وظایفی برای فعالان قرآنی در هیئت‌های عزاداری
کد خبر: 4157779
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
محرم؛ ماه قیام و پیام/ ۷

وظایفی برای فعالان قرآنی در هیئت‌های عزاداری

عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی تسنیم ذکر بیرجند با تأکید بر نیاز به ایجاد شیوه‌های نوین عزاداری بر مبنای اصول اعتقادی و معرفت عمیق گفت: باید کاری کنیم تا حضور قشر جوان جامعه در جلسات عزا حفظ شود و این امر را باید فعالان قرآنی پیگیری کنند.

حسین سراج، عضو هیئت مدیره موسسه قرآنی تسنیم ذکر بیرجندحسین سراج، عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی تسنیم ذکر بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص لازمه‌های عزاداری بر مبنای قرآن اظهار کرد: امام حسین(ع) در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفتند تا دو کار را انجام دهند؛ تلاوت قرآن و قرائت نماز‌. متأسفانه توجه به این امر با اوج گرفتن شور در مجالس به سمت فراموشی است. این شور خالی از شعور بوده، اما باید دقت کرد که این حکمت و فلسفه عاشوراست و نباید از محتوای عزاداری‌ها حذف شود.

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه لزوم روشنگری در مورد عزم و اراده اهل بیت امام حسین(ع) در صحرای کربلا و بصیرت‌افزایی مخاطبان را باید جدی گرفت، گفت: عزاداری‌ها نباید مبتنی بر عادت و به دور از معرفت باشد. باید جلسات عزای امام حسین(ع) بر محور شرح و تبیین آیات قرآن و ایجاد زمینه عمل لازم در عزاداران که تمام هدف امام حسین(ع) را تشکیل می‌دهد، باشد.


بیشتر بخوانید:


سراج با بیان اینکه فعالان قرآنی درواقع باید پرچمدار قرآن در مراسم عزاداری باشند‌، تصریح کرد: توجه به این امر زمینه عزاداری واقعی را فراهم خواهد کرد. همچنین نیازمند ایجاد شیوه‌های نوین عزاداری بر مبنای اصول اعتقادی بر پایه معرفت عمیق هستیم؛ باید کاری کنیم تا حضور قشر جوان جامعه در جلسات عزا حفظ شود و این امر را باید فعالان قرآنی پیگیری کنند.

عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی تسنیم ذکر بیرجند ادامه داد: طرح‌هایی چون نذر تلاوت در مجالس عزاداری و یا  پرداختن به آیات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر و همچنین ایثار و شهادت و پرداختن به تفاسیر و معانی آیات در قالب سخنرانی قبل از عزاداری ما را به سمت توجه به آموزه‌های قرآنی سوق می‌دهد. فعالان قرآنی باید ارتباط جدانشدنی بین اهل بیت و قرآن را نشان دهند. توجه به این امر توسط نخبگان قرآنی بهتر و عمیق‌تر انجام می‌شود، چراکه این افراد مورد اعتماد جامعه بوده و مردم به این سمت با وعظ قرآنیان پیش خواهند رفت.

وی با بیان اینکه نباید از جریان ارزش‌های الهی دور شد، گفت: ترویج فرهنگ توجه به قرآن باید از متن عزاداری با نوآوری و محتواسازی درست انجام شود و مربیان و فعالان قرآنی باید با پرداختن اصولی به معنی آیات و بیان آن متناسب با سنین مختلف زمینه‌ استفاده همه افراد را فراهم کنند.

سراج ادامه داد: فراموش نکنیم فعالان قرآنی با حضور در مراسم عزاداری وظیفه مهمی دارند؛ آن‌ها می‌توانند پایان‌دهنده مراسم روتین و تکراری باشند که گاهی حتی عطری از قرآن را ندارند. می‌توان با پرداختن به چند آیه زمینه توجه مخاطبان را به سمت آموزه‌های قرآن جلب کرد. این امر نباید از تنوع و زیبایی دور بماند در غیر این صورت نمی‌توان ادعا کرد جلسه عزاداری ما قرآنی و معارفی است.

وی یادآور شد: توصیه می‌شود فعالان قرآنی در تیم متفکر هیئت‌ها حضور یابند تا با نیازسنجی که در سال‌های فعالیت به آن رسیده‌اند، بتوانند براساس مخاطبان هر هیئت محتواسازی قرآنی داشته باشند. نباید از تفسیر متناسب با سن و نذرهای قرآنی و حتی هدیه دادن یک آیه از قرآن به مخاطبان عزاداری غافل شد؛ فعالان قرآنی می‌توانند مروجان این امور در هیئت‌ها باشند.

انتهای پیام
captcha