تعداد روستاهای محروم برخوردار از آب شرب سالم به ۱۱۰۰ رسید
کد خبر: 4159478
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
در قالب طرح بسیج آبرسانی؛

تعداد روستاهای محروم برخوردار از آب شرب سالم به ۱۱۰۰ رسید

مراسم بهره‌برداری از آبرسانی به یک هزار و صدمین روستای محروم کشور در قالب طرح بسیج آبرسانی امروز، نهم مردادماه در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری جامع میان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بسیج مستضعفین و بهره‌برداری از آبرسانی به یکهزار و صدمین روستای محروم کشور در قالب طرح بسیج آبرسانی امروز، نهم مردادماه با حضور مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در محل سالن رضویه سازمان بسیج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی طی سخنانی به طرح بسیج آبرسانی اشاره کرد و گفت: از سال گذشته با حمایت دولت و مجلس تفاهمی بین قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) با وزارت نیرو منعقد شد و پیرو آن قرارداد‌های استانی بسته و کار اجرایی آغاز شد. از روز شروع عملیات اجرایی ۱۴ ماه گذشته که در مرحله اول قرار بر این است تا به هفت هزار و ۱۳۸ روستای محروم و کم‌برخوردار آبرسانی شود.

وی بیان کرد: امروز مراسم رونمایی از چند طرح آبرسانی در استان‌های مختلف کشور یعنی یک هزار و صدمین روستای محروم در قالب طرح بسیج آبرسانی برگزار خواهد شد. عملیات اجرایی آب شرب روستایی در طرح بسیج با نحوه اجرا در گذشته تفاوت دارد؛ چراکه اجرای این طرح مردم پایه بوده و گروه‌های جهادی تخصصی در اجرای آن نقش داشته‌اند.

سردار زهرایی تصریح کرد: همچنین، خیران نیز در این زمینه تأثیر بسزایی داشته و موجبات رضایت مردم را فراهم کردند. همچنین، ماحصل این طرح‌ها به توفیق الهی توانسته است تا رضایتمندی مردم در نقاط محروم کشور را فراهم کرده است.

در ادامه این مراسم و پس از گزارش اجمالی چند استان از طرح‌های ویژه مناطق محروم کشور در مورد مسکن و آبرسانی، سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سخنانی بیان کرد: به توفیق الهی و با همت گروه‌های جهادی بسیج کار آبرسانی به روستا‌های دارای تنش آبی از ۱۴ ماه پیش ضمن قرارداد میان سازمان بسیج و وزارت نیرو آغاز شده است.

وی ادامه داد: از مجموع روستا‌های کم‌برخوردار کشور حدود ۱۷۰۰ روستا در سراسر کشور شناسایی شد که با بسیج همه ظرفیت‌ها، کار آبرسانی به یک‌هزار و صد روستا اتمام پیدا کرده و بیش از ۶۵۰ هزار نفر از مردم این روستا‌ها از آب شرب سالم و بهداشتی استفاده می‌کنند.

سردار سلیمانی بیان کرد: در این پروژه‌ها چهار هزار کیلومتر خط انتقال آب احداث شده و بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن آب، ۱۱۸ حلقه چاه برای آبرسانی برای مخازن حفر شده و ۶۷ ایستگاه آبرسانی ایجاد شده و بیش از سه هزار و ۵۰۰ گروه جهادی کشور در این طرح مشارکت داشتند.

وی افزود: البته اجرای این طرح ادامه دارد و نزدیک به ۱۱ هزار روستا در کشور در دستور کار این طرح قرار دارند که امیدواریم کار آبرسانی به آن‌ها در یک برنامه سه ساله به اتمام برسد. تلاش‌هایی که از سوی بسیج در استان‌های مختلف برای آبرسانی انجام شده، برای آن است که بتوانیم به توفیق الهی تمامی روستا‌های دارای تنش آبی را از نعمت آب شرب سالم برخوردار کنیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: علیرغم تنگنا‌های موجود، روند خوبی در اجرای این طرح‌ها داشتیم و در مجموع ۵۱ درصد پیشرفت کار در این‌ حوزه حاصل شده است. همچنین، در زمینه آبرسانی به روستا‌ها ۳۳ درصد پیشرفت داشتیم که نسبت به اعتبار دریافتی، استان‌های کشور توانستند تا ۱۰ درصد پیشرفت بالاتر از اعتبار را محقق کنند.

