مباهله بیانگر فصل‌الخطاب بودن دانش، علم و برهان است/ ناترازی بودجه، تهدید مهم برنامه هفتم
کد خبر: 4154974
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
خطیب جمعه تهران:

مباهله بیانگر فصل‌الخطاب بودن دانش، علم و برهان است/ ناترازی بودجه، تهدید مهم برنامه هفتم

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز جمعه تهران، با اشاره به رویداد تاریخی مباهله گفت: آیه مباهله در کنار ده‌ها آیه از آیات قرآن کریم، دانش، علم، معرفت و برهان را به منزله فصل‌الخطاب معرفی می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، امروز 23تیر، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم فهم درست و عمیق از مدرسه غدیر و رویداد تاریخی مباهله راه معرفت و آراستگی به تقوا را فراروی جامعه اسلامی قرار دهد، گفت: ایام مبارک و تحول آفرین ماه ذی حجه با رویدادها و اعیاد بزرگ و تاریخ ساز مانند عید غدیر و نزول آیه مباهله پیوند خورده است.

وی درباره نکات آیه کریمه مباهله گفت: این آیه دارای ابعاد و مزایای مهم و متراکم است که شامل سه حوزه مهم است؛ فصل الخطاب بودن علم و برهان از نگاه قرآن، تفسیر روشن آیه تطهیر و تبیین اصحاب کسا و جایگاه و شخصیت ممتاز و استثنایی ایشان و در نهایت توصیف بلند از شخصیت بی بدیل حضرت امیرالمؤمنین علی(ع).

ابوترابی فرد اظهار کرد: این آیه در کنار ده‌ها آیه از آیات قرآن کریم، دانش، علم، معرفت و برهان را به منزله فصل‌الخطاب معرفی می‌کند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: این سخن قرآن کریم رمز پایداری قرآن و ماندگاری مدرسه اسلام است. پیامبر اکرم(ص) آمده‌اند تا بشر سلوک عقلانی و عالمانه داشته باشد، براساس معرفت و دانش راه خود را انتخاب کند و گام بردارد.

تمام تصمیم‌ها باید دانش‌بنیان باشد

وی تصریح کرد: براین مبنا تمام تصمیمات ما در حوزه حیات فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و معرفتی باید دانش بنیان باشد.

ابوترابی فرد ابراز کرد: برهمین اساس مسیحیان نجران در جریان مباهله مورد خطاب قرآن قرار می‌گیرند که چرا تسلیم علم و برهان نمی‌شوند و در برابر دانش خضوع نمی‌کنند. براساس نگاه قرآن کسی که عالمانه قدم بر نمی‌دارد تحت ولایت خداوند نیست و انسان و جامعه‌ای مشمول نصرت خداوند قرار می‌گیرند که عالمانه تصمیم بگیرند و قدم بردارند.

وی بیان کرد: اگر می‌بینید سخن و تصمیم ما مورد نقد قرار می‌گیرد برای این است که با دانش، علم و پشتوانه‌های کارشناسی فاصله دارد.

خطیب جمعه تهران درباره نکته دوم از آیه مباهله مبنی بر تفسیر روشن آیه تطهیر گفت: رسول اکرم(ص) بعد از فتح مکه در جایگاه یک رهبر علمی و سیاسی مقتدر با جهان آن روز و صاحبان قدرت و دانش و پیروان ادیان الهی مکاتبه می‌کنند و آنان را به اسلام دعوت می‌کنند و یکی از این نامه‌ها به مسیحیان منطقه نجران ارسال می‌شود.

