تبلیغات کشور نیازمند شبکه‌سازی رسانه‌ای و هنری است
کد خبر: 4157423
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴
حجت‌الاسلام حسینی زهانی:

تبلیغات کشور نیازمند شبکه‌سازی رسانه‌ای و هنری است

مدیر کل امور فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه خراسان رضوی، گفت: دشمنان دقیق‌ترین و سنجیده‌ترین راه‌ها را برای تبلیغ در نظر می‌گیرند ولی ما شبکه رسانه و فرهنگ و هنر نداریم و سخت‌افزار تبلیغات ما هم توسعه‌یافته نیست.

حسینی زهانیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی حسینی زهانی، مدیر کل امور فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه خراسان رضوی، اول مردادماه در نشست ناگفته‌هایی از انجمن حجتیه با اشاره به دیدار هفته گذشته مبلغان با مقام معظم رهبری، گفت: وقتی این جلسه تشکیل شد مقام معظم رهبری شروطی تعیین کردند و آن اینکه هیچکدام از خطبا سخن نگویند و فقط آقای اعرافی و  خود ایشان سخنرانی کنند و علت این مسئله هم آن بود که مقام معظم رهبری قصد داشتند بدون توجه به سخنان جمع حاضر فرمایشاتی داشته باشند که برای آن تفکر و تعمق کرده بودند و گفته نشود ناظر به سخنان مخاطبان است. این مسئله مواجهه فعال آقا در این زمینه است.

وی افزود: اولین محوری که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت، نیاز کشور به تبلیغات مبتنی بر تحقیق و تبلیغ مستند است؛ تبلیغ از یک بعد بسیار آسان و راحت از سوی دیگر دشوار است و بعد تحقیقی و پژوهشی و مطالعه آن بخش دشوار است. ما می‌توانیم در یک محفل نام ده‌ها نفر را ببریم ولی قطعاً کار اشتباهی است.

وی افزود: صحیح این است که ما وقتی نقدی به یکسری افراد وارد می‌کنیم، آن‌ها را دعوت کنیم و ناقد در حضور خود آن فرد مطالب را بیان کند تا فرد بتواند از خودش دفاع کند؛ آقا می‌فرمایند تبیین بر مدار تحقیق، یعنی باید حرف ما مستند باشد وگرنه دور از منبع ایستادن و حرف‌زدن کار درستی نیست و تبلیغ سطحی محسوب می‌شود.

لزوم آشنایی با مکاتب برای نقد آن‌ها

حسینی زهان با بیان اینکه اگر مثلاً قرار است درباره وهابیت مطلب بنویسیم باید یک دوره با آن‌ها از نزدیک آشنا شویم و ارتباط بگیریم، تصریح کرد: برخی از بزرگان ما با اینها در لبنان و عراق و ... ارتباط دارند و مطالب را در جلسه حضوری با آن‌ها می‌گویند یا به منابع آن‌ها به صورت دقیق مراجعه می‌کنند لذا حضرت آقا فرمودند تبلیغ باید مبتنی بر تحقیق باشد.

وی افزود: نکته دیگر مدنظر رهبری حفظ ایمان مردم به عنوان اوجب واجبات است؛ ایمان مردم مانند سفره آب زیرزمینی است که در طول صدها و هزاران سال ایجاد شده است ولی همین آب اگر با آب صنعتی مخلوط شود به راحتی آلوده خواهد شد و ایمان مردم هم اگر با خرافات و شبهات ممزوج شود، از بین می‌رود، ایمانی که در طول قرون متمادی با فداکاری بزرگان و علمای ما ایجاد شده است؛ لذا شایسته نیست کسی با یک حرکتی در دستگاه قضایی و اجرایی، ایمان مردم را سست کند زیرا این بزرگ‌ترین خیانت است.

مراقب سفره ایمان مردم باشیم

حسینی زهانی با بیان اینکه مبلغان مراقب باشند سفره‌های ایمانی مردم دچار تخریب نشود، اضافه کرد: کسانی که خواب تعریف می‌کنند  و کرامت می‌گویند و خودشان را به جای دین و اولیای الهی به مردم معرفی می‌کنند، باعث تزلزل ایمان مردم می‌شوند.

وی افزود: ایشان بر گسترش سخت‌افزاری تبلیغات تأکید فرمودند؛ همه موفقیتی که ما در عرصه طب و موشک و ... پیدا کردیم برگرفته از مهندسی معکوس بوده است، در تبلیغات هم ما باید مهندسی معکوس داشته باشیم؛ دشمنان چند سال وقت گذاشتند و شبکه اصخاب هنر، فرهنگ و رسانه را درست کردند، کاری که ما از آن محروم هستیم؛ در جامعه ما افراد امام زمانی زیاد هستند ولی ارتباط شبکه‌ای و سازمان‌یافته و منسجم نداریم.

