پایان مسابقات قرآن مالزی و قوت گرفتن احتمال اولی نماینده کشورمان + عکس
کد خبر: 4164577
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸

پایان مسابقات قرآن مالزی و قوت گرفتن احتمال اولی نماینده کشورمان + عکس

آخرین روز از شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در حالی برگزار شد که شاهد اجرا‌های آنچنان قدرت‌مندی نبودیم و همین موضوع احتمال اول شدن نماینده کشورمان در این مسابقات را قوت بخشید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آخرین روز از شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در حالی از صبح امروز اول شهریورماه با برگزاری رقابت‌ها در رشته حفظ کل آغاز شد که در نوبت عصر با برگزاری رقابت در رشته قرائت تحقیق در بخش پایانی این مسابقات ادامه یافت تا در نهایت همگی منتظر اعلام نتایج این مسابقات برای فردا شوند.

آخرین روز این مسابقات در نوبت بعدازظهر امروز از ساعت ۱۶ به وقت ایران آغاز شد. حسین رستمی، کارشناس ویژه‌برنامه شبکه قرآن و معارف سیما که به صورت زنده به پوشش شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی پرداخته است، در مورد تلاوت نماینده کشور در خصوص غیر پیش بینی نبودن داوری در مسابقات مالزی و شیوه برخورد و تدبیر در این موضوع گفت: یکی از مهم‌ترین راهکار‌هایی که می‌تواند اتفاق بیفتد، این است که یکی از قطب‌های بزرگ قرآنی دنیا ایران است لذا چرا ما نباید در بین داور‌های محترم مالزی یک یا دو نماینده داشته باشیم؟ این موضوع باید رایزنی شود و این اتفاق رقم بخورد.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در ادامه گفت: وقتی یک ایرانی در این صحنه حاضر می‌شود همین برای او کافی است و بعد از آن به دنبال قرائت بهتر برود؛ امیدواریم آقای بیژنی اول شوند و خود مردم هم با تشویق‌های خودشان این موضوع را تأیید کردند.

وی بیان کرد: در مسابقات بین‌المللی مالزی معمولاً اینگونه نیست که هرکسی خوب خواند، از نظر داروان حتماً اول شود، برخی اوقات یک قاری تلاوتی در حد معمول و متوسط ارائه می‌دهد، اما رتبه اول را کسب می‌کند. نمونه این امر، مسابقات دوره گذشته است که نماینده کشور بحرین اول شد و واقعاً در حد اول نبود. در سال‌های دور هم کسانی بوده‌اند که در حد معمولی اجرا کرده‌اند و از جهت صوتی هم بالا نبوده‌اند، اما تحت شرایطی این نتایج بیرون آمده است. به همین جهت همواره تا یک ساعت قبل از پایان مسابقات کسی نمی‌داند چه کسی رتبه اول است.

در ادامه ویژه‌برنامه شبکه قرآن و معارف سیما که به صورت زنده به پوشش شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی پرداخت و ارتباط تصویری با علیرضا بیژنی، نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات و امین پویا، استاد راهنمای نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی برقرار کرد.

علیرضا بیژنی از حس و حال و چینش نغماتی و لحنی خود در این مسابقات گفت: واقعاً آنجا استرسی نداشتم و حس کردم که لطف خدا و اهل بیت(ع) و دعای خیر مردم بدرقه راهم بوده است. همین حس باعث شد تا خیلی راحت خواندم. در مورد چینش هم آنچه که می‌خواستم خواندم و نغمات در هر مقطع مشخص شد و همه در لحظه اجرا و به لطف خدا به خوبی پیاده شد.

امین پویا، استاد راهنمای نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در خصوص واکنش دیگر شرکت‌کنندگان به تلاوت نماینده کشورمان گفت: همانطور که دیشب هم شنیدیم آنقدر تلاوت ایشان زیبا بود که همه به وجد آمدند و مستمعین هم در پایان تشویق کردند. بعد از مسابقات هم مردم دور ما جمع شده بودند و عکس، فیلم و مصاحبه می‌گرفتند. خدا را شاکریم که آقای بیژنی آرامش زیادی در تلاوتشان داشتند و این از مدد اهل بیت(ع) بود.

وی افزود: ما شب گذشته از خوشحالی خوابمان نبرد چراکه توانستیم شاسیتگی نماینده جمهوری اسلامی ایران را ثابت کنیم. قاریان دیگر کشور‌ها هم به این موضوع اذعان داشتند که حق ایشان تا امروز اولی است. اما اینجا مسابقات مالزی است و با مسابقات بین‌المللی ایران تفاوت دارد و امیدواریم که نتیجه آنچه که می‌شود دلخواه ما هم باشد.

روز پایانی مسابقات قرآن مالزی و قوت گرفتن احتمال اولی نماینده کشورمان

به گزارش خبرنگار ایکنا، با پایان ارتباط تصویری، نوبت به اجرای تلاوت‌های این روز رسید. اولین نفر در صف تلاوت امروز دانیال محمد حبیب الله مجیب، قاری اندونزی بود که تلاوت کند و نسبتاً ضعیفی داشت و آنطور که باید ظاهر نشد.

مسعود نوری، کارشناس بعدی برنامه تلویزیونی شبکه قرآن که به پخش زنده مسابقات مالزی اختصاص یافته است، در مورد تلاوت دانیال محمد حبیب‌الله مجیب، قاری اندونزی، گفت: انتظار ما از قاری اندونزی بیش از این تلاوت بود. تلاوت ایشان دور کندی داشت و هیجان تلاوت را پایین آورد و این شیرینی تلاوت را تحت‌الشعاع قرار داد. پرده‌ای هم که شروع کردند، ضعیف بود و جا داشت نیم پرده بالاتر شروع کنند. مورد بعدی بحث ادای حروف ایشان بود و بحث درشتی‌های ادای حروف ایشان خیلی به چشم می‌خورد و این تجوید بسیار ضعیف بود و این نوع تجوید در تمام دنیا مردود است. در مورد لحن هم تقریباً مورادی را خواندند به جز مورد نحوه اوج‌گیری که انتقال درستی نبود. نکته مهم دیگر بحث فرودش بود.

