مسیر راهپیمایی اربعین مملو از تصاویر فداکاری و خیرخواهی است + فیلم
کد خبر: 4166938
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
زیارت اربعین و تهذیب نفس / 3

مسیر راهپیمایی اربعین مملو از تصاویر فداکاری و خیرخواهی است + فیلم

عشق به حسین(ع) مرزهای قلبی و فاصله بین افراد را از بین می‌برد. همه در فکر صلاح یکدیگرند و همه در این فکرند که چگونه به امام حسین(ع) برسند؛ این عشق و این زیارت همه را با هم متحد می‌کند. برای همین، تصاویری از اخلاق والا و همزیستی بین زائران را شاهدیم زیرا عشق به حسین قلب‌ها و هدف آنها را یکی کرده است و زیباترین تصاویر را از اخلاقیات نیکو و برادری و دوستی می‌بینیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی بحرالعلوم، مدرس حوزه علمیه نجف اشرف در سومین قسمت از درس‌گفتار ویدئویی «‌زیارت اربعین و تهذیب نفس» که از سوی خبرگزاری ایکنا در عراق با زیرنویس فارسی تهیه و تولید شده است؛ تأکید می‌کند که عشق حسین همه قلب‌ها را در جهت تحقق یک هدف با هم متحد کرده است که آن هدف، جلب رضایت امام حسین(ع) است. 

 
 
 

بیشتر بخوانید: 


مشروح سخنان حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی بحرالعلوم بدین شرح است:

از امام صادق(ع) روایت شده است که به یکی از اصحاب خود به نام عبدالملک فرمودند: ای عبدالملک زیارت حسین بن علی(ع) را ترک مکن و یاران خود را به آن امر کن که خداوند عمرت را طولانی گرداند و رزق و روزی تو را افزون کرده و تو را در زندگی‌ات سعادتمند می‌گرداند و سعادتمند از دنیا خواهی رفت و نام تو را در بین سعادتمندان قرار خواهد داد. روایات زیادی در فضیلت زیارت امام حسین وجود دارد و چه شیرین است زیارت امام حسین وقتی در این ایام باشد. ایامی که هنگام سوگواری و مشارکت در عزا با رسول خدا و اهل بیت(ع) او است.

زیارت امام حسین آثار بسیار بزرگی دارد. آثار زیادی بر روی تهذیب و پرورش نفس دارد. وقتی انسان این مسافت طولانی را طی می‌کند بخصوص کسانی که پیاده به زیارت می‌روند. در این روزها که تعداد زائران بسیار زیاد است دچار سختی می‌شوند گاه از کمبود آب، گاه به خاطر شرایط سخت، روزهای گرمی است و به همین دلیل انسان در چگونگی رفتار خود با دیگران تأمل می‌کند. آیا رفتارش رفتار درخور یک زائر امام حسین(ع) است؟ انسان از نیازهای خاص خود می‌گذرد.

انسان در این زیارت می‌خواهد که همه به هدفشان برسند. همه به هم کمک می‌کنند همه می‌پرسند چرا این محبت در بین همه در مسیر کربلا هست؟ در مسیر کربلا هدف همه یکی است. قصد همه زیارت امام حسین است و هدف همه جلب رضایت الهی به واسطه امام حسین(ع) است. برای رسیدن به این هدف است که همه به هم کمک می‌کنند. برای همین نمونه‌های زیادی از همکاری و فداکاری، محبت، تواضع و یاری رسانی و برادری دیده می‌شود. این نمونه‌ها را تنها در مسیر امام حسین می‌یابیم.  زیرا همه یک هدف مقدس را پیش چشم خود دارند هنگامی که یک هدف مقدس مد نظر همه باشد همه با هم همکاری می‌کنند تا به این هدف برسند. برای همین است که داوطلبانی که در موکب‌های حسینی خدمت می‌کنند هدفشان خدمت به زائران امام حسین است تا به هدف زیارت امام حسین برسند. هدف کمک به دیگران برای رسیدن به زیارت حسین(ع) است.

در این مسیری که زائران حسین می‌گذرانند زیباترین تصاویر را از کمک مردم به یکدیگر شاهد هستیم. کسانی که شاید اولین بار باشد که یکدیگر را می‌بینند. اما عشق و همکاری که در این مسیر حاکم است و در جای دیگری دیده نمی‌شود به ما نشان می‌دهد که عشق به حسین مرزهای قلبی و فاصله بین افراد را از بین می‌برد. همه در فکر صلاح یکدیگرند و همه در این فکرند که چگونه به امام حسین(ع) برسند؛ در این اندیشه‌اند که چگونه  این هدف را محقق کنند.

برای همین این عشق و این زیارت همه را با هم متحد می‌کند. برای همین، تصاویری از اخلاق والا و همزیستی بین زائران را شاهدیم زیرا عشق به حسین قلب‌ها و هدف آنها را یکی کرده است و زیباترین تصاویر را از اخلاقیات نیکو و برادری و دوستی می‌بینیم. درحالی که این تصاویر را در روزهای دیگر شاهد نیستیم.

عشق حسین همه قلب‌ها را در جهت تحقق یک هدف با هم متحد کرده است که آن هدف، جلب رضایت امام حسین(ع) است. والسلام علیک یا اباعبدالله.

انتهای پیام
captcha