توسعه عتبه عراق از حوادث تلخ تراکم جمعیتی کاسته است
کد خبر: 4164713
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

توسعه عتبه عراق از حوادث تلخ تراکم جمعیتی کاسته است

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها در پذیرایی از زائران اربعین گفت: توسعه عتبه عراق از حوادث تلخ در تراکم جمعیتی کاسته است.

عتبه عراقبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، غلامرضا احمدی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی و مسئول کمیته تغذیه و اسکان ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع)، امروز دوم شهریورماه در نشست خبری که در محل این ستاد تشکیل شد اظهار کرد: بر اساس نظرسنجی،  73 درصد پاسخگویان به پرسشگر نمی‌دانستند ستاد باسازی عتبات عالیات چه است و در واقع کار ستاد اطلاع‌رسانی، جلب آرا و تأثیرگذاری در بذل و بخشش جهت بازسازی عتبات عالیات در عراق است.

وی افزود: از حدود20  سال گذشته با تدبیر شهید سلیمانی توصیه به توسعه زیرساخت و آماده‌سازی فضا برای پذیرایی از زائران عتبه عراق صورت گرفته است و اگر تدابیر شهید سلیمانی در توسعه 220 هزار متر مربع ساختمان در جوار حرم حضرت امیرالمومنین(ع) نبود امروز شاید شاهد حوادث تلخی در ایام پیک و تراکم جمعیت بودیم.

مسئول کمیته تغذیه و اسکان ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع) اظهار کرد: مأموریت اصلی ستاد بازسازی عتبات عالیات در واقع توسعه و بازسازی عتبه ائمه معصومین(ع) در عراق است. تعداد 124 موکب از خراسان رضوی برای ارائه خدمت به زائران اربعین اعزام شده‌اند که از این تعداد  62 موکب در کربلا، 31 موکب در نجف،  16 موکب در کاظمین، هشت موکب در سامرا  و هفت موکب در پایانه‌های خروجی مرزی مستقر خواهند شد، همچنین از مجموع 124 موکب تعداد چهار موکب از سوی اتباع افغانستانی مقیم ایران هستند که برای این ایام به زائران خدمت‌رسانی خواهند کرد.

احمدی ادامه داد: تعداد 650 کامیون تجهیزات از سوی این تعداد موکب تدارک دیده شده که تاکنون 264 کامیون از مرز ایران عبور کرده و وارد کشور عراق شده است، 231 کامیون در حال انجام تشریفات خروج هستند، 115 کامیون تأیید استانی را گرفته و تشریفات استانی را انجام داده و در حال عزیمت هستند و 27 کامیون در حال تکمیل پرونده برای خروج هستند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی گفت: موکب‌های خراسان رضوی روزانه 140 هزار اسکان را فراهم می‌کنند، پذیرایی از 310 هزار نفر در وعده صبحانه، 336 هزار در وعده ناهار و 316 هزار نفر در وعده شام نیز روزانه برای زائران پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه میان وعده برای زائران در این مواکب تدارک دیده خواهد شد.

مسئول کمیته تغذیه و اسکان ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع)  با اشاره به اینکه ستاد بازسازی عتبات یک کمیته از 18 کمیته ستاد اربعین استان هستند، افزود: 6000 خدمه افتخاری بدون دریافت هزینه در این 124 موکب به زائران امام حسین(ع) خدمت‌رسانی خواهند کرد.

احمدی تصریح کرد: خوشبختانه دستگاه‌های ذی‌ربط روی خوش نشان داده و عملکرد خوبی داشته‌اند، در بخش ریلی، هوایی و زمینی و بخش‌هایی از این دست پای کار آمدند و گره از کار ما باز کردند. اقلام اساسی با تناژ بالا از جمله گوشت ، آرد، برنج و ... که در انحصار دولت است با قیمت اصلی در اختیار مواکب قرار گرفته که این کمک خوبی است.

زیرساخت ها پاسخگوی نیاز زائران اربعین نیست

وی با اشاره به سختی پذیرایی زائران در اربعین افزود: برای اعزام 80 هزار نفر به حج تمام کشور بسیج می‌شوند، حال اینکه در ایام اربعین بیش از سه میلیون زائر به کربلا تشرف می‌شوند، لذا توانمندی در این خصوص به لحاظ زیرساختی وجود ندارد، از این‌رو مکرر از زائران درخواست شده که بازه زمانی سفر را از 10 به 20 روز طولانی  کنند و صرفاً طی 10 روز به این سفر مشرف نشوند تا زیرساخت‌ها پاسخگوی نیاز آنها باشد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی گفت: زیرساخت‌های ترابری آمادگی این حجم از زائران را برای تشرف به عتبات در یک بازه زمانی پیک ندارد و امیدوارم روزی برسد حرف از تشرف بیست میلیون زائر در این سفر بزنیم.

وی ارائه خدمات مواکب خراسان رضوی نسبت به سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و افزود: سال گذشته 112 موکب از استان به عراق اعزام شدند که در سال جاری تعداد 12 موکب افزایش یافته است، همچنین در سال جاری در حوزه اسکان 70 درصد افزایش را شاهد هستیم، ضمن اینکه در پذیرایی دو برابر افزایش داریم.

مسئول کمیته تغذیه و اسکان ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع) ادامه داد: در خصوص ارائه خدمات مواکب ایران نسبت به عراق اگر معدل‌گیری شود در واقع  90 درصد از خدمات اسکان و پذیرایی از سوی مردم عراق و 10 درصد دیگر توسط مواکب سراسر ایران انجام می شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی در خصوص تدمین هزینه‌های مواکب بیان کرد: در واقع هر موکب بر اساس توانایی که دارد و تعداد خیرانی که به آن کمک می‌کنند ارائه خدمت خواهد داشت و در برخی از مواکب شاخص استان تا 20 میلیارد تومان هم شاهد خرید تجهیزات و اقلام بودیم، اما همه موکب‌ها اینگونه نیست.

وی در خصوص تاریخ اعزام و ماندگاری موکب‌ها در عراق تصریح کرد: اعزام موکب‌ها تقریباً انجام شده است، اما با توجه به اینکه در شام اربعین کلیه موکب‌های عراقی جمع‌آوری و دیگر ارائه خدمتی از سوی آنان صورت نخواهد گرفت موکب‌های ایرانی تا دو روز بعد اربعین ارائه خدمت خواهند کرد، ضمن اینکه مدت ارائه خدمت موکب‌ها به زائران متفاوت است و در برخی از موکب‌ها تا 28 صفر شاهد ارائه خدمات خواهیم بود.

احمدی گفت: یکی از معضلات زائران در سال‌های گذشته امنیت خودرویی بود که این زیرساخت در مهران فراهم شد، اما در مرز خسروی که هشت سال بسته بود این امکان فراهم نبود که اقدامات خوبی صورت گرفته و با همکاری ارتش یک پارکینگ 70 هکتاری در مرز خسروی برای امنیت خودروی زائران فراهم شده است.

انتهای پیام
captcha