عرض ارادت به سالار شهیدان با ویژه‌برنامه «طعم نذری»
کد خبر: 4167256
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴

عرض ارادت به سالار شهیدان با ویژه‌برنامه «طعم نذری»

در آستانه اربعین حسینی، باغ بانوان ناژوان میزبان ویژه‌برنامه سفره‌های آیینی با عنوان «طعم نذری» بود تا بانوان اصفهانی با دستپخت خود به پیشگاه سالار شهیدان عرض ارادت کنند.

ویژه‌برنامه «طعم نذری» در باغ بانوان ناژواناین روزها که موسم پیاده‌­روی اربعین است، عده­‌ای از جاماندگان نیز تلاش می‌کنند تا سهم خود را در این حرکت عظیم به گونه دیگری ادا کنند. باغ بانوان ناژوان واقع در محله باغ­ فردوس اصفهان روز گذشته، 14 شهریورماه میزبان عاشقانی بود که گرد هم آمده و هر یک به نوبه­ خود، ‌تحفه‌ای برای برپایی سفره­ نذری تدارک دیده بودند.

محوطه­ سرسبز و با صفای داخل باغ متناسب با حال و هوای آیینی این مراسم، پوشیده از پرچم و کتیبه­‌های عزاداری بود. بادکنک­‌هایی به شکل قلب و به رنگ سیاه نیز در گوشه و کنار محوطه به چشم می­‌خورد که اسباب نشاط و بازی کودکان را فراهم کرده بود. در میانه­ باغ، میزهای دایره­‌ای شکل بسیاری دور تا دور حوض آبی رنگ چیده شده و انواع و اقسام غذاها و میان‌وعده‌ها بر روی آن­ها خودنمایی می­‌کرد. گلدان‌­هایی کوچک و حاوی گل­‌های طبیعی نیز بر روی هر میز قرار داشت تا زیبایی فضا را دوچندان کند.  

کمی آن طرف‌­تر از میزهای غذا، حضار روی صندلی‌ها نشسته و به صحبت‌­های مجری برنامه گوش سپرده بودند. یکی از دست‌اندرکاران برنامه به دعوت مجری روی صحنه آمد و توضیحاتی در خصوص این مراسم برای حضار بیان کرد. به گفته او، برنامه «طعم نذری» اولین بار در سال گذشته اجرا و امسال فراخوان آن در گستره وسیع‌تری منتشر شد تا اقوام گوناگونی که ساکن اصفهان هستند نیز امکان مشارکت در برنامه را داشته باشند. پخت غذاهایی با کمترین و ساده‌­ترین مواد و در عین حال، آمیخته با عشق به خاندان اهل بیت(ع) از دیگر اهداف برنامه «طعم نذری» بود.  

از دیگر بخش‌های این برنامه نیز می­‌توان به روضه‌خوانی و اجرای سرودهای آیینی با حضور گروه سرود «یاوران ولایت» اشاره کرد.

حبیبی، مدیر باغ بانوان ناژوان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره برنامه «طعم نذری» اظهار کرد: افراد با نیت نذر غذا برای چهار نفر در این مراسم شرکت کرده‌­اند. تعداد شرکت کننده‌­ها 222 نفر بوده و 157 مدل غذا نیز برای برپایی سفره­ نذری عرضه شده است. اعضای خانه خلاقیت و نوآوری، فرهنگسرای سبحان و باغ بانوان ناژوان، پردیس و طلوع نیز به‌صورت گسترده در این برنامه شرکت کرده‌اند. البته شرکت در برنامه به‌صورت خانوادگی نیز امکان‌پذیر بود.

طیبه بابایی، یکی از شرکت‌کنندگان در برنامه «طعم نذری» نیز به خبرنگار ایکنا گفت: من از جاماندگان اربعین هستم و چون امسال قسمت نبود که در پیاده‌روی شرکت کنم، به محض اطلاع از این برنامه و به یاد موکب­‌هایی که در مسیر کربلا بود و حسی که در آن زمان داشتم، می­‌خواستم دوباره آن حس را تداعی کنم و از همین جا به امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) سلام بدهم. به نیت ایشان نیز آش رشته آماده کردم که در میان حضار توزیع شد.»

معصومه محسن‌زاده، از کارکنان باغ بانوان طلوع و یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نیز اظهار کرد: انتخاب نوع غذا به عهده­ خود افراد بود که من ته‌چین و کشک و بادمجان درست کردم.

احسان بعیدی، معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، آخرین مهمان این برنامه بود که همراه مادر خود در «طعم نذری» شرکت کرد. او در سخنانی، توجه به میراث ناملموس فرهنگی همچون سفره‌­های آیینی را که از دل مردم روییده است، موجب ظهور فرهنگ حسینی دانست.

زهرا مظفری‌فرد

 

انتهای پیام
captcha