وی بیان کرد: مردم ما مستحق این هستند که از بهترین شرایط زندگی برخوردار شوند به ویژه روستاییان که بخش مهم اقتصاد مقاومتی بر عهده آن‌ها است و باید برای آن‌ها نهایت تلاش را داشته باشیم.

سردار سلیمانی گفت: همچنین، در مجموع همکاری گسترده‌ای نیز با کمیته امداد امام خمینی(ره) داریم که در برنامه امروز با انعقاد تفاهم‌نامه‌های جدید این همکاری‌ها را توسعه خواهیم داد.

در ادامه، برنامه انعقاد تفاهم‌نامه جامع همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بسیج مستضعفین با حضور مسئولان دو نهاد با محور‌های توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی، نهضت کمک‌های مؤمنانه و معیشتی، مشارکت‌های مردمی، بهداشت و درمان، مسکن مددجویی و محرومیت‌زدایی مردم‌پایه و دانش‌بنیان اجرا شد.

در ادامه، بختیاری، بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در سخنانی بیان کرد: از همه زحماتی که بسیجیان در زمینه محرومیت‌زدایی و خدمت به مستضعفان انجام داده‌اند، تقدیر می‌کنم. یقیناً استمرار این کار مورد عنایت مقام معظم رهبری بوده و امیدواریم اتفاقات مبارکی در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: در تفاهم‌نامه پیشین اشتغال و قرض‌الحسنه مد نظر بود، اما با پاسخ مثبتی که از تفاهم‌نامه قبلی دریافت شد، بنا بر این شد تا تفاهم‌نامه جدیدی در محور‌های گسترده‌تر همچون محرومیت‌زدایی مردم‌پایه و دانش‌بنیان، بهداشت و درمان و مسکن مددجویی منعقد شود.

بختیاری گفت: سال قبل سرانه برای ۴۰ هزار واحدی که تفاهم‌نامه آن امضا شده بود، به خوبی مدنظر قرار گرفته و تأمین شد و به توفیق الهی این طرح را تا پایان سال تکمیل خواهیم کرد. این اتفاق مبارکی که رخ داده یعنی در کنار هم بودن و مردمی بودن و برای مردم کار کردن باعث خواهد شد تا کار محرومیت‌زدایی در کشور به توفیق الهی با سرعت فراوان پیش برود.

وی با بیان اینکه در همکاری با سازمان بسیج طرح اکرام ایتام را ادامه خواهیم داد، تصریح کرد: این مسئله ارزش کار فراوان جهادگران و کسانی که در راه محرومیت‌زدایی خدمت می‌کنند را نشان می‌دهد.

در ادامه، سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج نیز در ادامه بیان کرد: از تمامی جهادگران و بسیجیانی که در مسیر خدمت به محرومان تلاش می‌کنند، قدردانی می‌کنم. خدا را شاکریم که توفیق خدمت به ملت ایران را داریم و در کنار کمیته امداد که خانواده تحت پوشش آن از مستحق‌ترین اقشار کشور هستند، می‌توانیم به محرومان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به اقشار تحت پوشش نهاد‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) دارند، گفت: در اسلام پس از اعمال واجبات، بهترین و پرسودترین اعمال خدمت به مردم و محرومان است و همه ما باید در این مسیر قدم برداریم.

وی اظهار کرد: به توفیق الهی در ادامه راه خود از کمک خیران استفاده کرده و بهره خواهیم برد تا بتوانیم در مسیر خدمتگزاری به محرومان بیس از پیش موثر باشیم و مسیر محرومیت‌زدایی را به خوبی طی کنیم.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه جامع همکاری میان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بسیج به امضای مسئولان دو نهاد رسید.

انتهای پیام
captcha