موزه آئینی صنایع‌دستی محرم راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4159331
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

موزه آئینی صنایع‌دستی محرم راه‌اندازی می‌شود

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از راه‌اندازی موزه آئینی صنایع‌دستی ویژه محرم خبر داد و گفت: حتی بخشی از موزه قرآن را هم برای ایجاد این امر پیشنهاد داده‌اند که در حال بررسی آن هستیم.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد؛ مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از نمایشگاه دست‌آفریده‌های عاشورایی در کوشک باغ هنر منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در تهران گفت: زمانی که فرهنگ ما به چوب و فلز این همه معنا می‌بخشد به معنای این است که یک میراث ناملموسی داریم که اندیشه، هوش، سلیقه و هنر هنرمندان و میراث ناملموس را به شی تبدیل می‌کند که خودش روایت کننده است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: دست‌آفریده‌های عاشورایی برخاسته از عشق، شور، غیرت و معرفت هنرمندان ما است. ما در کوشک باغ هنر، تجلی عشق عاشورایی، شور و شعور عاشورایی را در فلز، چوب، سنگ می‌بینیم، موادی که همه از طبیعت گرفته شده و عاشقانه به یک قصه تبدیل شده‌اند و فکر می‌کنم صنایع‌دستی بزرگترین خدمتی که به فرهنگ می‌کند، جاودانه کردن قصه‌هاست.

معاون صنایع دستی همچنین بعد از بازدید از نمادها و علامت‌های فلزی روی علم اظهار کرد: در تلاش برای ایجاد موزه آئینی صنایع دستی ویژه محرم هستیم و حتی بخشی از موزه قرآن را هم برای ایجاد این امر پیشنهاد داده‌اند که در حال بررسی آن هستیم.

جلالی بعد از بازدید از اثری برگرفته از ضریح حرم امام حسین(ع) همراه با معرق قرآنی به پروانه حیدری معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: این هنرمند برای حمایت به مرکز آفرینش‌های هنرهای آستان قدس رضوی معرفی شوند.

موزه آئینی صنایع‌دستی محرم راه‌اندازی می‌شود

هنر؛ دین را زیباتر معرفی می‌کند

سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز در این بازدید بیان کرد: نمایشگاه صنایع دستی در محور عاشورایی، یکی از گزاره‌های خوبی است که آیین محرم و مذهب را به نمایش می‌گذارد، این زاویه هنر است که حتی می‌تواند دین را به وسیله آن زیباتر معرفی کرد.

حجازی با بیان اینکه صنایع‌دستی گویای یک ستون و حرف است و می‌تواند هنر دلی و مذهبی ما را بیان کند و درباره آن سخن بگوید، اظهار امیدواری کرد: از این دست نمایشگاه‌ها در نقاط مختلف کشورمان بیشتر برگزار شود تا از این بستر حمایت بهتری شود و بتوانیم آثار بیشتری را به نمایش بگذاریم.

در این بازدید برخی از هنرمندان از جمله محمدرضا زرین چنگ، حبیب ستاری، هنرمندان حوزه فلز و ساخت علامت، اصغر آقا بابایی هنرمند حوزه چوب و پیکره تراشی، خشایار جنتی نژاد هنرمند حوزه معرق و مشبک چوب و مرتضی نداف هنرمند سوخته نگاری چوب و قربانی هنرمند حوزه معرق و مشبک چوب درباره آثار به نمایش گذاشته شده خود و اثری که خلق کردند، توضیح دادند.

به گزارش ایکنا، ۷۲ هنرمند حوزه صنایع دستی بیش از ۸۰ اثر هنری خود را با عنوان دست آفریده‌های عاشورایی به در گالری کوشک باغ هنر به نمایش گذاشتند که تا ۱۰ مرداد ماه پابرجاست.

انتهای پیام
captcha