حفظ حجاب جزو الویت‌های ورزشی‌ام است
کد خبر: 4156851
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳

حفظ حجاب جزو الویت‌های ورزشی‌ام است

بهناز مصلحی‌فرد، چهره شناخته شده‌ تیراندازی با کمان در آذربایجان‌شرقی، گفت: رعایت حجاب جزو مواردی بود که در عرصه‌های مختلف زندگی‌ام اولویت داشت و به‌ویژه در عرصه‌های ورزشی نیز سعی کرده‌ام حجاب را به‌صورت کامل رعایت کنم.

بهناز مصلحی‌فرد

بهناز مصلحی‌فرد چهره شناخته شده‌ تیراندازی با کمان در آذربایجان‌شرقی است که با حجاب خود پابه پای مردان می‌تازد و حجاب را عنصری ارزشمند برای بانوان عنوان می‌کند. این ورزشکار موفق از سال ۷۱ و زمانی که در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کرده فعالیت‌های ورزشی خود را با ژیمناستیک شروع کرده و بعدها تکواندو و وشو را نیز به صورت حرفه‌ای دنبال کرده است، اما دست بر قضا در جریان یکی از مبارزات خود در سال ۸۴ دچار آسیب از ناحیه زانو شده و این آسیب دیدگی پرده‌ای جدید در زندگی ورزشی وی باز کرده تا این بانوی جوان اینبار با «تیرو کمان» هویت ورزشی خود را متجلی کند.

او که چند بار به عنوان مربی برتر استان آذربایجان‌شرقی شده، هم اکنون مربی بین‌المللی تیروکمان، داور درجه یک ملی، مدرس دانشگاه، مسئول واحد خواهران بسیج ورزشکاران استان و کارشناس ورزشی شورای شهر تبریز است که دغدغه‌ ارائه آموزش‌ تیروکمان را به دلیل آرامش و صبری که این ورزش دارد، برای عموم مردم تبریز در ذهن می‌پروراند. وی همچنین به عنوان تنها زن در رشته‌ تیراندازی با کمان در تبریز توانست در انتخابات هیات تیراندازی با کمان نیز پابه پای مردان جلو برود و جرو اولین‌های لیست قرار گیرد.

در حاشیه یکی از تایم‌های تفریحی سالن تیراندازی با کمان که خود مدیریت آن را بر عهده دارد با این بانوی ورزشکار تبریزی هم صحبت می‌شویم. از کودک تا بزرگ همه و همه در این سالن تیراندازی می‌کنند و آرامش عجیبی در سالن و در وجود تیراندازان به چشم می‌خورد و خانم مصلحی فرد نیز محیط سالن را نقطه امن افکار و احساساتش عنوان می‌کند.

بهناز مصلحی‌فرد که علاوه بر موفقیت در عرصه ورزش، به عنوان یک بانوی فعال و به ویژه محجبه نیز مورد توجه افکار عمومی در رشته‌ ورزشی تیروکمان قرار گرفته است، به ایکنا می‌گوید: بهترین تعریف برای حجاب همان "گوهر درون صدف" است و انسانی که از درون احساس ارزشمندی داشته باشد، در ظاهر نیز از خود محافظت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه محدوده حجاب را قرآن و مکتب ما مشخص کره و قطعا رعایت این امر در وهله اول برای خود فرد امنیت و آرامش به ارمغان می‌آورد، ادامه می‌دهد: معتقدم انسان‌ها باید نفس و وجودشان را از هر طریقی که شده چه حجاب ظاهری و چه حجاب رفتاری یعنی عفاف و حیا، کنترل کنند.

مصلحی‌فرد، با اشاره به اینکه در یک خانواده مذهبی تربیت یافته و از ابتدا پایبند به رعایت اصول مذهبی در خانواده و اجتماع بوده است، یادآور می‌شود: رعایت حجاب جزو مواردی بود که در عرصه‌های مختلف زندگی‌ام اولویت داشت و به ویژه در عرصه‌های ورزشی نیز سعی کرده‌ام حجاب را به‌صورت کامل رعایت کنم.

حجاب، محدودیتی برای پیشرفت‌ها نیست

این ورزشکار جوان با تأکید بر اینکه حجاب، هیچگاه محدودیتی در مقابل پیشرفت‌هایش ایجاد نکرده، بلکه در بسیاری از موارد اثرات مثبتی در زندگی وی داشته است، خاطرنشان می‌کند: وقتی فرد پوشش مناسب و درخوری دارد، در حقیقت از ارزش‌های خود محافظت می‌کند، همانگونه که ارزشمندترین کالاها نیز در پوشش و محفظه‌ای قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رشته‌ تیراندازی با کمان جزو معدود ورزش‌هایی در کشور است که زن و مرد دوشادوش یکدیگر تمرین و رقابت می‌کنند و حتی اردوی تیم ملی و تمریناتشان نیز در کنار هم است، تاکید می‌کند: در چنین رشته‌ ورزشی اگر پوشش مناسب نباشد و به نوعی نامتعارف باشد، طبعاْ برای خود فرد اثرات منفی به دنبال خواهد داشت.

مصلحی‌فرد، با بیان اینکه در تمامی عرصه‌های ورزشی، داوری، مربی‌گری و همچنین عرصه مدیریتی و تدریس در دانشگاهی حجاب کامل خود را با افتخار رعایت می‌کنم، ادامه می‌دهد: با رعایت حجاب حس امنیت درون فرد ایجاد شده و این احساس به اطرافیان نیز منتقل می‌شود و معمولا شاگردانم نیز حدود را رعایت می‌کنند و در این رابطه هرگز اجباری در کار نیست، چراکه با معرفی و نمایاندن پوشش و حجاب به عنوان حریمی ارزشمند، دیگران هم به این امر ترغیب می‌شوند.

