تشریح برنامه‌های سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی
کد خبر: 4162743
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اعلام کرد:

تشریح برنامه‌های سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به تشریح برنامه‌های سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسن زاده نامقی، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسن‌زاده نامقی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، در نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی که امروز 24 مردادماه در محل این اداره کل برگزار شد، ضمن تسلیت حادثه شاهچراغ، در خصوص روز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، اظهار کرد: در آستانه سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی هستیم، آزادگانی که تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند که هرکدام از آن‌ها ستاره‌ای هستند که مظهر سرمشق وفاداری به آرمان‌های اسلام هستند.

وی در خصوص جایگاه آزادگان، تصریح کرد: این آزادگان کانون روشنگری علیه استکبار و مظهر ایستادگی و مقاومت هستند. لحظه لحظه زمان اسارت آزادگان ذخیره‌ای از رنج‌های غیرقابل توصیفی است که بیان آن‌ها ممکن نیست. سال‌های مجاهدت آزادگان در اسارت‌گاه‌های حزب بعث از جمله مقاتل فراموش‌نشدنی تاریخ انقلاب اسلامی است. عظمت آزادگان در زمان اسارت بی‌اعتنایی به دنیا و حفظ ایثار و خدمت است. 

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در خصوص تعداد آزادگان، بیان کرد: تبیین بیان رشادت‌ها و خاطرات حماسی آزادگان ایران به معنای امضا کردن و قطعی نمودن سند پیروزی ملت ایران است. آمار آزادگان در سراسر کشور 41 هزار و 80 نفر بوده است که از این تعداد 564 نفر در دوران اسارت به شهادت رسیدند که آنها شهدان غریب اسارت نامیده می‌شوند. استان خراسان رضوی مفتخر است که از این آمار 3241  آزاده متعلق به استان خراسان رضوی، تعداد 41 نفر شهید غریب دوران اسارت هستند. همچنین شهر مشهد ۸۰۵ نفر آزاده دارد که ۲۰ نفر از آن‌ها در دوران اسارت به شهادت رسیده‌اند.

نامقی در خصوص رتبه مشهد از حیث تعداد آزادگان، گفت: در عرصه جهاد، خراسان رضوی پیشتاز است. شهر مشهد از حیث تعداد شهدا در کل کشور رتبه سوم را دارد، اما از حیث تعداد خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان اولین رتبه را در مشهد دارا هستیم.

وی به بیان آماری در خصوص سال‌های اسارت آزادگان خراسان رضوی پرداخت و تشریح کرد: از بین آزادگان خراسان رضوی، دوران اسارت 141 نفر کمتر از یکسال، 51 نفر بین یک الی دو سال،  1828 نفر بین دو تا سه سال، 206 نفر سه الی چهار سال، 177 نفر بین چهار الی پنج سال، 60 نفر بین پنج الی 6 سال، 505 نفر بین 6 الی هفت سال، 54 نفر هفت الی هشت سال، 160 نفر بین هشت تا 9 سال و 68 نفر نیز 9 الی 10 سال اسیر بوده‌اند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به بیان ویژه‌برنامه‌های این بنیاد در خصوص روز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی پرداخت و تصریح کرد: اجلاسیه‌‌ای با عنوان «الماس‌های درخشان» به صورت وبینار با تمامی فرماندهان شهرستان‌های استان و تجلیل از برخی از آزادگان، در تاریخ 25 مرداد در محل استانداری خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

نامقی در خصوص دیگر برنامه‌های این سازمان بیان کرد: برنامه‌ای با عنوان «شبی با خاطره» که تجدید میثاقی بین آزادگان با جانبازان 70درصد در محل آسایشگاه جانبازان ضایعه نخاعی در پارک ملت است. این مراسم از محل آسایشگاه تا جوار بارگاه ملکوتی شهدای پارک ملت در تاریخ 25مرداد بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد. گردهمایی همسران و دختران آزادگان قبل از اسارت از دیگر ویژه برنامه‌ها است که در 28مرداد در تالار شهر مشهد برگزار خواهد شد. 

وی ادامه داد: مراسم دیگر، دیدار با تولیت آستان قدس رضوی، در ۲۶ مرداد در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد. همچنین در این هفته دیدار مسئولان از آزادگان در خانه‌‌های آنها صورت خواهد گرفت. هفتمین برنامه تجدید میثاق با شهدا در گلزار شهدای بهشت رضا(ع) و در شهرستان‌ها در محل مزار شهدای آنها، در 26 مردادماه برگزار خواهد شد. همچنین اکران عکس‌های آزادگان متوفا، دیدار و تکریم آزادگان مشغول در ادارات و معرفی آزادگان شاخص و بیان خاطرات آن‌ها توسط صداوسیما از دیگر برنامه‌های این ستاد در این ایام است.

انتهای پیام
captcha