اجرای 760 برنامه تبلیغی و فرهنگی با موضوع «جمعیت و فرزندآوری» در اردبیل
کد خبر: 4163905
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴

اجرای 760 برنامه تبلیغی و فرهنگی با موضوع «جمعیت و فرزندآوری» در اردبیل

کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ​از اجرای 760 برنامه تبلیغی و فرهنگی به همت این اداره کل در اردبیل خبر داد.​​​​​​

علی دژبانی کارشناس برنامه ریزی رسانه ای اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، علی دژبانی، کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ۳۰ مردادماه، در سخنانی با اشاره به اهمیت مسئله جمعیت و فرزندآوری، وجود خواهر و برادر را سرمایه بی‌جایگزین برای کودک عنوان کرد و افزود: از دیدگاه علوم سازمانی و اجتماعی، جمعیت جوان هر جامعه‌ای سرمایه و ثروت عظیم اجتماعی آن جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: علوم دینی و فلسفی(دین و عقل) و نیز علوم نوین پزشکی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بر  فواید مختلف روانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی داشتن اولاد تاکید کرده و اذعان دارند که برادر و خواهر بهترین هدیه جهان هستی و خداوند به انسان و سرمایه بی جایگزینی برای کودک است. 

کارشناس برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل تصریح کرد: موضوع جمعیت، فرزندآوری و جوانی از ضروریات مهم و حیاتی کنونی جامعه ایران است به گونه‌ای که کاهش نرخ موالید، پیری جمعیت و بحران‌های خانوادگی، روانی، فرهنگی، روابط انسانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن در آینده  نه چندان دور می‌تواند تعادل زیستی، اکوسیستم جمعیتی و زیست اجتماعی جامعه را به مخاطره بیندازد.

دژبانی جوانی جمعیت و تعدد فرزندان در خانواده‌ها رابطه مثبت و مستقیمی با نشاط اجتماعی، پویایی خانواده، نشاط و سلامت روانی اعضای خانواده، بهبود روابط انسانی و مهارت‌های بالای برقراری ارتباطات اجتماعی دارد، لذا حل بحران جمعیت و یا پیری جمعیت نیاز به یک عزم، اراده و برنامه ملی بلند مدت دارد.

وی افزود: از دیدگاه اسلام و آموزه‌های دینی، فرزند از ارکان مهم خانواده است. در آیات، احادیث و روایات مختلف از فرزندان با تعابیر و عناوینی مانند ثمره فواد، قره عین، مایه خوشبختی، مایه ثواب و پاداش اخروی، هدیه الهی، امید زندگی، برکت خانه، نور چشم پدر و مادر، نعمت بزرگ الهی بر انسان، وسیله آمرزش پدر و مادر، عصای پیری والدین، کفاره گناهان والدین، رحمت و غفران الهی یاد شده است. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: خانه ای که در آن کودک نباشد، برکت ندارد.

وی افزود: از دیدگاه علوم سازمانی و اجتماعی، جمعیت جوان هر جامعه‌ای سرمایه و ثروت عظیم اجتماعی آن جامعه محسوب می‌شود. علوم دینی و فلسفی(دین و عقل) و نیز علوم نوین پزشکی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بر  فواید مختلف روانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی داشتن اولاد تاکید کرده‌اند. برادر و خواهر بهترین هدیه جهان هستی و خداوند به انسان و سرمایه بی‌جایگزینی برای کودک است.

کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل افزود: کاهش نرخ ازدواج، افزایش نرخ طلاق، افزایش طلاق‌های خاموش یا عاطفی در خانواده‌ها، عدم تمایل به فرزندآوری، تک‌فرزندی، کاهش نرخ باروری، کاهش فرزندآوری، افزایش آمارهای مربوط به سقط جنین، افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ رشد جمعیت و جوانی جمعیت، افزایش جمعیت سالمندان و آغاز روند پیری جمعیت از مهم‌ترین چالش‌های فراروی مسائل جمعیتی جامعه ایران می‌باشد.

کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل به عملکرد اداره این اداره کل در خصوص «جمعیت و فرزندآوری» اشاره کرد و افزود: پرداخت شبکه تبلیغ به موضوع جوانی جمعیت و فرزند آوری(روحانیون و مبلغین و گروه‌های جهادی) در منابر و مساجد و محلات به تعداد 650 مورد سخنرانی بارویکرد مسجد جامعه‌پرداز، پرداخت به موضوع در هیئات مذهبی اندیشه‌ورز به تعداد 24 مورد، تشکیل حلقه‌های اندیشه‌ورزی، مصاحبه و مشاوره قبل و حین ازدواج به تعداد 54 مورد از جمله برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل در خصوص «جمعیت و فرزندآوری» است.

دژبانی افزود: برگزاری همایش زیست عفیفانه (جوانی جمعیت و فرزندآوری) به تعداد 4 مورد برای گروه‌های هدف سازمانی، برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با رویکرد جوانی جمعیت و فرزندآوری برای 80 نفر از مبلغات دینی، تولید و نشر کلیپ به تعداد 4 مورد در فضای مجازی و کانال‌ها و گروه‌های مجازی وابسته، تولید و نشر 8 مورد مطلب و مقاله آموزشی با موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در سایت اداره کل تبلیغات اسلامی، انتشار، توزیع و اطلاع‌رسانی محتوای رسانه‌ای مرتبط با موضوع ارسالی از سازمان مرکزی و ادارات استانی در کانال‌ها و گروه‌های مجازی، برگزاری 4 مورد برنامه در موسسات و مراکز قرآنی و کانون‌های تبلیغی و فرهنگی از دیگر برنامه‌های اجراشده در حوزه فرهنگی و تبلیغی در خصوص «جمعیت و فرزندآوری» است.

کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردیبل خاطر نشان کرد: نشر و اطلاع رسانی نسخه الکترونیکی کتاب خانواده و جوانی جمعیت تالیف دکتر محمد جعفرزاده ویژه مدیران و کارکنان در کانال‌ها و گروه‌های مجازی، نصب و اطلاع‌رسانی 12 مورد پلاکارد و بنر تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای فضاسازی شهری، آگاه‌سازی افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای و موارد دیگر از مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های رسانه‌ای، اجتماعی، فرهنگی، دینی و تبلیغی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در زمینه جمعیت، جوانی و فرزند آوری بارویکرد تشویق و فرهنگ‌پذیری افکار عمومی، خانواده‌ها و زوجین جوان، تزریق روحیه امید، نشاط و امیدآفرینی به افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت در طول 5 ماهه 1402 است.

انتهای پیام
captcha