توسعه ظرفیت‌های پیاده‌مداری به سمت حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4161381
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد

توسعه ظرفیت‌های پیاده‌مداری به سمت حرم مطهر رضوی

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برای اینکه بتوانیم زیارت را تسهیل کنیم چند ابزار را به کارگیری کردیم. یکی از این ابزارها توسعه ظرفیت‌های پیاده‌مداری به سمت حرم است. طرح‌های مختلفی در این حوزه داریم، در حال بهسازی تمام گذرهای تشرف هستیم.

ایمان فرهمندی نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهدایمان فرهمندی نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه در خصوص مسائل حوزه حمل‌ونقل و ترافیک با رویکرد کلی حمل‌ونقل کرامت‌محور ورود پیدا کردیم، اظهار کرد: در این زمینه در هر تصمیم باید به نحوی عمل کنیم که کرامت مردم تقویت شود. با همین رویکرد تلاش کردیم مشکلات مردم را در این حوزه شناسایی و برطرف کنیم. یکی از این موارد میدان بیت‌المقدس و تشرف به حرم است. حرم نقطه کانونی و هویت شهر مشهد است. زمانی شهر در حوزه حمل‌ونقل کارآمد خواهد بود که زیارت را به راحتی برای مردم فراهم کند اما در حوزه‌های دیگر نیز باید اینگونه باشد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برای اینکه بتوانیم زیارت را تسهیل کنیم چند ابزار را به کارگیری کردیم. یکی از این ابزارها توسعه ظرفیت‌های پیاده‌مداری به سمت حرم است. طرح‌های مختلفی در این حوزه داریم، در حال بهسازی تمام گذرهای تشرف هستیم که آخرین آن‌ها کوچه آیت‌الله خامنه‌ای و کوچه سرشور است. گذرهای تشرف متعددی در حال بازگشایی است که در طرح تفصیلی نیز به آن توجه شده و در حال بهسازی است. خیابان شهید نواب صفوی و طبرسی در حال بهسازی، افزایش ظرفیت و افزایش عرض پیاده‌رو است.

وی افزود: در حال ایجاد محدودیت برای خودروهای سواری و همچنین به طور جد پیگیر فاز یک خط سه قطار شهری هستیم. امسال 2600 میلیارد تومان برای خط سه تخصیص دادیم تا 6 کیومتر میانی آن از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) را در سال آینده به بهره‌برداری برسانیم و با یک ایستگاه در باب‌الجواد(ع) دسترسی به حرم مطهر اتفاق بیفتد. با انجام این پروژه برای اولین بار در کشور دسترسی ریلی به یکی از حرم‌های مطهر اتفاق می‌افتد.

فرهمندی بیان کرد: در کوتاه‌مدت خطوط منتهی به حرم مطهر رضوی را تقویت کردیم. این خطوط در مناسبت‌ها در بیش از 30 روز از سال خدمات رایگان ارائه می‌دهند. در بهسازی مسیرهای منتهی به حرم و میدان بیت‌المقدس طرحی وجود دارد که میدان بیت‌المقدس و خیابان شهید اندرزگو پیاده‌مدار شود که این کار از باب‌الجواد تا بازار امام رضا(ع) اتفاق می‌افتد و خیابان امام رضا(ع) از محدوده مهدیه به سمت پایین می‌رود و تراز زیرگذر حرم می‌شود. چند پروژه پشتیبان برای این کار تعریف کردیم که شامل تعریض و بهسازی خیابان‌های دانش شرقی و غربی، مسیرهای خروجی حرم مطهر و سه‌راه کاشانی است.

حمید ضمیری، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز با اشاره به اینکه طرح پیشخوان زیارت را نیز داریم، تصریح کرد: پیشخوان زیارت ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد که ما در شورای شهر در بُعد کالبدی کار می‌کنیم تا بتوانیم عناصری را در تمام نقاط شهر ایجاد کنیم که در هر منطقه نمادها و عناصری از زیارت دیده شود، پیوند با حرم برقرار شود و فرد حس کند در یک شهر زیارتی تردد می‌کند.

وی ابراز کرد: احیای بافت‌ها و اماکن تاریخی و محورهای تشرف از دیگر برنامه‌های ما است. امسال بودجه این بخش را 7 برابر کردیم. امسال تمام راستاها و گذرهای تشرف احیا می‌شود که در قالب پیاده‌مداری است تا هم تحرک مردم زیاد‌ شود و هم برای تشرف به سمت حرم بروند.

انتهای پیام
captcha