدم اعمال رعایت استانداردهای کار، مجازات‌های شدید دارد که در برخی استان‌ها رعایت نمی‌کنند اما در استان خراسان جنوبی اوضاع خوب است.

معاون وزیر دادگستری خواستار تحول از رویکرد پیگیرانه به موضوعات پیشگیرانه شد و از وجود ۳۰ هزار کودک کار در کشور خبر داد و افزود: البته در بحث خودکشی از استانداردهای جهانی خیلی پایین تر هستیم که اعتقادات خانوادگی مانع خودکشی است لذا رویکرد پیشگری مهم است، این حجم کودکان با بزرگ شدن؛ مشکلات آنها هم بزرگتر می‌شود.

وی بیان کرد: حاضریم به عنوان یک طرح پایلوت، استان خراسان جنوبی را در حوزه کودک ببینیم، یکی از تجاربی که در خراسان رضوی وجود دارد راه اندازی مجتمع شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ بدین منظور که تمام ساز و کارها و امکانات دستگاه در یک مرکز متمرکز شود و پذیرش کودکان و نوجوانان در معرض خیابان، حمایت‌های قضایی توسط دادستانی، حمایت های اجتماعی و مردمی انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha