تاریخ دومین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی اعلام می‌شود + صوت
کد خبر: 4168286
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
طی هفته آینده

تاریخ دومین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی اعلام می‌شود + صوت

زمان برپایی دومین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، هفته آینده و پس از اجماع و اتفاق نظر هیئت مدیره اتحادیه کشوری اعلام می‌شود.

مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

به گزارش ایکنا، تشکیل اتحادیه واحد کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و انتخابات نخستین دوره هیئت مدیره و بازرسی آن پس از چند سال و کش و قوس‌های بسیار، بالاخره با نظارت ستاد مرکزی متشکل از مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی؛ سیدعلی سرابی و مرتضی طلایی، رؤسای هیئت مدیره دو اتحادیه سابق، حسن محمدی و رحیم قربانی، مدیران عامل دو اتحادیه سابق کشوری و نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سوم مردادماه 1399 برپا شد.


بیشتر بخوانید:


تشکیل اتحادیه واحد کشوری، جریانات بسیاری را به خود دید، ولی پس از ابلاغ حکم مهدی محمدی به عنوان رئیس ستاد برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت از سوی سیدعباس صالحی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی این امر با قوت بیشتری و ظرف کمتر از یک ماه انجام شد و دور اول انتخابات هیئت مدیره به صورت سراسری و غیر متمرکز و در زمانی واحد برگزار شد.

پس از شمارش آراء در ۳۱ استان با تعداد ۵۳۸ آرای مأخوذه در سوم مرداد 1399، اعضای نخستین هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اعلام شد؛

بر این اساس حسن محمدی‌علویجه با ۳۰۷ رأی، سیدمحسن موسوی‌بلده با ۳۰۱ رأی، مرتضی طلایی با ۲۶۴ رأی، سیدعلی‌محمد سرسرابی با ۲۴۹ رأی، امیرحجت مرادی با ۲۳۹ رأی، جواد سعیدی با ۲۳۸ رأی، محمدحسین اسلامی‌جهرمی با ۲۱۰ رأی، حسین خاکساری‌هرندی با ۲۰۳ رأی، مهدی مقامی با ۲۰۳ رأی، رحیم قربانی‌بریس با ۱۹۸ رأی، علیرضا شاهسونی با ۱۹۸ رأی، میثم طاهرآبادی با ۱۸۳ رأی، نهضت حورزاده‌هشتجین با ۱۸۳ رأی، لاله افتخاری با ۱۸۱ رأی، پیمان سلیمی با ۱۷۷ رأی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انتخاب شدند.

همچنین اعضای علی‌البدل هیئت مدیره شامل مجید باوردی با ۱۷۶ رأی، حجت مجید‌ی‌بیلندی با ۱۷۲ رأی و سیدمرتضی نیکزاد‌حسینی با ۱۶۸ رأی شد.

حائزان اکثریت آرای هیئت بازرسان، محمد الهی با ۲۵۴ رأی، محمد پیلان‌نژاد با ۱۹۶ رأی و قاسم جهان‌آرا با ۱۹۵ رأی بودند و محترم قلی‌پور با ۱۳۵ رأی و باقر افخمی با ۱۱۷ رأی اعضای علی‌البدل بودند.

پس از تشکیل نخستین جلسه هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در هشتم مرداد 99، با حضور مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور رأی‌گیری و انتخاب مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره، مرتضی طلایی با ۱۵ رأی به مدت سه سال به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد.

اما انتخاب مدیرعامل اتحادیه کشور نیز در دومین جلسه هیئت مدیره نیز انجام نشد و تصمیم‌گیری درباره آن به جلسه فوق‌العاده موکول شد. طی سومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور (جلسه فوق‌العاده) در ۲۹ مرداد 99 به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم با اکثریت آراء، محمد انجم‌شعاع، فعال قرآنی و معاون اسبق هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مدت سه سال به عنوان مدیرعامل اتحادیه انتخاب شد.

اما در تابستان سال 1402، زمان سه‌ساله نخستین هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری در مردادماه امسال به پایان رسید و زمینه و مقدمات برای برگزاری انتخابات دومین دوره هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری و برگزاری مجمع عمومی در 13 مرداد با دعوت از 206 نفر به نمایندگی از مجموعه موسسات استان‌ها (برابر سهمیه هر استان به ازای تعداد موسسات) در سالن آمفی تئاتر دانشگاه امیرکبیر فراهم شد.

اما این انتخابات و مجمع در روزهای پیش از برپایی هجمه اعتراضات، نقدها و ابهاماتی بود که قریب به اتفاق اعضای مجمع خواستار به تأخیر افتادن زمان مجمع تا رفع ابهامات، شدند، موضوعی که به آن بهایی داده نشد و مسئولان و متولیان امور قرآنی پای کار نیامدند و به رفع این ابهامات کمک نکردند و موجب شد روز مجمع به دلیل به حد نصاب نرسیدن به مجمع دومی کشیده شود.


