حکومت ما بدون تحقق محله‌های مردم‌سالار به جایی نخواهد رسید
کد خبر: 4155778
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
حجت‌الاسلام پناهیان:

حکومت ما بدون تحقق محله‌های مردم‌سالار به جایی نخواهد رسید

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز هر نوع اشکالی در مدیریت کشور با تحقق مردم‌سالاری دینی که به تعبیر مقام معظم رهبری بسیج مظهر آن است، از بین می‌رود، گفت: حکومت ما بدون تحقق محله‌های مردم‌سالار به جایی نخواهد رسید و فقط حضور مردم می‌تواند آسیب‌های بروکراسی را از بین ببرد.

حکومت ما بدون تحقق محله‌های مردم‌سالار به جایی نخواهد رسید

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه امروز، ۲۶ تیرماه در نشست تخصصی و نمایشگاه عملکرد و پیشرفت محلات مردم‌سالار دینی که در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، گفت: انقلاب ما با حرکت مردم و حضور مردم آغاز شد. دفاع مقدس نیز به همین صورت انجام شد، اما گویی این مسئله عادت شده که وقتی بحران پیش می‌آید، باز سمت گروه‌های مردمی رفته و به دنبال باز کردن گره‌ها هستیم.

وی افزود: برداشت من از طرح محله مردم‌سالار اسلامی این است تا گامی رو به جلو و به تعبیر مقام معظم رهبری گام دوم برداشته شود، یعنی بنا شده تا گروه‌های مردمی خارج از بحران‌ها اداره امور مردم را برعهده بگیرند و این همان کوچک شدن دولت و کاهش بروکراسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اگر مردم اداره امور را برعهده بگیرند، منازعات سیاسی زیان‌بار در جامعه کم خواهد شد و شایسته‌سالاری رخ داده و رانت‌خواری از بین می‌رود. همچنین، دلسوزان مملکت باید این را از ذهن خود بیرون کنند که با چند مسئول خوب کشور آباد می‌شود. در حکومت امیرالمؤمنین (ع)، چون مردم پای کار نبودند، دشمن چیره شد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس، نقش مردم نقش ساده‌ای نیست. گاهی اوقات این مسئله بیان می‌شود که با اصلاح مدیران مشکلات حل خواهد شد در حالی که باید گفت مشکلات با مشارکت و حضور مردم حل خواهد شد. در روایات آمده بدبخت‌ترین افراد کسی است که دنیا و آخرت خود را به خاطر مقام از دست بدهد. در نتیجه منازعات بی‌پایه سیاسی یا زرنگ‌ها و یا ضعیفان مدیر می‌شوند که هر دو مصیبت‌بار است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: امروز هر نوع اشکالی در مدیریت کشور با تحقق مردم‌سالاری دینی که به تعبیر مقام معظم رهبری بسیج مظهر آن است، از بین می‌رود. امروز با وجود نهاد‌های ناظر هنوز هم با مشکلات مدیریتی مواجه هستیم. حکومت ما بدون تحقق محله‌های مردم‌سالار به جایی نخواهد رسید. امروز فقط حضور مردم می‌تواند آسیب‌های بروکراسی را از بین ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: باید امروز قدرت را تا جایی که می‌توان از دولت گرفته و به مردم داد. حضور مردم در صحنه شاخصه موفقیت محلات مردم‌سالار است. در ابتدای انقلاب اگر کسی اسلام را می‌آورد و قبول داشت، آفرین داشت، اما بعد‌ها مشخص شد که خیلی از افراد در راه درست و خط امام (ره) قرار ندارند. امروز بسیاری از انقلابی‌هایی که حقیقت مردم‌سالاری را نچشیدند، غربال خواهند شد. یعنی امروز ملاک ولایی بودن حرکت در عرصه مردم‌سالاری است.

