20 هزار نفر از اسرای عراقی در ایران باسواد شدند
کد خبر: 4162747
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
مدیرعامل مؤسسه پیام آزادگان خراسان رضوی:

20 هزار نفر از اسرای عراقی در ایران باسواد شدند

علی اکبر عرفانی گفت: در زمینه آموزش برای اسیران عراقی اقدامات مهمی صورت گرفته بود. حدود ۲۰ هزار نفر از اسرای عراقی در زمان اسارت با سواد شده‌اند. 7000 نفر از آنها حافظ قرآن شدند، همچنین ملاقات حضوری هم برای آنها فراهم شده بود.

علی‌اکبر عرفانی، مدیرعامل موسسه پیام آزادگان خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی‌اکبر عرفانی، مدیرعامل موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی، در نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی که امروز ۲۴ مردادماه در محل اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی برگزار شد در خصوص سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی اظهار کرد: دفاع مقدس دو وجه متفاوت دارد، وجهی از آن نمایان است که همان جنگ و رشادت بوده و بخشی از پنهان است که حوزه اسارت را شامل می‌شود.

وی در خصوص اهمیت این روز بیان کرد: 26 مردادماه سه رویکرد مهم داشت، اولین رویکرد این روز در خصوص آزادی آزادگان است که در چشم‌انداز صدام خوشایند نبود، دومین رویکرد مربوط به خوشحالی عظیم مردم بود که بعد از بازگشت امام چنین روز خوشایندی را مردم تجربه نکرده بودند، سومین رویکرد این روز هم مربوط به وجهه تلخ تاریخی این روز است، زیرا بسیاری از خانواده‌ها منتظر عزیزان مفقودشان بودند که بعد از بازگشت اسرا 40 هزار نفر بسیار ناامید شدند و عزیز خود را پیدا نکردند. 

عرفانی تصریح کرد: 54 درصد اسرای ایران، اسیر مفقود بودند، یعنی حتی خانواده‌های آنها از وجودشان اطلاعی نداشتند. در همین فرصت محدود و با وجود مشکلات زیاد، اسرا اسارت را به دانشگاه تبدیل کردند و بسیاری از درس‌ها را در همان شرایط سخت از یکدیگر آموختند. در واقع در شرایط اسارت ۱۸۰ نوع تحریم از سمت عراق  بر ما وارد شده بود، اما چون نمی‌توانستیم آنها را حذف کنیم، تلاش می‌کردیم تا بی‌اثرشان کنیم.

بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی افزود: سه نفر در زمان اسارت تأثیر خیلی خوبی بر روی اسرا گذاشتند که این سه نفر سید علی‌اکبر ابوترابی فرد، شهید محمدجواد تندگویان و شهید حسین لشکری هستند.  ابوترابی به مدت 10 سال در سه موضوع بر روی اسرا تأثیر زیادی گذاشتند. اولین موضوع اینکه روان آزادگان را تغییر دادند و به همین جهت اسارت را به دانشگاه تبدیل کردند، دومین مورد از لحاظ جسمی بود که توصیه‌های بسیار خوبی ارائه می‌کردند و سومین حوزه هم در خصوص شرایط معنوی بود که از هویت معنوی اسرا محافظت می‌کردند.

وی در خصوص شهید محمدجواد تندگویان به تشریح پرداخت و اظهار کرد: 60 نفر در زمان اسارت داخل سلول زندانی بودند و هیچکس با آنها ملاقاتی نداشت. این 60 نفر، از افراد مهم کشور ما، از قبیل خلبانان و وزرا بودند. در آن زمان شهید تندگویان وزیر بودند و اگر تنها یک گزارش از پالایشگاه‌های نفت ایران به بعثی‌ها ارائه می‌کردند، زنده می‌ماندند، اما در آن زمان هیچ گزارشی ندادند و در نهایت با شکنجه‌های بسیار به مقام شهادت دست یافتند.

مدیرعامل مؤسسه پیام آزادگان خراسان رضوی در خصوص شهید لشکری، افزود: شهید لشکری به مدت 18 سال در خاک عراق اسیر بود، زیرا بعد از ۱۰ سال که تمامی اسرا آزاد شدند، ایشان همچنان در اسارت به سر می‌برد و بعد از هشت سال به میهن بازگشت. اگر شهید لشکری در این مدت اعلام می‌کرد که شروع‌کننده جنگ ایران بوده است، آزاد می‌شد، اما به مدت 18 سال تن به این کار نداد.

