توانمندسازی نخبگان و برگزاری رویداد هوش مصنوعی؛ برنامه ویژه جهاددانشگاهی
کد خبر: 4160924
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲
مسلمی نائینی خبر داد:

توانمندسازی نخبگان و برگزاری رویداد هوش مصنوعی؛ برنامه ویژه جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی در مراسم چهل و سومین سالگرد این نهاد انقلابی از توانمندسازی نخبگان و برگزاری رویداد ویژه هوش مصنوعی در این نهاد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در آئین گرامیداشت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که امروز، ۱۶ مردادماه در محل پژوهشگاه رویان برگزار شد، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است. تمام اهل سلوک و عرفان به این نتیجه رسیده‌اند که حضور در کشتی که قافله‌سالار آن سیدالشهدا (ع) باشد، نزدیک‌ترین وسیله برای رسیدن به مقصد و قرب الهی است؛ از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که ما را در این کشتی نگاه دارد.

وی با اشاره به چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، گفت: سالگرد تأسیس این نهاد پربرکت را به همه همکاران تبریک می‌گویم و یاد و خاطره شهدای جهاد را نیز گرامی می‌داریم. همچنین، ۱۷ مردادماه، روز خبرنگار را به خبرنگاران و همکاران خود در خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی تبریک‌گفته و بابت همکاری آن‌ها با جهاددانشگاهی تشکر می‌کنم.

مسلمی نائینی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با اطلاعات ژرف و دید حکیمانه می‌فرمایند به نظر من جهاددانشگاهی فقط یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ، سمت‌گیری و حرکت است. هر چه بتوانیم این فرهنگ را درکشور توسعه دهیم، کشور را به سمت استقلال حقیقی پیش برده‌ایم. جهاددانشگاهی فرهنگ اعتماد به جوانان، تلفیق علم و ایمان، ما می‌توانیم، خط‌شکنی در علوم جدید تحقیقات کاربردی، تلاش دانش‌بنیان، عزت‌آفرین و امیدبخش است. مقام معظم رهبری در سخنان خود بار‌ها از عملکرد جهاددانشگاهی تجلیل کرده و عملکرد آن در حرکت به سمت یک فرهنگ ویژه و اصیل ایرانی اسلامی را تقدیر کرده‌اند. ما باید این فرهنگ را راهبری و هدایت کنیم یعنی آن را بیشتر شناخته و در جامعه گسترش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما ناشناخته بودن جهاددانشگاهی در جامعه است و برای گسترش این فرهنگ باید تبلیغات جدی داشته باشیم. در ابتدای ورود به جهاددانشگاهی سعی کردیم تا یک برنامه تحولی را ارائه دهیم و پس از بررسی در شورا‌های مختلف جهاد به یک طرح در این زمینه رسیدیم و امیدواریم بتوانیم با همت پژوهشگاه علوم انسانی و همکاری استادان دانشگاه و مدیران در آینده نزدیک از آن استفاده کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد: تدوین مبانی و اصول حکمرانی و مدیریت جهاددانشگاهی، تدوین مبانی محتوایی اندیشه تحولی جهاددانشگاهی براساس بیانات امام (ره) و رهبری، تدوین اندیشه تحولی جهاددانشگاهی براساس اسناد بالادستی، گردآوری و تحلیل نظرات ذینفعان از مأموریت‌های جهاددانشگاهی، تعیین نقاط ضعف و اولویت‌بندی مسائل جهاددانشگاهی، بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها و بازتعریف مأموریت جهاددانشگاهی، تدوین مأموریت جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و آموزشی و فرهنگی، ایجاد اشتغال و تجاری‌سازی برنامه‌ها، بررسی شکاف میان وضعیت موجود و مطلوب جهاددانشگاهی، تدوین راهبرد‌های اساسی و زمان‌بندی اجرای برنامه تحول جهاددانشگاهی از جمله برنامه‌هایی است که در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: همزمان با این طرح‌ها، برنامه‌های دیگری نیز در مجموعه جهاددانشگاهی انجام شده است. یکی از این‌برنامه‌ها فعال‌سازی حوزه علوم انسانی است؛ چراکه برای موفقیت در همه امور باید از حوزه‌های علوم انسانی استفاده کنیم. بدون توجه به مسائل حوزه علوم انسانی کار فنی و مهندسی نیز ابتر است.

مسلمی‌نائینی بیان کرد: در حوزه شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید نیز در حال فعالیت هستیم و امیدواریم دستاورد‌های این حوزه به بسته‌های سیاستی تبدیل شده و در اختیار سیاست‌گذاران جامعه قرار گیرد. جهاددانشگاهی زمانی در حوزه هنر در دهه ۸۰ سرآمد کشور بود و حتی فیلم‌های سینمایی و تئاتر تولید می‌کرد که البته این برنامه‌ها اخیراً کمتر شده است. در این زمینه در پی آن هستیم که دفتر هنر را از دفتر علوم انسانی جدا کنیم. امروز جامعه به هنر برتر و هنرمند دغدغه‌مند نیاز دارد.

وی بیان کرد: نقش انتقال دانش فنی و بومی‌سازی در جهاددانشگاهی به جدیت دنبال می‌شود و با کمک دستگاه‌های اجرایی براساس وظایف خود که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده، می‌توانیم در حوزه انتقال دانش فنی مؤثر باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: در حوزه رصد و حمایت از نخبگان کار شده و می‌توانیم نخبگان را در مراکز تخصصی خود توانمند کنیم. علاوه بر این در حال تماس با نخبگانی هستیم که در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور سخنرانی کردند تا از ایشان حمایت کنیم. همچنین، سعی کردیم ارتباط با دانشگاه‌ها را بیشتر کنیم و حتی پیشنهاد دادیم که میزبان اساتید جوانی باشیم که می‌خواهند فرصت‌های مطالعاتی خود را در مراکز صنعتی انجام دهند. همچنین، روش پسادکترا را در جهاددانشگاهی آغاز کرده‌ایم که تداوم دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه تجاری‌سازی و هوش مصنوعی نیز در حال فعالیت هستیم و در آینده نزدیک رویداد بزرگی را در حوزه هوش مصنوعی برگزار می‌کنیم. در حوزه بانوان نیز امروز ۴۸ درصد نیرو‌های جهاددانشگاهی بانوان هستند. برنامه‌ریزی جدی برای دارایی‌های فیزیکی و فکری راکد جهاددانشگاهی را نیز در دستور کار داریم که بتوانیم آن را با کمک بخش خصوصی فعال کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بین‌المللی نیز کار‌های خوبی انجام شده و در تلاشیم تا این حوزه را فعال‌تر کنیم، گفت: امیدواریم بتوانیم با توکل به خدا و توسل به حضرت حجت (عج) و نیز با حمایت مدیران و تلاش جهادگران، جهاد را پویاتر و موفق‌تر از پیش بسازیم.

انتهای پیام
captcha