وی افزود: در مقابل شخصیت‌های بزرگ مسیحی نجران تصمیم می‌گیرند یک هیئت برجسته علمی را در کاروانی حدودا 70 نفره برای مباحثه با پیامبر اکرم(ص) به مدینه اعزام کنند. در این گفت‌وگو در مورد شخصیت حضرت عیسی(ع) بحث می‌شود. مسیحیان درباره الوهیت ایشان به خاطر پسر خدا بودن، سخن می‌گویند اما پیامبر(ص) در پاسخ آیه «إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» را تلاوت می‌کنند.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: از نگاه قرآن جایگاه حضرت عیسی(ع) به منزله یک پیامبر برجسته الهی نزد خدا مانند منزلت حضرت آدم(ع) است. پیامبر اکرم(ع) خطاب به علمای مسیحی نجران می‌فرمایند شما در مورد حضرت آدم(ع) و آفرینش او چه عقیده‌ای دارید؟ آیا ایشان را هم چون پدر و مادر ندارند، خدا می‌دانید؟

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: علمای مسیحی نجران باید در برابر برهان پیامبر(ص) تسلیم می‌شدند اما علم و برهان فصل‌الخطاب قرار نگرفت و آنها در مقابل حق ایستادگی کردند اما پیامبر(ص) دست برنداشت زیرا دغدغه هدایت و سعادت بشر را دارند. لذا برای هموار شدن راه تحول و ثبت حقانیت مدرسه اسلام و شخصیت استثنایی خمسه طیبه در تاریخ، آیه کریمه مباهله نازل شد.

وی افزود: پیامبر(ص) خطاب به این علما فرمودند ما آماده مباهله هستیم. شما خود را حق می‌دانید و ما هم خود را حق می‌دانیم و هر دو خداوند را قادر علی الاطلاق می‌دانیم و اعتقاد داریم خدا از حق در برابر باطل دفاع می‌کند، بنابراین در پیشگاه خداوند به دعا و تضرع می‌نشینیم و از خداوند می‌خواهیم هر کسی را که دروغ می‌گوید مورد قهر و خشم خود قرار دهد و ما در این میدان فرزندان، بانوان و مردان خود را همراه خود می‌آوریم؛ آنهایی که جان و نفس آنها جان و نفس من است و در اوج پیوند و یگانگی با هم هستیم.    

ابوترابی فرد با بیان اینکه از نگاه قرآن کریم هر فرزند و بانویی از اهل بیت انبیا محسوب نمی‌شود، گفت: قرآن کسانی را اهل بیت انبیا می‌شناسد که با انبیا در عقیده و عمل صالح در یک جبهه و صف باشند و لذا فرزند نوح اهل بیت نوح نیست. پیامبر(ص) هم در مباهله با اهل بیت خود که در اوج اعتقاد به خدا و اسلام هستند حاضر می‌شوند و قطعاً پیامبر(ص) اگر در مدینه مردان، بانوان و فرزندانی در تراز خمسه طیبه بودند، آنها را نیز با خود همراه می‌کردند. 

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: همانطور که بسیاری از علمای برجسته اهل سنت گفته‌اند این آیه بیان‌کننده این واقعیت است که در جهان اسلام انسانی در تراز خمسه طیبه وجود ندارد و این خاندان استثنایی در قله طهارت، علم، ایمان  معرفت قرار دارند و باید مقتدای جامعه بشری باشند.

وی افزود: یکی از فرازهای مهم آیه مباهله واژه «انفسنا» است که طبق نظر بسیاری از مفسران بر وجود مبارک امیرالمؤمنین اطلاق می‌شود و گواه آن است که علی(ع) از همه انبیا اشرف و برجسته‌تر است و لذا هیچ دلیلی قوی‌تر از این آیه برای فضیلت و جایگاه استثنایی اصحاب کسا وجود ندارد.  

ابوترابی فرد در ادامه خطاب به همه خواهران و برادران نمازگزار گفت: باید با شجاعت و ایستادگی در کنار حق، وفدارای به نهاد خانواده، تربیت فرزندان صالح، حراست از زیست عفیفانه، حفظ ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و پوشش اسلامی، حضرت فاطمه(س) را یاری کنید تا یک جامعه یکپارچه و متحد داشته باشیم و پیوندهای اجتماعی و فرهنگی ما مستحکم شود.

خطیب جمعه تهران با اشاره به جشن بزرگ غدیر در سراسر کشور گفت: این جشن با حضور میلیونی مردم جلوه برجسته‌ای از عشق لبریز به امام علی(ع)، مهر و محبت و دوستی و چنگ زدن به ریسمان امامت و ولایت و خلق یک جبهه متحد فرهنگی بود که می‌تواند چالش‌های فرهنگی کشور را به یک فرصت برای تحکیم پیوندهای ملی، اسلامی و انقلابی تبدیل کند.

