راهپیمایی اربعین نمادی از زیست نمونه دوران پس از ظهور است
کد خبر: 4165466
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
مرتضی جلیلی در گفت‌وگو با ایکنا:

راهپیمایی اربعین نمادی از زیست نمونه دوران پس از ظهور است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران گفت: در دوره پس از ظهور آنقدر مهربانی و عطوفت در میان مردم وجود دارد که در روایت آمده است مؤمن از جیب برادر مؤمنش برمی‌دارد و نه آن شخص اعتراضی می‌کند و نه این شخص، قصد سوء استفاده دارد، بلکه هر کسی به اندازه نیازش برمی‌دارد. چنین چیزی را در اربعین می‌بینیم و شاهد یک زیست نمونه و شبیه عالم پس از ظهور هستیم.

حجت‌الاسلام جلیلی

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جلیلی؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره زیارت اربعین پرداخت و گفت: در روایات بر همه زیارات از جمله زیارت اربعین تأکید شده است که بنده به آثار مشترک بین همه زیارات نمی‌پردازم، چون در کتب مختلف به صورت مفصل به آن پرداخته شده است، اما درباره زیارت اربعین باید بگویم که روایتی از امام حسن عسکری(ع) داریم که ایشان نشانه‌های شیعه را پنج مورد ذکر می‌‌کنند که یکی از آنها زیارت اربعین است. حال چرا در بین همه زیارات، زیارت اربعین به عنوان نشانه شیعه بودن مطرح شده است؟

سابقه پیاده‌روی اربعین

وی ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) این سخن را در زمان نزدیک به غیبت مطرح می‌کنند، چون اهل بیت(ع) از زمان امام جواد(ع) کم‌کم جامعه شیعه را برای غیبت آماده می‌کردند. لذا بسیاری از احادیثی که اهل بیت(ع) و از جمله از امام هادی، امام جواد و امام حسن عسکری(ع) مطرح می‌شود ناظر به فضای جدیدی است که قرار است برای شیعه پیش بیاید. بنابراین، این روایت امام حسن عسکری(ع) را باید در همان فضا ببینیم و ارتباط این حدیث و مسئله غیبت را مورد توجه قرار دهیم.   

جلیلی بیان کرد: نظر برخی بزرگان این است که هیچ اجتماعی در دنیا به اندازه اجتماع اربعین بزرگ نیست. سابقه آن هم به بعد از قضیه کربلا برمی‌گردد که جابر ابن عبدالله انصاری اولین کسی بود که پیاده به کربلا رفت. همچنین، در روایات بیان شده است که وقتی حضرت مهدی(عج) قیام می‌کنند، این قیام از کنار کعبه صورت می‌گیرد و آن حضرت چند ندا و فریاد دارند و همه مردم دنیا را خطاب قرار می‌دهند. لذا مخاطبشان فقط شیعیان نیستند. سپس آن حضرت خودشان را معرفی و با نسبت دادن خودشان به سیدالشهدا(ع) معرفی می‌کنند و می‌فرمایند که من پسر همان کسی هستم که در کربلا و عطشان کشته شد. معلوم است که وقتی می‌خواهند خودشان را معرفی کنند، باید به واسطه کسی که همه مردم او را می‌شناسند معرفی کنند.

از بین رفتن مرزهای بین‌المللی در پیاده‌روی اربعین

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران یادآور شد: معلوم می‌‌شود در زمان ظهور همه عالم، امام حسین(ع) را می‌شناسند. حال چگونه همه مردم عالم در آن زمان، امام حسین(ع) را می‌شناسند؟ قطعاً حرکاتی شبیه تجمع و پیاده‌روی اربعین، که در دنیا عجیب و نادر است، در شناساندن سیدالشهدا(ع) کمک بسیاری می‌کند. لذا باید این راهپیمایی میلیونی را پررونق‌تر برپا کنیم، چون رونق این پیاده‌روی یکی از وسایلی است که می‌‌تواند ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) را تسریع کند.

وی تصریح کرد: همچنین دوستانی که پیاده‌روی اربعین را تجربه کرده باشند به خوبی می‌دانند که خط و خطوط‌های رایج و معمولِ دنیایی از جمله گرایش‌های سیاسی، مدیریتی، مذهبی و... در آنجا وجود ندارد، چون کسی که به خاندان اهل بیت(ع) ارادت دارد ورای این خط و خطوط است. در قرآن و روایات یکی از عوامل انحطاط مردم دنیا، تکبر است و یکی از مواردی که باعث تکبر می‌شود خط و خطوط‌های رایج دنیایی است. چون در اربعین این خط و خطوط از بین می‌رود تکبر هم از بین می‌رود و در نتیجه موانع رشد انسان از بین خواهد رفت.