بعد از آن محمدحسن حسن‌زاده، قاری کشور افغانستان به تلاوت پرداخت. حسن‌زاده متولد افغانستان و بزرگ شده ایران است. او از دوستان شهید دانش است و چند سالی است که در تهران مستقر است. وی در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن قطر موسوم به مسابقات «کتارا» که به صورت آزاد و اعلام فراخوان عمومی برگزار می‌شود، مقام نخست را کسب کرده است.. حسن‌زاده در مسابقات مختلفی در ایران شرکت کرده و حائز رتبه شده است.

روز پایانی مسابقات قرآن مالزی و قوت گرفتن احتمال اولی نماینده کشورمان

مسعود نوری، کارشناس برنامه در خصوص این تلاوت گفت: این تلاوت، جزو تلاوت‌های خوب این مسابقات است، اما یک غلط اعرابی داشتند که امیدواریم این غلط اعرابی امتیاز زیادی از ایشان کم نکند. آیات ایشان بسیار مشکل بود و سخت‌ترین قرعه این مسابقات بود. اوایل تلاوت مقداری مکث‌ها زیاد بود و پرده فرودشان با تکلف بود. خیلی استرس داشت و خود آیات ایشان را به استرس انداخت، اما تلاوتی در حد داشته‌هایشان ارائه دادند.

محمد شرف‌الدین از سنگاپور، قاری دیگر این مسابقات بود که وی نیز تلاوت موفقی را اجرا نکرد. کارشناس برنامه در خصوص این تلاوت هم گفت: بسیار ادای غیر فصیحی داشتند و از لحاظ صوتی هم مشکل داشتند و این بزرگ‌ترین نقص تلاوت ایشان بود که این تکلف هم در تلاوت ایشان مشهود بود.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه مسابقات این روز نوبت به احمد سالم، قاری کشور تانزانیا رسید که وی نیز تلاوت نسبتاً خوبی داشت و به لحاظ صوتی مورد تشویق مستمعین در جلسه قرار گرفت.

مسعود نوری، کارشناس برنامه در خصوص این تلاوت گفت: این قاری اشکالات تجویدی بسیاری داشت و در قله اجرا نفس کم می‌آوردند. در بسیاری از اوج‌‎هایی هم که خواندند، نفسشان کم می‌آمد، اما احتمال دارد که ایشان جز رتبه‌ها باشد.

روز پایانی مسابقات قرآن مالزی و قوت گرفتن احتمال اولی نماینده کشورمان

به گزارش ایکنا، تلاوت‌های این روز از مسابقات با اجرای جسور بن فیض‌الله از ازبکستان ادامه پیدا کرد. وی نیز تلاوت معمولی و خروج‌های متعددی داشت و از نظر فن تلاوت آنچنان که باید ندرخشید.

در ادامه روز پایانی شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، آخرین تلاوت را محمد عمر از کشور پاکستان انجام داد. این قاری نیز تلاوت نسبتاً خوبی داشت و اجرای با تسلطی داشت، اما مشکلات تجویدی نیز در قرائت وی مشهود بود.

باتوجه به اجرا‌های امروز پیش‌بینی برای اول شدن نماینده کشورمان در این مسابقات محتمل‌تر شد و احتمال اینکه نماینده‌های کشور‌های مالزی، پاکستان، افغانستان و اندونزنی حائز رتبه شوند نیز توسط کارشناس برنامه پیش‌بینی شد.

پایان مسابقات قرآن مالزی و قوت گرفتن احتمال اولی نماینده کشورمان + عکس

در بخش پایانی این برنامه ارتباط تلفنی با عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور و نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی برقرار شد. وی در خصوص تلاوت نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات گفت: تلاوت ایشان عالی بود و نمره آن ۲۰ است، هرچند که نمی‌توان این داوری را پیش‌بینی کرد، اما در هر صورت با تلاوت عالی و اجرای ایشان برای ما جایگاه رتبه اولی را دارد.

تجلی مانور اقتدار وحدت امت اسلام حول محور قرآن

وی در خصوص جایگاه این مسابقات و حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در این رقابت‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این مسابقات، تجلی مانور اقتدار وحدت امت اسلام حول محور قرآن کریم است، آن هم در این شرایطی که اراذل و اوباش غربی بر اساس توطئه‌های برنامه‌ریزی شده به قرآن جسارت می‌کنند. وقتی عزیزان ما در این مسابقات گرد هم جمع می‌شوند و به تلاوت قرآن می پردازند، واقعاً قابل تقدیر است.

سلیمی ادامه داد: در مورد اینکه جوان عزیز ایرانی در این مسابقات حاضر شود و پرچم این کشور را به اهتزاز درآورد و به دنیا و کسانی که مردم ما را با قرآن بیگانه می‌دانند همه افترا‌ها را کنار بزند و نشان دهد که مردم ما در همه صحنه‌ها هم در صحنه تلاوت قرآن، تدبر در قرآن و هم در عمل به قرآن که بارز‌ترین نمود آن شهدای ما هستند، افتخاری است که ما باید برای آن شکرگزار و سپاسگذار پدران، مادران، اساتید و مربیانی باشیم که فرزندان ما را با قرآن آشنا می‌کنند تا این افتخارات برای کشور ما رقم بخورد.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha