قانون‌مندی فضای مجازی، راه برون‌رفت از آسیب‌هاست
کد خبر: 4161755
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

قانون‌مندی فضای مجازی، راه برون‌رفت از آسیب‌هاست

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه فضای مجازی باید قانونمند شود گفت: اگر رهایی و بی‌برنامگی در فضای مجازی مدیریت و حل نشود و به قانون‌مندی نرسد، آسیب‌های اجتماعی نیز حل نخواهد شد و نتیجه خوبی را رقم نمی‌زند.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 20 مردادماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گفت: در حدیثی اخلاقی  امام علی (ع) بیان می‌فرمایند: «هر چیزی در دنیا اوصافش زیباتر از اصل آن است و هر چیزی در آخرت اصلش زیباتر از اوصاف گفتنی آن است.» پس بنابراین به همین دیده‌هایی که در دنیا دارید اکتفا کنید و به خبرهای غیبی آخرت ایمان بیاورید.

وی ادامه داد: دنیا دورنمایی فریبنده دارد و از نزدیک وحشتناک است، از دیگر سو زرق و برق دنیا از دور دل انگیز و از نزدیک نگران‌کننده است، همین تخت سلطنت و قدرتمند سه موهبت را از انسان می‌گیرد،  «امنیت» را و حتی برخی پادشاهان از نزدیکان خود نیز می‌ترسیدند، دوم «آزادی» را که چرا هرگز نمی‌توانند مثل افراد عادی با خانواده خود به سفر و تفریح بروند و در مجالس میهمانی لذت ببرند، سوم «فراغت بال» را نیز از آنها می‌گیرد. در حقیقت این روایت دیدگاه مردم نسبت به دنیا را اصلاح می‌کند و درس ارزشمند و نقشه راهی روشن برای زندگی بشر در مسیر عاقبت بخیری است.

مدرسی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه فضای مجازی باید قانونمند شود اظهار کرد: رها کردن فضای مجازی که در اکثر کشورها حدود و قوانینی دارد، اگر در کشور ما رها شود، عواقب ناگوار و مخربی را به همراه خواهد داشت همان طور که نمونه‌هایی از آن را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: اتفاقات و آشوب‌های 10 ماه پیش همه ریشه در جریان رها شده فضای مجازی  داشت و اگر ده‌ها قانون حجاب و عفاف تدوین شود تا پدیده‌هایی مانند رهایی و بی‌برنامه بودن در فضای مجازی مدیریت و حل نشود و به قانون‌مندی نرسد، مسئله حجاب و عفاف و سایر آسیب‌های اجتماعی نیز حل نخواهد شد و نتیجه خوبی را رقم نمی‌زند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه زمزمه اربعین در جای جای کشور شنیده می‌شود گفت: اربعین از برکاتی ماندگار به نام سیدالشهدا است که این برکت را دولت ایران و عراق و سایر ملت‌ها پاس داشته‌اند و باید با همدلی در برگزاری این مراسم باشکوه ورود پیدا کرده و با هر گونه کمک و حمایتی از جوانب مختلف پای کار بیاییم تا شاهد رقم خوردن شکوه و دستاورد معنوی و اجتماعی تحول‌ساز و بزرگ دیگری در این عرصه باشیم.

وی ادامه داد: اخیراً تسهیلاتی برای اربعین از سوی برخی بانک‌ها پیشنهاد شده است که از نظر فقهی و بنا بر نظر مراجع تقلید با این شیوه‌ای که است و عملکردی که برخی مردم نسبت به این وا‌م‌ها دارند، مشکل دارد و خلاف شرع به حساب می‌آید و نیازمند اصلاح است، اگر قرار باشد با واژه مرابحه همه چیز حل شود دیگر نباید بحث ربا در جامعه اسلامی مصداقی داشته باشد و پرونده‌های ربایی تماماً در دادگستری بسته می‌شد.

انتهای پیام
captcha