مدیر کل امور فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه خراسان افزود: در گام بعدی لیدر برای شبکه‌ها ایجاد کردند و از بین زنان هم یارگیری کردند و لیدر برای آن تعیین کردند و وقتی لیدرها دستوری می‌‌دادند، بقیه تبعیت می‌کردند و چون دستشان رو شده بود، سراغ برخی افراد اجاره‌ای رفتند؛ افراد و کانال‌ها و سایت‌ها را اجاره کردند و مطالب خود را به همه مخاطبان رساندند؛ ما امروز باید همین شبکه را ایجاد کنیم؛ دشمنان دقیق‌ترین و سنجیده‌ترین راه‌ها را در نظر گرفتند، طوری که مقام معظم رهبری هم به برنامه‌ریزی آن‌ها آفرین گفت.

توجه به توسعه سخت‌افزار تبلیغات

حسینی زهانی ادامه داد: شبکه تبلیغاتی دشمن چنان نفوذ کرد که تک تک ما تحت تأثیر نفوذ آن‌ها قرار گرفتیم؛ این که رهبری فرمودند سخت‌افزار تبلیغات در غرب توسعه یافته است به همین دلیل است، زیرا از علوم مختلف مانند روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بهره بردند و گرچه کار آن‌ها غلط است ولی روش اجرای آن برای ما قابل الگو است.

این کارشناس تبلیغ افزود: اینکه تبلیغات باید سخت‌افزار و شبکه هنر و رسانه و فرهنگ و لیدر  داشته باشد و پیام‌ها را لیدرها بدهند راه درست است و با این راه درست باید پیام درست به جامعه بشری بدهیم.

وی با اشاره به لوازم کاربردی تبلیغ بیان کرد: آقا فرمودند روحانیت باید در وسط میدان تبلیغ باشند و بنده معتقدم هر کسی در میدان دفاع از امام حسین(ع) باشد، او روحانی و مبلغ است؛ در وسط میدان بودن موضوع مهمی است زیرا اگر ما سپر و کلاه‌خود مناسب نداشته باشیم، در وسط میدان نابود می‌شویم؛ در عرصه تبلیغ هم باید ابتدا خود را تجهیز کنیم سپس وارد میدان تبلیغ شویم. الان محتوای تبلیغی زیادی تولید می‌شود ولی کجا ساماندهی، بازنشر و بازخوردگیری می‌شود؟؛ هیچ کانونی برای این مسئله وجود ندارد که وقتی ما کلیپی تولید کردیم، مشخص شود چقدر بین مردم بازتاب دارد.

حسینی زهانی تصریح کرد: دشمنان وقتی پیامی را پخش کردند، کانال ارتباطی برای بازخوردگیری آن هم ایجاد می‌کنند و می‌گویند پیام دهید و مرتبط باشید و طوری مطالب را القا می‌کنند که سوگیری دارد و در عین حال به مخاطب آزادی اظهار نظر می‌دهند و باورپذیری مخاطب را از این طریق می‌سنجند.

چرا انفعال؟

وی با بیان اینکه ما باید در برابر  دشمن سرکش با جرأت و هجوم مواجه شویم و نه نجابت، اظهار کرد: انتقاد بنده به رسانه‌ها این است که وقتی رسانه‌های غرب‌گرا اینقدر راحت مردم را زیر پا می‌گذارند چرا امروز که قدرت و جریان کشور در دست جریان متدین است، به مبانی فکری آنان حمله نمی‌شود؛ به تعبیر آقا چرا باید منتظر بماینم و انفعال داشته باشیم، ضدانقلاب‌ها و آتئیست‌ها و ... شبهه وارد کرده‌اند و ما دنبال پاسخ به آن می‌رویم ولی چرا خودمان فعالانه حرکت نمی‌کنیم؟

حسینی زهانی افزود: جبهه ضد جمهوری اسلامی ایران مخالف آزادی‌خواهی و دموکراسی غیر وابسته به مستکبرین است و ایستادگی ملت ایران با این جبهه، تمدنی است؛ جبهه مقابل نظام اسلامی که خود را لیبرال و طرفدار دموکراسی معرفی می‌کند، دروغ می‌گوید زیرا نه لیبرال است و نه دموکراسی‌خواه که به تعبیر رهبری اوضاع اوکراین دال بر این مطلب است. رسماً اعلام کردند که اوکراین کشته زیاد داده است ولی جوانان زیادی هم دارد. 

وی ادامه داد: به نظر بنده از واجبات تبلیغی ما این است که به فرمایشات رهبری در هفته گذشته توجه لازم را داشته باشیم و به درستی تحلیل کنیم.

انتهای پیام
captcha