وی در پایان این خطبه با تأکید بر استمرار این برنامه‌ها و سامان‌یابی آن و ارائه یک چهره با نشاط، پرشور و لبریز از محبت برای تهران و ایران از مجموعه نهادها و تشکل‌های مردمی، رسانه ملی، پلیس راهور، جبهه فرهنگی انقلاب، سپاه حضرت محد رسول الله(ص)، سپاه حضرت سیدالشهدا(ع)، استانداری، فرمانداری، شهرداری ها و سازمان تبلغات اسلامی برای برگزاری این جشن بزرگ تشکر و قدردانی کرد.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به بیانیه پایانی اجلاس گفت‌وگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران و مسکو و منشور سازمان همکاری شانگهای در مورد احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو، انتظار جدی ملت عزیز و بزرگ ایران و ملل مسلمان منطقه از مسکو تصحیح و اصلاح عاجل موضع اخیر است.

اهمیت نظام تأمین اجتماعی در حکمرانی دینی

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن هفته تأمین اجتماعی گفت: این هفته به نوعی گرامیداشت خدمت به مردم است. این هفته تبیین کننده جایگاه فاخر نظام تأمین اجتماعی برای تحقق عدالت، امنیت و کرامت انسانی آحاد جامعه در حکمرانی مبتنی بر عقلانیت، دانش و معارف وحیانی است.

ابوترابی فرد اظهار کرد: از نگاه امیرالمومنین علی(ع) در منشور حکمرانی، نظام تأمین اجتماعی نقش تعیین کننده ای در حکمرانی دینی دارد. امروز در نظام جمهوری اسلامی بیش از 70 درصد از افراد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند در حالی که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی 20 درصد افراد تحت پوشش بیمه‌های تأمین اجتماعی بودند که حکایت از رشد بیش از 350 درصدی دارد. 

خطیب جمعه تهران بیان کرد: اینجا باید از دولت تشکر کرد که علیرغم تنگناها در طول دو سال گذشته حدود دو میلیون نفر از افرادی که تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نبودند، تحت پوشش قرار داد.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه و وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی، افق پیش رو این است که در پنج سال آینده به سمت تحت پوشش قرار دادن بیش از 4 میلیون نفر دیگر از افراد جامعه قدم برداشته شود.

توجه دولت به پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی

ابوترابی فرد بیان کرد: از اقدامات دیگری که انصافاً در این دوران در زمینه پایداری منابع صندوق های بازنشستگی انجام شد و بسیار مهم و تعیین‌کننده است، اقدام بی‌نظیر در تسویه بدهی بانکی سازمان تأمین اجتماعی بود که رقمی در حدود بیش از 100 هزار میلیاد تومان بود که کار بسیار با اهمیتی است. همچنین با تأمین منابع حدود 80 هزار میلیارد تومان برای پایداری منابع صندوق بازنشستگی و رویکرد تحولی به این صندوق‌ها اختصاص داده شده است.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: در این حوزه پرهیز از تصمیمات سیاسی، انتصابات سیاسی و غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی در بنگاه‌های اقتصادی ضروری است و اراده مدیریت وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی بر تحقق این مهم است. تقاضای ما این است که در این مسیر با عزم راسخ و اراده استوار حرکت کنید، اگر می‌خواهید منابع صندوق‌های بازنشستگی پایدار باشد و به سمت پوشش فراگیر بیمه‌ای و درمان رایگان و توسعه خدمات بیشتر به بازنشستگان قدم بردارید.

ضرورت تحول در نظام بودجه‌ریزی کشور

وی ابراز کرد: از مهمترین اصول قانون برنامه که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و در لایحه برنامه به مجلس ارائه شده است، تحول در نظام بودجه‌ریزی کشور است. کسری غیر منطقی و ناترازی غیر معقول بودجه سالانه کشور از مهمترین تهدیدها برای برنامه هفتم توسعه است.