بیشتر بخوانید و ببینید؛


اما برابر اساسنامه اتحادیه کشوری، این مجمع باید دو هفته پس از اولین مجمع با رعایت قانون حد نصاب (یک سوم اعضا) برگزار شود و اگر در دومین بار نیز به حد نصاب نرسد در سومین جلسه با هر تعدادی، رسمی می‌شود و در این مدت هیئت مدیره فعلی اتحادیه کشوری باید صفر تا صد برگزاری این مجمع را تصمیم‌گیری کند. اما با وجود عبور بیش از چهار هفته از مجمع اول، هنوز خبری از بازه زمانی برگزاری دوم مجمع نیست.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

در این راستا مرتضی طلایی، رئیس نخستین هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا گفت: زمان قطعی برگزاری دومین مجمع، هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی درباره علت این تأخیر در برپایی مجمع دوم، افزود: مصادف شدن این ایام با اربعین حسینی و روزهای پایانی ماه صفر، و سفر برخی از اعضای هیئت مدیره به عتبات عالیات و مشهد مقدس، موجب این تأخیر شد. پیش‌بینی شده است تا این مجمع با اولویت در تهران برگزار شود و در صورت فراهم نشدن شرایط، احتمال برگزاری در قم نیز در نظر گرفته شده است.

طلایی در پاسخ به این سؤال که آیا بر تعداد کاندیداهای هیئت مدیره و بازرسی افزوده خواهد شد یا انتخابات با فهرستی که اعلام شده بود، برگزار خواهد شد؟ گفت: یکی از دلایل به تأخیر افتادن مجمع دوم، همین موضوع بوده است و عده‌ای اعتراض داشتند که فرصت اعلام شده برای ثبت‌نام کاندیدایی کافی نبوده است و اعتراضات این چنینی بیان شد، اما نه در هیئت مدیره اتحادیه کشوری موفق به تصمیم جدیدی شدیم و نه در جلسات با دستگاه‌ها چون معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری اضافه کرد: همچنین موفق نشدیم تجدید نظری در تصمیمات قبلی هیئت مدیره و اقداماتی که صورت گرفته است، انجام شود. بنابر این اگر تا هفته آینده کماکان اتفاقی رخ ندهد تا دست ما را برای تجدید نظر در ثبت‌نام‌های کاندیداها باز نگذارد، ناچاریم مجمع را با همان فهرست کاندیداهای هیئت مدیره و بازرسی برگزار کنیم.

طلایی تأکید کرد: اما اگر اتفاقی رخ دهد که شورای توسعه یا هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی یا دستگاه‌های مسئول ورود پیدا کنند و راهکار برای برون‌رفت از حل مشکل، ارائه دهند، جریان متفاوت خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اعتراضات، چون شیوه‌نامه برگزاری انتخابات (برابر اساسنامه) در مجمع به تصویب نرسیده است تا براساس آن اقدام شود، قطعاً برگزاری مجمع دوم را با ایراد همراه می‌کند که اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود، ممکن است عده‌ای به دیوان عدالت شکایت کنند و مجمع دوم نیز پس از برگزاری، کلا ابطال شود.

طلایی تأکید کرد: به همین دلیل تلاش این بود که بتوانیم به گونه‌ای مدیریت کنیم که اجماعی میان دوستان ایجاد شود تا فرصت مجددی را بدهیم و اگر فردی داوطلب ثبت‌نام در هیئت مدیره و بازرسی است، ثبت‌نام را انجام دهند. ثانیاً می‌توانیم مجمع فوق‌العاده‌ای را پیش از مجمع عمومی برگزار کنیم تا شیوه‌نامه انتخابات طی آن، تصویب شود و در ادامه آن مجمع عمومی را برگزار کنیم تا به این ترتیب با مشکل قانونی روبرو نباشیم.

کد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری تصریح کرد: اما تمام این موارد مستلزم این است که هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری به اجماعی دست پیدا کند که تا این لحظه به آن دست پیدا نکرده‌اند. نهایتا به هیئت مدیره اعلام شده است که هیئت مدیره هفته آینده در این زمینه تصمیم‌گیری و مشارکت کنند  تا به اتفاق نظری برسند و بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

امید است با اتفاق نظر هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری برای برپایی مجمع دوم، زمینه لازم و مقدمات آن به صورت کاملا قانونی برگزار شود تا شاهد انتخابات دومین دوره هیئت مدیره اتحادیه کشوری بدون ورود دستگاه‌ها و نهادهای متولی امور قرآنی باشیم و نشان دهیم بخش مردمی نیز همانطور که طی این سال‌ها شعار می‌داد و مطالبه داشت، خودشان می‌توانند به طور صحیح امور خود را راهبری کنند و دستگاه‌های دولتی صرفا نظارت امور را عهده‌دار باشند.

انتهای پیام
captcha