همراهی ایرانیان با اسلام امروز سند هویتی شده است
کد خبر: 4168491
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
در نشست کتاب «آشنایی ایرانیان با اسلام در عصر نبوی(ص)» مطرح شد:

همراهی ایرانیان با اسلام امروز سند هویتی شده است

نویسنده کتاب «آشنایی ایرانیان با اسلام در عصر نبوی(ص)» با بیان آنکه بیش از 1400 سال است که دین اسلام به ایران وارد شده است گفت: همین حضور باعث شده این دین در روند تاریخی بلندمدت از سوی اکثریت جمعیت پذیرفته و به بخشی از هویت آنان بدل شود.

به گزارش ایکنا به نقل از انتشارات به‌نشر؛ نشست معرفی کتاب «آشنایی ایرانیان با اسلام در عصر نبوی(ص)» از انتشارات به‌نشر با حضور محمد با‌غستانی نویسنده اثر و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب در رواق گفت‌وگو سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی واقع در پیاده‌راه خیابان آیت‌الله طبسی(ره) برگزار شد.

با‌غستانی نویسنده اثر در این نشست گفت: بیش از 1400 سال است که دین اسلام به ایران وارد شده است و در یک روند تاریخی بلندمدت از سوی اکثریت جمعیت پذیرفته و به بخشی از هویت آنان شده است. بررسی این روند تبدیل، تحول و گذار از ایران ساسانی به ایران اسلامی نشان می‌دهد ایران به تناسب ویژگی‌های فکری، فرهنگی و تمدنی خود مرحله‌هایی را در پذیرش اسلام پشت سر گذاشته که هر یک از آنها نیازمند پژوهشی مستقل است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: آنچه که در کتاب «آشنایی ایرانیان با اسلام در عصر نبوی» به آن پرداخته شده این است که بر پایه اندک شواهد موجود به بازسازی ابعاد گوناگون این ارتباط و سیر آن از آغاز تا پایان عمر پیامبر(ص) بپردازد و از نخستین مراحل آشنایی ایرانیان با اسلام در عهد نبوی سخن بگوید.

باغستانی یادآور شد: مطالب کتاب در 5 فصل «پیشینیه ایراینیان در جزیره العرب»، «زمینه‌های ارتباطی ایران با پیامبر»، «نخستین کوشش یک ایارانی برای ارتباط با پیامبر»، «دستاورد ارتباط هدفمند پیامبر با جامعه ایرانی» و «سلمان محمدی هدیه پیامبر به جامعه ایرانی پس از خود» تنظیم شده است.

نویسنده کتاب «آشنایی ایرانیان با اسلام در عصر نبوی(ص)» ادامه داد: فصل اول کتاب به پیشینه حضور ایرانیان در جزیره العرب و علل و عوامل آن در یمن که بخش جنوبی عربستان بوده پرداخته و چگونگی ارتباط میان دو جامعه ایرانی و عربی را بیان می‌کند. در فصل‌های بعدی خواننده کتاب به ترتیب درباره زمینه‌های ارتباط ایرانیان با پیامبر(ص) در شبه جزیره عصر اسلامی، نخستین کوشش آگاهانه یک ایرانی برای ارتباط با پیامبر(ص)، ارتباط هدفمند پیامبر(ص) با جامعه ایرانی و سلمان محمدی هدیه ویژه پیامبر(ص) به جامعه ایران پس از خود، مطالب دست اول و کمتر اشاره شده‌ای را می‌خواند.

انتهای پیام
captcha