وی افزود: مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج باید همگی به طرح محلات مردم‌سالار اسلامی بپیوندند. مردم بدانند این محلات آینده تمدن اسلامی را رقم می‌زنند. تمدن اسلامی نیاز به زی اسلامی دارد که لازمه آن مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. امام جماعت اگر قدرت سازماندهی و فعال کردن مردم را نداشته باشد، مسجد را به نمازخانه تبدیل کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بیان کرد: ائمه جمعه و همه عالمان دینی اگر قصد دارند کار پیامبر (ص) را انجام دهند، باید شبکه‌سازی مردمی کنند. امامان جماعت برای شرکت در طرح محله مردم‌سالار اسلامی باید بتوانند شبکه‌سازی مردمی داشته باشند. امام جماعت انقلابی کسی است که در طرح محله مردم‌سالار شرکت کند. با اجرای طرح محله مردم‌سالار اسلامی مساجد محل تشکیل حلقه‌های میانی خواهند شد.

وی تصریح کرد: مردمی بودن به این نیست که گروهی از مردم به دلیل اعتقادات خود در نماز جمعه و نماز جماعت شرکت کنند. نماز جمعه حرکت نهایی مساجد شهر است. امروز مردم ما نیازی به بسیاری از قوانین دست و پاگیر ندارند. دولتمردان کشور باید بدانند که نمی‌توانند مشکلات کشور را بدون مشارکت مردم حل کنند؛ لذا باید دست از تبعیت روش اداره جامعه به صورت غربی برداشته شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: طبق نظرسنجی‌هایی که از سوی دانشگاه انجام شد، مشخص شد که نزدیک ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که تحت تأثیر دوستان بی‌حجابی را برگزیدند و میزان نقش فضای مجازی در این حوزه کمتر از روابط حقیقی ایشان بود. در این زمینه برای تصحیح روابط انسانی بهترین مکان‌ها مساجد هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: امروز مسئولان پایگاه‌هایی که شبکه‌سازی مردمی نمی‌کنند باید از شهدا خجالت بکشند. کسانی که نمی‌توانند استعدادیابی کنند و حلقه‌های میانی ایجاد کنند، به درد بسیج نمی‌خورند. بسیج حقیقت دیگری است که باید اهل آن بدان بپردازند. امامان جماعت مساجد پدر فرزندان محله هستند.

وی تصریح کرد: رشد معنوی بسیجیان با حضور در طرح محله مردم‌سالار اسلامی انجام خواهد شد. بسیجیان نباید از جمعی زندگی کردن پرهیز کنند. رشد معنوی بسیجی امروز به فنا شدن در یک زندگی جمعی مؤمنانه بستگی دارد که این فعالیت مقدمه‌سازی برای ظهور است. طبق بیانات مقام معظم رهبری باید مشارکت مردم افزایش پیدا کند که طرح محلات مردم‌سالار اسلامی باعث افزایش مشارکت مردم می‌شود. طرح شورای شهر در قانون اساسی این بود که مردم در اداره امور شرکت کنند که متأسفانه جواب نداد؛ چراکه اگر مردم اداره محلات خود را دراختیار نگیرند، شورا‌ها نیز ممکن است به فساد کشیده شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر حکومت امیرالمؤمنین (ع) سرانجامش به شهادت حضرت امیر (ع) انجامید، یکی از دلایل مهمش این بود که مردم تحمل نداشتند اداره امور به خود ایشان سپرده شود. حضرت امیر (ع) قصد داشت تا کار را با مردم پیش ببرد، اما مردم تحمل این امر را نداشتند و ایشان را به ضعف مدیریت متهم می‌کردند.

وی اظهار کرد: بسیج همان پیوند‌های اجتماعی و زندگی گروهی است. امروز بسیج در تحقق طرح محله مردم‌سالار اسلامی موفق بوده است. وقتی قدرت به دست مردم بیفتد، تمامی مشکلات حل خواهد شد. البته باید مراقب بود کسانی که طرح محله مردم‌سالار اسلامی را اجرا می‌کنند، خود سالار محله نشوند.

انتهای پیام
captcha