عرفانی با تطبیق دادن اسارت اسرای جنگ و اسارت خاندان اهل بیت(ع)، اظهار کرد: هیچ چیزی را با اسارت اهل بیت(ع) نمی‌توان مقایسه کرد، اما نشانه‌هایی از اسارت سربازان جنگ تحمیلی با اسارت خاندان اهل بیت شباهت دارد، زیرا اسرای کربلا از داشتن آب محروم بودند و اسرای جنگ تحمیلی را هم با آب تحریم می‌کردند. به خاندان اهل بیت می‌گفتند: (شما بر دین ما نیستید) و بعثی‌ها هم اسرای ایرانی را مسلمان نمی‌دانستند. 

وی بیان کرد: منظور از اسرا، فقط اسرای دفاع مقدس نیستند بلکه اسرای قبل از انقلاب که در ساواک بودند هم بسیار محترم هستند. در زمان جنگ تحمیلی از ۱۵ کشور مختلف، سربازانی به اسارت درامده بودند. خوابگاه اسیران عراقی در ایران با اسارتگاه ایرانی‌ها در عراق بسیار تفاوت داشته است. از لحاظ بهداشت، اسرای عراقی در ایران قابلیت استفاده از سرویس بهداشتی را در تمام روزداشتند. اما در مقابل برای اسیران ایرانی فقط چند ساعت در روز امکان استفاده از سرویس بهداشتی وجود داشته است. 

 تعداد قابل توجهی از اسرای عراقی‌ پناهنده ایران شدند

مدیرعامل مؤسسه پیام آزادگان خراسان رضوی در خصوص پیشرفت اسیران عراقی، اظهار کرد: در زمینه آموزش برای اسیران عراقی اقدامات مهمی صورت گرفته بود. حدود ۲۰ هزار نفر از اسرای عراقی در زمان اسارت با سواد شده‌اند. 7000 نفر از آنها حافظ قرآن شدند، همچنین ملاقات حضوری هم برای آنها فراهم شده بود. این ملاقات در دنیا بی‌بدیل است. در حوزه پناهندگی تعداد قابل توجهی از عراقی‌ها پناهنده ایران شدند، اما از اسیران ایرانی هیچ فردی پناهنده عراق نشده است.

محمدصادق خاکساری، فرمانده اسرای عراقی در مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: در رابطه با مسائلی که در طول زمان جنگ رخ می‌داد، جنگ روانی گسترده‌ای در میان افکار راه افتاده بود. سربازان عراقی هم با دیدگاه کاملاً شسته شده وارد جنگ شده بودند و گمان می‌کردند که اگر اسیر شوند، با بدترین روش‌ها کشته می‌شوند.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری، بیان کرد: بعد از تقسیم‌بندی اسرا، مسئولان اردوگاه‌های اسارت در جلسه‌ای با رهبر معظم انقلاب به بیان مشکلات پرداختیم و طبق بیانیه‌ای ایشان فرمودند: باید جوانان ما و کسانی که عهده‌دار اسیران و پناهندگان هستند، طعم شیرین رحمت و بزرگواری اسلام را به آنان بچشانند و با آنان به‌گونه‌ای رفتار کنند که مولای آنها با بدترین خلق خدا و جنایت‌کارترین انسانها ابن ملجم رفتار کرد، تا اسیران که ضربه روحی خوردند احساس آرامش در جمهوری اسلامی کنند تا پس از آزادی در سلک مبلغان اسلام و احیاناً فداکاران آن در بیایند.

فرمانده اسرای عراقی در مشهد ادامه داد: این توصیه حضرت امام، الگوی تمامی ما مسئولان شد و به حدی این محبت زیاد بود که 10 هزار و 634 نفر از نیروهای نظامی عراقی درخواست پناهندگی مطلق به ایران دادند. در این زمان صلیب سرخ وارد عمل شد و افکار حدود 30 درصد از آنها را تغییر داد، اما از این تعدادی که درخواست پناهندگی داده بودند، تعداد 7634 نفر پناهنده ایران شدند.

خاکساری گفت: اسیران عراقی در ایران و مخصوصاً در شهر مشهد، روزانه برنامه‌ریزی به‌خصوصی داشتند. اعم از ورزش، کمیته‌های کار، نهضت سواد آموزی و ...). همچنین برای آنها حساب بانکی باز کرده بودیم و در برابر کاری که انجام می‌دادند حقوق خوبی دریافت می‌کردند. ملاقات خصوصی هم برای آنها در نظر گرفته بودیم که در دنیا این ملاقات برای اسرا، سابقه نداشته است.

انتهای پیام
captcha