حجت‌الاسلام جلیلی ادامه داد: نکته دیگر از بین رفتن مرزهای بین‌المللی است. یکی از اهداف استکبار این است که می‌خواهد دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل کند و تا حدودی هم این هدف آنها با مدل استعماری آمریکایی محقق شده است. ما هم در مقابل آنها یک دهکده جهانی را معرفی می‌کنیم. لذا وقتی در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنید متوجه می‌شوید که بین ایرانی، لبنانی، عراقی، اردنی، یمنی، کویتی، عربستانی و حتی اروپایی هیچ فرقی وجود ندارد و با همه رفتاری شبیه به هم و کاملاً متواضعانه، دوستانه و مهربانانه دارند. این هم از برکات زیارت اربعین است که در مقابل الگوی غلطی که جامعه استکباری ارائه می‌دهد، الگوسازی می‌کند. 

رابطه اربعین و دنیای پس از ظهور

وی ادامه داد: وقتی دنیای بعد از ظهور را بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در آن دنیا آنقدر مهربانی و عطوفت در میان مردم وجود دارد که در روایت آمده مؤمن از جیب برادر مؤمن خود برمی‌دارد و نه آن شخص اعتراضی می‌کند و نه این شخص قصد سوء استفاده دارد، بلکه هر کسی به اندازه نیازش برمی‌دارد. چنین چیزی را دقیقاً در اربعین می‌بینیم و شاهد یک زیست نمونه، شبیه عالم پس از ظهور هستیم. در دوره پس از ظهور بین مردم دنیا هیچ کینه و دشمنی وجود ندارد و می‌توانیم چنین چیزی را در راهپیمایی اربعین مشاهده کنیم و همین تبلیغی است برای اینکه اگر می‌خواهیم عالم بعد از ظهور را تجربه کنیم، باید برای آن تلاش کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران یادآور شد: در روایت آمده است که اگر کسی به فعل دیگران، چه خیر و چه شر، راضی باشد، در کار آنها شریک است. لذا وقتی در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنیم، در حال تأیید قیام سیدالشهدا(ع) و فداکاری و ایثارگری ایشان هستیم. در سال 61 هجری حضور نداشتیم، اما حضور در این پیاده‌روی نشان می‌دهد که بر آن اقدام سیدالشهدا(ع) مهر تأیید می‌زنیم. در روایت هم آمده که قیام عاشورا از مهمترین عوامل ماندگاری دین است. بنابراین حضور در پیاده‌روی اربعین، ما را در ثواب شهادت و مجاهدت و ایثارگری شهدای کربلا و آثار این قیام شریک می‌کند و ما هم باعث ماندگاری دین خدا می‌شویم.

پیشنهادهایی برای جاماندگان پیاده‌روی اربعین

حجت‌الاسلام جلیلی پیشنهادهایی نیز برای کسانی که در این ایام امکان حضور در عراق برایشان فراهم نیست بیان کرد: در روایات از زیارت از راه دور برای افرادی که محدودیت‌هایی دارند سخن گفته شده است. حتی بیان شده کسی‌ که آرزوی چنین کاری را داشته باشد و دلش آنجا باشد، در ثواب این کار شریک می‌شود. پیاده‌روی‌های نمادین در شهرهای مختلف از جمله در تهران و از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم باعث می‌شود که افراد در این کار شریک شوند. همچنین ممکن است فردی نتواند در راهپیمایی اربعین شرکت کند، اما می‌تواند مقدمات سفر دیگران را به هر اندازه‌ای فراهم کند. بنده پویش‌هایی دیده‌ام که به افرادی که برای سفر به کربلا توان مالی ندارند کمک می‌کنند و حتی برخی ماشین خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند تا به مرز بروند. لذا هر کاری که باعث رونق پویش عظیم اربعین شود، ولو اینکه کار کوچکی باشد که حرکت زوار را تسهیل کند، باعث شریک شدن در ثواب اربعین می‌شود.

وی در پایان گفت: همچنین فعالیت در فضای مجازی و استوری و پست کردن موضوعات مرتبط با اربعین باعث دیده شدن این رویداد عظیم می‌شود. گاهی اوقات کوچکترین اتفاقات نامبارک در کشور ما از سوی شبکه‌های رسانه‌ه‌ای استکبار و غربی به شکل وسیع پوشش داده می‌شود، اما کوچکترین خبری از اربعین منتشر نمی‌شود. بنابراین باید خودمان در فضای مجازی در مورد اربعین اطلاع‌رسانی و تبلیغ کنیم، چون در ثواب اربعین شریک می‌شویم.

انتهای پیام
captcha