آنچه قبل از ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین باید بدانیم
کد خبر: 4159173
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

آنچه قبل از ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین باید بدانیم

به 10 گروه از بیماران و هشت گروه از افرادی که دارای شرایط خاص هستند توصیه شده است در سفر اربعین حسینی حضور نداشته باشند. از سایر زائران متقاضی نیز خواسته شده حتماً در سامانه سماح ثبت‌نام و خود را بیمه کنند.

آنچه قبل از ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین باید بدانیمبه گزارش ایکنا، براساس اعلام مسئولان سازمان حج و زیارت ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین حسینی قرار بود از سوم مردادماه آغاز شود، اما بروز اشکال در سایت ثبت‌نام موجب شد طی روزهای ابتدایی علاقه‌مندان به زیارت اربعین نتوانند وارد این سایت شده و ثبت‌نام خود را انجام دهند. اما هم‌اکنون سامانه سماح به نشانی https://samah.haj.ir/ در دسترس علاقه‌مندان است و متقاضیان سفر اربعین حسینی می‌توانند با ورود به این سامانه، بیمه کردن خود و اعلام زمان و مرز خروجی برای پیاده‌روری اربعین ثبت نام کنند.

اما متقاضیان این سفر معنوی باید اطلاع داشته باشند که برای حضور در مراسم اربعین گذرنامه آنها باید حداقل شش ماه اعتبار از تاریخ اعزام داشته باشد تا مشکلی در این خصوص برای آنها بروز نکند.

برای این سفر باید حتماً در سامانه سماح ثبت‌نام کنید. این ثبت‌نام بسیار ضروری است چراکه این امکان را فراهم می‌کند که زائر حداقل با 35 هزار تومان خود را بیمه کند (البته خدمات بیمه در سه بسته خدماتی ارائه شده است و هر زائر می‌تواند بسته مورد نظر خود را انتخاب کند).

ثبت دقیق شماره تلفن همراه هر یک از زائران در اطلاع رسانی‌های مهم و ضروری، امور گمشدگان و ارتباط هم گروهی‌ها در پیاده‌روی اربعین، بسیار مهم است لذا با دقت شماره تماس خود را در سامانه سماح ثبت کنید.  

زائرانی که قصد عزیمت به صورت گروهی دارند حتماً به صورت گروهی ثبت نام کنند. البته برای ثبت‌نام گروهی باید یک نفر به عنوان سرگروه معرفی شود. ثبت نام گروهی در اطلاع‌رسانی هم‌گروهی‌ها، امور گمشدگان و ... بسیار مؤثر است.

با توجه به تعداد زیاد مشتاقان سفر اربعین حسینی و فرهنگ خاص این سفر و برای اینکه امکان عزیمت و بهره‌مندی همه مشتاقان فراهم شود، زائران حسینی باید سفر خود را حداکثر هفت روزه برنامه‌ریزی کنند.

توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی، توصیه‌های کنسولی و امنیتی، آموزش‌ها و ... بسیار مهم است و قبل از سفر حتماً باید اطلاعات لازم در خصوص شرایط خاص سفر اربعین سال جاری را مطالعه کنید. در همین خصوص جمعیت هلال احمر نیز آموزش‌های بهداشتی و مراقبتی ویژه اربعین 1402 تهیه کرده است که با عضویت در کانال «اربعین 1402 به نشانی t.me/arbaeen_rcs» می‌توانید این آموزش‌ها را دریافت کنید.

پس از اتمام ثبت نام در سامانه سماح حتماً کارت شناسایی ارائه شده را چاپ و در طول سفر همراه داشته باشید. همچنین بارکد (QRcod) تولید شده را به تعداد نیاز چاپ و به وسایل همراه خود بچسبانید چراکه کارت شناسایی همراه زائرین و بارکد الصاق شده به وسایل، در امور گمشدگان بسیار راهگشا خواهد بود.

طبق نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین و با توجه به شرایط خاص ایام اربعین بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام، بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند، بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته، بیماران دارای عوارض و علایم قلبی و عروقی، بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای 250 و بالاتر دارند، بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند، بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند، بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده، افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر هستند (بالاخص بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی)، افرادی که دارای بیماری حاد تب دار هستند تا حداقل 48 تا 72 ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر، بالاخص بیماری‌های تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد از تشرف به عتبات در این ایام منع شده‌اند و تأکید می‌شود از ثبت نام خودداری کنند.

همچنین توصیه می‌شود زنان باردار، سالمندان بالای 65 سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای صعب‌العلاج، افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از 40، افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی، افرادی که در حال طی دوران درمان شیمی درمانی هستند تا حد ممکن از ثبت نام و تشرف به زیارت اربعین خودداری کنند.

دقت داشته باشید تکمیل فرایند ثبت نام در سامانه سماح منوط به مشاهده عبارت «زایر گرامی، ثبت نام شما با موفقیت انجام شد» است.

انتهای پیام
captcha