زن ایرانی می‌تواند الگویی برگرفته از خود در جهان تعریف کند

وی در ادامه سخنانش «الگوی زن سوم» مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: من به این فرمایشات اعتقاد دارم و معتقدم زن ایرانی می‌تواند الگویی برگرفته از خود در جهان تعریف کند، الگویی که نه شرقی است و نه غربی؛ بلکه مبتنی بر ویژگی‌های خاص زن ایرانی است، با تمامی ارزش‌ها و ویژگی‌هایی که دارد، زن ایرانی نیاز به تقلید ندارد، بلکه خود و ویژگی‌های خاص درونی‌اش را باید بشناسند و در جهان معرفی کند.

این ورزشکار در بخش دیگری از گفت‌وگویش به فعالیت‌های ورزشی خود از ژیمناستیک تا تکواندو و وشو اشاره کرده و دلیل ورود خود به ورزش تیر و کمان را این چنین روایت می‌کند: سال ۸۴ بر اثر آسیب دیدگی که در حین مبارزات رزمی در زانویم ایجاد شد، پزشکان تداوم تمرین‌های رزمی را برای سلامتی‌ام مضر دانستند که بر این اساس فعالیت‌های رزمی را به تعلیق درآوردم، اما با توجه به فعالیت‌های ورزشی خواهرم در حوزه تیر و کمان در سالن تمرین‌ تیراندازی با کمان حضور می‌یافتم و شاهد تمرین‌های خواهرم بودم.

وی به حضور خود در جریان یکی از تایم‌های تیراندازی با کمان با حضور استاد کهتری بنیانگذار تیر و کمان آذربایجان‌شرقی اشاره کرده و می‌گوید: استاد کهتری پیشنهاد تجربه تیراندازی با کمان را به بنده دادند که من نیز راغب شده و با چند بار تیراندازی استاد گفتند استعداد خوبی در این ورزش دارم، با این گفته‌ها سر ذوق آمدم اما خیال نمی‌کردم روزی این ورزش جزوی از وجودم شود.

مصلحی‌فرد، با اشاره به شروع فعالیت‌های ورزشی خود در رشته تیراندازی با کمان از سال ۸۴، ادامه می‌دهد: روزها گذشت و من احساس سازگاری بیشتری با ورزش تیرو کمان پیدا کردم و زمانی که زانویم بهبود یافت، دیگر به ورزش‌های رزمی بازنگشتم، چراکه روحم با ورزش تیرو کمان عجین شده بود و از این سازگاری روحیه به شدت احساس آرامش می‌کردم.

تأکیدات دین اسلام در مورد تیراندازی با کمان 

این بانوی ورزشکار، به ریشه‌های ورزش تیراندازی با کمان در دین اسلام نیز اشاره کرده و می‌گوید: بارها به ریشه‌ها و اثرات این ورزش اندیشیده و به تاکیداتی که دین اسلام در رابطه با ورزش تیروکمان داشته، فکر کردم و حسب تجربیاتی که در سایر ورزش‌های رزمی داشتم به این نتیجه رسیدم که تیراندازی با کمان جزو خاص‌ترین رشته‌های ورزشی است، چراکه آرامش، صبوری و تمرکز فرد را تقویت کرده و به شدت با دین، مذهب و ملیت ما سازگاری دارد.

وی با اشاره به اینکه از ۹۰ به بعد نیز به خاطر دغدغه‌های تحصیلی و ارائه آموزش به افراد جامعه جهت آشنا کردن با رشته تیرو کمان فقط در عرصه‌ مربی‌گری فعالیت کردم، اضافه می‌کند: در این رابطه طرحی نیز برای شورای شهر مطرح کردم تا بتوانیم آموزش‌های تیرو کمان را در سطح عموم مردم گسترش دهیم، چراکه با توجه به کم بودن سطح تاب آوری‌ها، جامعه ما به صبر و آرامش حاصل از این ورزش به شدت نیاز دارد.

بهناز مصلحی‌فرد دارای تحصیلات دکتری مدیریت ورزشی بوده و به عنوان مربی برتر استان آذربایجان‌شرقی سال‌های ۸۸، ۹۴ و ۹۸ انتخاب شده است؛ این ورزشکار جوان در سال ۸۶ با طی اولین دوره مربی‌گری تیراندازی با کمان در استان هم گام با اولین مربیان زن فعالیت خود را در رشته‌ تیراندازی با کمان شروع کرده، هدف خود مبنی بر آموزش رشته‌ تیرو کمان را پیگیری می‌کند و طی سال‌های ۸۶ تا ۹۰ موفق به کسب مقام دوم کشوری شده است.

وی از سال ۸۹ تا ۹۱ و همچنین از سال ۹۸ تا خرداد ۱۴۰۲ نائب رئیس هیئت تیراندازی با کمان استان بوده و به عنوان مسئول کمیته نظارت و ارزیابی هیات تیرو کمان استان فعالیت داشته است؛ از سال ۹۸ نیز در یکی از سالن‌های تیراندازی با کمان شهر تبریز فعالیت دارد که جزو برترین باشگاه‌های کشوری بوده و بیشترین تعداد ملی پوش را به عرصه ورزش تیروکمان استان تحویل داده است. او همچنین سرپرستی و مربیگری تیم استان از سال ۱۳۹۰ تا کنون و بیش از ده اعزام کشوری و کسب عناوین متعدد قهرمانی با تیم استان را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام
captcha