ضرورت برگزاری دوره‌های بازآموزی ویژه متسابقان قرآنی در همدان
کد خبر: 4164128
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

ضرورت برگزاری دوره‌های بازآموزی ویژه متسابقان قرآنی در همدان

داور مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان گفت: مهم‌ترین عامل رشد نیافتن متسابقان قرآنی در این استان، عدم برگزاری دوره‌های بازآموزی برای آنهاست.

قرآن کریمدر سال‌های اخیر از استان همدان کمتر افرادی به‌عنوان نفرات برتر به مرحله کشور مسابقات قرآن اوقاف معرفی شده‌اند، این در حالی است که این وضعیت در نیمه‌های دهه گذشته بهتر بوده و همدان نفرات برتری را در رشته‌های مختلف قرآنی تحویل جامعه کشوری و حتی بین‌المللی داده است.

با توجه به برگزاری مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته‌های آوایی همزمان با ۲۷ مرداد‌ماه در سطح استان، خبرنگار ایکنای همدان ضمن پوشش خبری این رویداد قرآنی، اقدام به بررسی میدانی از روند مسابقات داشته و نقاط قوت و به ویژه نقاط ضعف را بررسی کرده است.

مسعود عباسی، حافظ کل قرآن کریم و داور مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با تأکید بر اینکه قاریان و حافظان قرآن استان نیاز به بازآموزی دارند، اظهار کرد: متأسفانه شاهد این هستیم که همواره متسابقان در طول سال‌های اخیر اشتباهات تکراری سال‌های گذشته خود را مجدداً تکرار می‌کنند، چراکه دوره‌های بازآموزی برای آنها برگزار نمی‌شود.

کارشناس امور فرهنگی دادگستری همدان گفت: این موضوع مهم‌ترین عامل عدم پیشرفت استان در مسابقات قرآنی است، نسبت به استان‌های دیگر نتوانسته‌ایم این اشکال بزرگ را برطرف کنیم و اگر به همین صورت پیش برویم نه تنها امسال بلکه سال‌های آینده نیز نخواهیم رتبه‌های برتر مسابقات را از آن خود کنیم.


بیشتر بخوانید:


عباسی گفت: این امر مستلزم این است که اساتید کشوری را دعوت کنیم تا متسابقان ما را در زمینه آیین‌نامه‌های قرآنی آشنا کنند، چراکه از جمله خطای متسابقان عدم آگاهی به آیین‌نامه‌هاست. بنابراین، نیاز به آسیب‌شناسی در این حوزه بسیار مهم است. این وظایف دستگاه‌های متولی امور قرآنی همچون اوقاف، ارشاد، سازمان تبلیغات، آموزش پرورش و مؤسسات قرآنی است که قبل از اعزام متسابقان به مسابقات برای آنها دوره‌های آموزشی برگزار کنند، حتی این دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند به‌صورت منطقه‌ای برگزار شود به این صورت که استان‌های غربی کشور کارگاه‌های تخصصی قرآنی برگزار کنند تا بتوانند توانمندی لازم را برای ورود به مسابقات کسب کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات شهر همدان پراکندگی فعالیت‌های قرآنی است، گفت: با برگزاری جشنواره وحدت تلاش شود جمیع قاریان، حافظان و فعالان قرآنی زیر پرچم قرآن جمع شوند و مجموعه‌های فرهنگی افراد را با هر استعدادی جذب قرآن کنند و با عوامل مختلف همچون برگزاری مسابقات و... افراد را با مضامین قرآنی و آموزه‌های قرآنی آشنا کنند.

چرایی افت مسابقات قرآن همدان

داور مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان با اشاره به اینکه ما در همدان موقوفه قرآنی نداریم، افزود: کرمانشاه موقوفه قرآنی بسیاری دارد که می‌تواند از درآمد حاصله این موقوفات مسابقات مختلفی برگزار کند، برنامه‌های آموزشی متنوعی دارد و حتی چاپخانه قرآن دارد که همین موضوع سبب شده در سطح کشور بتواند مقامات برتر را کسب کند.

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل پیگیری جذب اعتبارات قرآنی است؛ نمایندگان مجلس، دستگاه‌های متولی قرآنی باید در تلاش باشند تا اعتبارات قرآنی را جذب کنند، چراکه با جذب این اعتبارات هزینه‌های لازم برای رشد و تربیت افراد قرآنی فراهم می‌شود.

مسعود داوری، حافظ قرآن و داور مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان نبود داور بین‌المللی در مسابقات روز جمعه را ضعفی در این دوره از مسابقات دانست و گفت: وقتی در یک مسابقه از داور بین‌المللی و یا داور کشوری استفاده می‌شود، متسابقان انگیزه لازم را کسب و در زمان‌های استراحت از تجربیات و تخصص داوران بین‌المللی استفاده می‌کنند، علاوه بر این وقتی یک داور بین‌المللی مسابقه را داوری می‌کند متسابقان خود را در حدود متسابقان سراسر کشور در همان رشته محک می‌زنند، چراکه داور بین‌المللی ملاک‌هایی برای داوری دارد که در همه افراد سراسر کشور یکسان است‌.

وی تصریح کرد: متأسفانه در این دوره از حضور یک داور بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی بهره نبردیم و به نظر می‌رسد با این اتفاق متسابقان نتوانستند به‌درستی از خود ارزیابی داشته باشند.

داور مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان با اشاره به اینکه مکان برگزاری مسابقات برای برگزاری چنین مسابقاتی مناسب نبود، افزود: با توجه به حضور زوار و رفت‌وآمد متعدد به آستان امامزاده عبدالله(ع)، سر و صدا موجب بر هم خوردن تمرکز متسابقان می‌شد. به‌عبارتی می‌توان گفت فضای برگزاری مسابقات بیشتر شبیه به جلسه قرآن بود تا مسابقات.

وی پایین آمدن کمیت و کیفیت جلسات قرآنی را یکی دیگر از عوامل پایین آمدن سطح مسابقات عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه چهره‌های شرکت‌کننده در مسابقات همان افراد سال‌های گذشته بودند، اما کیفیت کار آنها پایین‌تر آمده بود، چراکه جلسات قرآنی در استان ضعیف شده است.

داوری بیان کرد: در گذشته جلسات قرآن در حد بالایی و با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شد، اما اکنون یا معمولا جلسات قرآنی فعال نیستند و یا کیفیت لازم را ندارند. علت ضعیف شدن جلسات قرآنی را می‌توان به ارتباط مجازی و دورادور فعالان قرآنی با داوران بین‌المللی دانست، این افراد تأثیر جلسات قرآنی را دست کم می‌گیرند در حالی که حضور مداوم در جلسه و تحویل هر روز یک تلاوت خوب در قالب جلسات حضوری امری مهم در موفقیت یک حافظ و یا یک قاری ممتاز است.

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha