استقرار 127 شرکت دانش‌بنیان جدید در پارک علم و فناوری کردستان
کد خبر: 4166542
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴

استقرار 127 شرکت دانش‌بنیان جدید در پارک علم و فناوری کردستان

رئیس پارک علم‌و فناوری کردستان از استقرار 127 شرکت دانش‌بنیان جدید در پارک علم و فناروی استان کردستان خبر داد و گفت: از این تعداد تا کنون در شش ماه اول سال جاری 34 شرکت مستقر شده و 93 شرکت تا پایان سال جاری مستقر خواهد شد.

بابک سوری، رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، بابک سوری، رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان امروز، ۱۱ شهریور در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان گفت: خبرنگاران پل ارتباطی بین ما و مسئولیت‌های اجتماعی‌مان با مردم و جامعه پیرامونی هستند و تعامل سازنده بین این دو بخش می‌تواند به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان کمک خواهد کرد.

وی افزود: در سنوات اخیر در راهبردها و برنامه‌ریزی‌های کلان، منطقه‌ای و استانی به طور ویژه به مسائل اقتصادی توجه شده است و در دنیای امروز توجه به مسائل اقتصادی ما را وارد مقوله رقابتی خواهد کرد چراکه عرصه اقتصاد با توجه به تنوع ورود نیروهای مختلف به آن یک عرصه پر رقابت با نیازهای خاص خود است.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان بیان کرد: اگر کسی وارد عرصه اقتصادی شود اما دانش کافی در این زمینه نداشته باشد قطعا ورود به این عرصه برای وی چندان مثمر ثمر نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: اقتصاد ایران در 80 سال گذشته وامدار استفاده از منابع ارزی حاصل از فروش نفت خام بود که در طول این مدت فراز و نشیب‌های را پشت سرگذات و از دهه 1330 با ملی شدن صنعت نفت موجب شد اقتصاد ایران از یک درآمد ارزی جدیدی برخوردار شود و این سمت و سوهای جدیدی در عرصه اقتصاد کشور به وجود آورد و یک تنوع و تحول دیگر در سطح کشور ایجاد شد.

سوری افزود: از سال 1400 نرخ صادرات غیرنفتی به صادرات نفتی پیشی گرفت و این نقطه عطفی در تاریخ ایران ایجاد و از آن تاریخ به بعد پرداختن به اقتصاد دانش‌بنیان و توجه ویژه به مسائل اقتصادی مورد توجه ویژه قرار گرفت و این اتفاق با حضور مردم و ورود بخش خصوصی محقق شد.

وی اظهار کرد: در چند سال اخیر علائم اقتصادی ما علائم روبه رشدی بوده است که کاهش نرخ رشد تورم، افزایش نرخ تولیدات غیرنفتی، افزایش ثبات سرمایه‌گذاری را به دنبال داشت و زمینه‌ساز امید در جامعه خواهد بود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان، توجه به اقتصاد دانایی محور را نیاز کنونی جامعه دانست و گفت: این امر نیاز با پافشاری در این مسیر، حمایت از بخش خصوصی، پای کارآمدن بخش خصوصی و  بهره‌گیری از علم و دانش در بخش اقتصاد است.

وی افزود: اقتصاد دانایی محور در پارک‌های علم و فناوری به بلوغ خواهد رسید لذا در قانون این حوزه فعالیت و مسئولیت به پارک‌های علم و فناروی واگذار شده است و از ابتدای سال 1402 قانون جهش دانش بنیان، اختیارات و مسئولیت‌های ویژه به پارک علم و فناوری واگذار شده است.

سوری اظهار کرد: پارک علم و فناوری از سال 91 به صورت اسمی و از سال ۹۲ به صورت رسمی در سطح استان کردستان شروع به فعالیت کرده که روند رو به رشدی را در طول فعالیت خود داشته است اما در طول این چند سال فعالیت خود نقاط ضعف و قوتی را نیز طی کرد.

وی با اشاره به فعالیت  پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و افزود: ۱۶۰ شرکت و واحد فناور در پارک علم و فناروی مستقر هستند و از این تعداد ۷۰ شرکت دانش بنیان هستند که استاندارد و ساز وکارهای مورد نیاز را دارند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان با اعلام اینکه تعدادی از این واحدها افت و خیزی داشته‌اند، بیان کرد: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری زمانی که بالغ شده از پارک خارج و شرکت‌های جدید جایگزین خواهند شد و هر شرکت تا سقف ۲۰ سال می‌توانند در پارک مستقر شوند.

وی فعالیت پنج مرکز رشد در شهرستان‌های استان اشاره کرد و افزود: امسال اقدامات مهمی با هدف توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و سوق دادن آن به سمت اقتصادی شدن صورت گرفته و سعی شده که توازن بین فعالیت شرکت‌های فعال در پارک برقرار شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان به اختصاص ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه به این پارک خبر داد و گفت: از این میزان تاکنون ۶۰ میلیارد تومان به واحدهای متقاضی پرداخت شده و بخشی به دلیل مشکلات موجود بین بانک‌ها با واحدها عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به اینکه کردستان از معدود استان‌هایی است که به همت استاندار، ۱۰ درصد معادل ۸۷۰ میلیارد ریال از اعتبارات تملک سرمایه‌ای را به پارک علم و فناوری استان اختصاص داد، افزود: از این محل ۵۶۰ میلیارد ریال برابر با 70 درصد آن تاکنون تخصیص یافته است.

سوری با تأکید بر اینکه مشارکت بخش خصوصی و مردم و عملی کردن ایده‌های آنها می‌تواند به توسعه اقتصادی استان منجر شود، افزود: علائم اقتصادی کشورمان طی سال گذشته علائم مثبتی را نشان می دهد که از جمله می‌توان به کاهش رشد نرخ تورم، افزایش تولیدات غیر نفتی و افزایش صادرات غیرنفتی و ثبات سرمایه گذاری اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه تملک زمین را در استان انجام دهیم موجب ارتقای سطح پارک علم و فناوری از سه به یک خواهد شد که این امر موجب افزایش اعتبارات پارک خواهد شد، اظهار کرد: شرکت‌های تحت پوشش پارک علم و فناوری توزیع‌شان مناسب نیست و شرکت‌ها تمایل کمتری به فعالیت در حوزه‌های معادن، کشاورزی صنایع تبدیلی و ... دارند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان با اشاره به اینکه فضای عمومی استان از عملکرد پارک آگاه و مطلع نیستندو این یکی دیگر از چالش‌های پارک در استان کردستان بوده است، گفت: پارک علم و فناوری بخش دولتی است اما مسئولیت حمایت از شرکت‌های خصوصی را داردو باید مردم را بای این امر آگاه کرد.

وی با اعلام اینکه زمین مانعی برای ارتقای پارک به سطح  بالاتر است، افزود: بسیاری از واحد‌های فناور سوله‌ای اجاره کردند لذا نمی توانند ساز و کار لازم را در ادامه فعالیت خود لحاظ کنند.

سوری از استقرار 127 شرکت دانش‌بنیان جدید در پارک علم و فناروی استان کردستان خبر داد و یادآور شد: از این تعداد تاکنون در شش ماه اول سال جاری 34 شرکت مستقر شده و 93 شرکت تا پایان سال جاری مستقر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha