هم‌کفو نبودن عامل اختلافات خانوادگی در محاکم یزد است
کد خبر: 4162514
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳

هم‌کفو نبودن عامل اختلافات خانوادگی در محاکم یزد است

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب یزد با اشاره به پرونده‌های اختلافات خانوادگی در دادگستری یزد گفت: هم‌‌کفو نبودن در ازدواج‌ها عامل بسیاری از دعاوی و اختلافات خانوادگی در محاکم یزد است.

یدالله جعفری، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب یزدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی دادگستری یزد، یدالله جعفری، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب یزد بر ارتقا دانش حقوقی آحاد جامعه تأکید کرد و گفت: بسیاری از مسائل حقوقی و قضایی که برای شهروندان رخ می‌دهد، ناشی از فقدان اطلاعات حقوقی است.

جعفری افزود: بحث آگاهسازی مردم در موضوعات حقوقی و قضایی بسیار مهم است که باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف فرهنگی و رسانه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به نیاز اساسی مردم در اخذ مشاوره حقوقی و قضایی، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 27 هزار مشاوره حقوقی و قضایی حضوری در دادگستری یزد و بیش از پنج هزار مشاوره تلفنی انجام شد که یکی از نتایج آن انصراف دو هزار و 800 نفر از طرح شکایت در دادگاه بوده است.

این مقام قضایی از پرونده‌های اختلافات خانوادگی در دادگستری یزد یاد کرد و گفت: هم کفو نبودن در ازدواج‌ها عامل بسیاری از دعاوی و اختلافات خانوادگی در محاکم یزد است.

وی افزود: هم کفو بودن یعنی هم‌سنگ و هم‌سنخ بودن دو خانواده از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... لذا وقتی زوجین جوان بدون توجه به شرایط و جزئیات تأثیرگذار در زندگی مشترک، اقدام به ازدواج می‌کنند، بسیار زود، اختلافات خانوادگی بین اینگونه زوج‌ها رخ‌نمایی می‌کند.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب یزد، عدم توجه به تعهدات و شروط ضمن عقد را از دیگر مسائل مهم زندگی زناشویی دانست و بیان کرد: زوجین در حین عقد بدون توجه و دقت شروط دوازده گانه ضمن عقد را امضا می‌کنند و حتی بدون اندکی تأمل مهریه‌های سنگین و خارج از عرف را می‌پذیرند که این موضوعات با اولین تعارض و اختلافات خانوادگی، مبنای طرح دعاوی در محاکم می‌شود.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد زوجین از همان ابتدای آشنایی و قبل از عقد در خصوص حق سکنی، حق تحصیل، حق اشتغال و سایر حقوق صحبت کرده و به تفاهم برسند چراکه در بسیاری مواقع، اختلاف بر سر هر یک از این حقوق پس از ازدواج مبنای شکل‌گیری یک پرونده در دستگاه قضایی می‌شود.

انتهای پیام
captcha