ابوترابی اظهار کرد: تورمی که شما از آن رنج می‌برید از نگاه همه کارشناسان ریشه در ناترازی هزینه‌ها و منابع و درآمدها دارد که فشار آن را آحاد مردم باید تحمل کنند و از جیب آنها باید هزینه شود. برخی فکر می‌کنند برای اینکه ناترازی بودجه کاهش پیدا کند، باید منابع اضافه شود. سال‌هایی داشتیم که کشور سرشار از منابع حاصل از فروش نفت بوده ولی این ناترازی و رشد تورم حل نشده است.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: از مهمترین و مؤثرترین اقدامات برای برون رفت از این تنگنا، واسپاری وظایف غیر حاکمیتی به بخش غیر دولتی و خصوصی است. کوچک شدن دولت، تحقق دولت الکترونیک، تلاش برای سپردن مسئولیت‌ها به دست شایسته‌ترین و تواناترین مدیران رمز کاهش ناترازی بودجه است.

اهداف نظام بودجه ریزی

وی اظهار کرد: برای فهم دقیق ناکارآمدی دستگاه اداری بزرگ و نسبتاً پرهزینه کشور کافی است به مردم مراجعه کنیم و از آنها در مورد سطح رضایتمندی از خدمات ارائه شده سؤال کنیم. نمایندگان مجاس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که می‌دانم دغدغه جدی اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی دارید، هدف از نظام بودجه‌ریزی اولاً برقراری انضباط مالی است که همان تناسب هزینه‌ها با درآمدها و داشتن مقداری پس انداز است. اگر هزینه شما دو برابر درآمدتان شد ورشکسته اید و ما امروز اینطور کشور را اداره می‌کنیم.

ابوترابی فرد تأکید کرد: دومین هدف نظام بودجه‌ریزی، تخصیص منابع متناسب با اولویت‌هاست. به عبارتی وقتی منابع محدود و هزینه‌ها فراوان است، باید اولویت‌ها را در کشور به صورت درست و براساس شاخص‌ها تعریف کرد و منابع محدود و کمیاب را برای اولویت‌های اول تخصیص بدهیم تا مردم نفس راحتی بکشند؛ تخصیص راهبردی منابع.

خطیب جمعه تهران مدیریت اجرایی خوب و کارآمد را سومین هدف نظام بودجه‌ریزی خواند و گفت: وقتی شما به منزله پدر خانواده منایع و هزینه‌های ترازی داشتید و اولویت‌ها را تعریف کردید، آن وقت مدیریت شما مورد امضای خانواده قرار می‌گیرد. 

وضعیت نامطلوب نظام بودجه‌ریزی کشور

وی با ذکر این سه نکته به تبیین نظام بودجه‌ریزی کشور پرداخت و گفت: اولاً انضباط مالی برقرار نیست؛ مشخص نبودن منابع و مصارف و وجود خزانه‌های متعدد. ثانیاً منابع براساس معیارهای روشن و رعایت اولویت‌ها تخصیص پیدا نمی‌کند. این نیازمند به عزم ملی در مجموعه حاکمیت است و مدیران باید رئیس جمهور را کمک کنند. وزرا و استانداران نباید نگاه بخشی داشته باشند و در  خدمت رئیس جمهور برای تخصیص درست منابع باشند و نمایندگان مجلس باید با دولت همراهی کنند. رهبر معظم انقلاب فرمودند خلق هزینه نکنید. ثالثاً مردم از کمیت و کیفیت خدمات عمومی ارائه شده گلایه جدی دارند و اینها نتیجه بودجه‌ریزی ماست.

ابوترابی فرد در پایان تصریح کرد: سؤال این است چرا با در اختیار داشتن درآمدهای سرشار نفتی، مردم از ساختار ادارای کشور رضایت لازم را ندارند: باید از تمام ظرفیت و توان برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی استفاده کرد و این قانون برنامه توسعه کشور را به سکویی برای تحول در ساختار نظام اداری کشور، واسپاری وظایف غیر حاکمیتی به بخش غیر دولتی و سیاستگذاری و نظارت درست مبدل کرد.       

انتهای پیام
captcha