دانلود کتاب «فرایند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه»
کد خبر: 4155685
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲

دانلود کتاب «فرایند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه»

کتاب «فرایند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه» ویژه مبلغان قرآنی اعزامی به شهرها طی ماه‌های محرم و صفر به همت سازمان دارالقرآن الکریم منتشر و امکان دانلود آن مهیا شد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا محمود‌خانی، دستیار ویژه رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص انتشار کتاب «فرایند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه» گفت: در راستای تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد همه جانبه تبیین و تقویت اتحاد و انسجام ملی، بر آن شدیم تا مسئله سبک زندگی و موضوع عفاف و حجاب که یکی از چالش‌های مهم امروز جامعه ما است و در تذکرات و بیانات مقام معظم رهبری بار‌ها مورد تاکید قرار گرفته است، با خوانشی قرآنی مورد تدبر و مطالعه قرار دهیم.

وی ادامه داد: خوانش تدبری و سوره‌محور قرآن کریم، از رویکرد‌های نوین فهم قرآن کریم است. در این رویکرد با تامل و تفکر در ظواهر، کتاب «فرایند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه» به دنبال کشف ارتباط سیاق‌ها، آیات و جملات قرآن کریم است تا به اندازه وسع خود و با توجه به اصول و ضوابط فهم قرآن، پرده از باطن این ظاهر بردارد و به معنایی نو دست یابد.

دستیار ویژه رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: نوشتار حاضر بر اساس سوره مبارکه نور روش تدبر در قرآن و برگرفته از مباحث ارائه شده بر محوریت سوره مبارکه نور تهیه شده است. هدف از نوشتار حاضر صرف رویکرد علمی و پژوهشی به مسئله عفاف و حجاب نبوده است، بلکه به دنبال این بودیم تا در راستای جهاد تبیین، با رویکردی تبلیغی به این مسأله با محوریت سوره مبارکه نور بپردازیم و آن را در 10 جلسه با ادبیات عمومی برای ارائه در کرسی‌های تفسیر و منبر‌های قرآنی با مخاطب عام آماده سازیم.

محمود‌خانی در مورد ویژگی‌های کتاب «فرایند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه»  گفت: این کتاب در ۱۰ جلسه و در ۲۱۲ صفحه از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ابراهیمی تدوین شده است که در این 10 جلسه به دنبال این هستیم، طرح عفاف و حجاب سوره مبارکه نور را تبیین نماییم؛ طرحی که سبب ایجاد تمدنی عفیف و نورانی می‌شود.

وی ادامه داد: سوره مبارکه نور دارای دو فصل است. فصل اول از آیه ۱ تا ۳۳ و فصل دوم از آیه ۳۴ تا ۶۴، که در این نوشتار صرفا پیرامون فصل اول سوره گفت‌وگو شده است و طرح عفاف و حجاب سوره در قالب شش گام، در شش سیاق سوره مورد بررسی قرار گرفته است. گام اول از آیه ۱ تا ۱۰ سوره که با مشخص‌کردن مجازات سخت زناکاران به فضاسازی جهت اجرای طرح عفاف و حجاب اشاره می‌کند. گام دوم از آیه ۱۱ تا ۲۰ سوره که به فتنه افک و جریان‌سازی‌های عصبه برای مقابله با فضای اجرای حدود الهی اشاره می‌کند و گام سوم از آیه ۲۱ تا ۲۶ سوره که به تبعیت مومنین از شیطان برای رمی زنان پاکدامن و کوتاهی آن‌ها در انفاق و دستگیری از آن‌ها اشاره می‌کند.

دستیار ویژه رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: گام چهارم از آیه ۲۷ تا ۲۹ سوره که به نهادینه‌ کردن و فرهنگ‌سازی حفظ حریم خصوصی توجه می‌دهد و گام پنجم از آیه ۳۰ تا ۳۱ سوره که به رعایت کنترل نگاه، حفظ دامن و نحوه پوشش دستور می‌دهد؛ و گام ششم هم از آیه ۳۲ تا ۳۳ سوره که به جنبش اجتماعی ازدواج برای جوانان مجرد اشاره می‌کند؛ و در پایان ارتباط این گام‌ها با جامعه و تمدن نورانی حول محور بیوت نور صحبت شده است.

دانلود کتاب «فرایند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه»

انتهای پیام
captcha