اجرای طرح چهارشنبه‌های فرهنگی ویژه سوادآموزان یزدی
کد خبر: 4169934
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴

اجرای طرح چهارشنبه‌های فرهنگی ویژه سوادآموزان یزدی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، از اجرای ویژه برنامه چهارشنبه‌های فرهنگی یادبود شهید سلیمانی برای سوادآموزان سطح استان در سال جاری خبر داد.

نشست خبری سیدعلی قریشی، معاون سوادآموزی استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، سیدعلی قریشی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، 28 شهریورماه در جمع خبرنگاران گفت: نام سوادآموزی یا نهضت سوادآموزی که به گوش می‌رسد، ناخودآگاه ذهن‌ها به یاد پیرمرد و پیرزن‌های بی‌سواد می‌رود، این در حالی است که حدود 26 درصد از سوادآموزان استان یزد در سنین دانش آموزی هستند که دلایل مختلف از جمله عدم ثبت‌نام در سن مقرر، اشتغال در سنین پایین(کودکان کار)، نداشتن هزینه‌های مربوط به تحصیل، نداشتن کارت هویتی مخصوص اتباع و شناسنامه مخصوص هموطنانمان و... را دارد و لذا پس از شناسایی کوچه به کوچه و خانه به خانه، جذب و نگهداشت در کلاس‌های سوادآموزی تحصیل می‌کنند.

وی نرخ باسوادی در استان یزد را 98.4 درصد اعلام کرد و جامعه هدف را سنین 10 تا 49 سال دانست و بیان کرد: استان یزد از استان‌های برتر کشور در امر باسوادی است.

قریشی از برگزاری دوره‌های ویژه باسوادی در استان خبر داد و افزود: این دوره‌ها شامل سوادآموزی با حضور 950 نفر، انتقال با حضور 555 نفر و تحکیم با حضور 800 نفر اجرایی خواهد شد. هر چند فرایند سوادآموزی در استان با سختی‌هایی همراه است اما اولویت اقدامات سوادآموزی جامعه هدف است و امیدواریم بتوانیم بزودی جشن بیسوادی را در استان برگزار کنیم.

وی، حجم دوره‌های سوادآموزی ویژه اتباع را با ظرفیت 450 نفر در سوادآموزی و 645 نفر در دوره انتقال بیان کرد و گفت: در مجموع 1095 نفر از اتباع در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه حجم کل دوره‌های سوادآموزی ویژه ایرانی‌ها و اتباع در سال 1402، باید به 1400 نفر در دوره سوادآموزی، 1200 نفر در دوره انتقال و 800 نفر در دوره تحکیم برسد، گفت: در سال گذشته، 2316 نفر تحت پوشش قرار گرفتند که از این تعداد 806 نفر اتباع بودند.

قریشی با اشاره به دستاوردهای سوادآموزی بیان کرد: افراد علاوه بر تحصیل، مهارت‌هایی نیز کسب می‌کنند که در همین راستا بر اساس دوره‌هایی که شرکت می‌کنند، مهارت خاصی آموزش می‌بینند. بنابراین طرح «نماز؛ کلید بهشت»، انشانویسی، آموزش مقدمات رایانه ویژه دوره‌های انتقال، حلقه‌های کتاب و مهارت‌ها ورزشی از جمله اقدامات جانبی سوادآموزی است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به فعالیت 6 مرکز یادگیری محلی در شهرستان‌های یزد و مهریز و همچنین زندان بیان کرد: افراد شرکت‌کننده در دوره‌های سوادآموزی علاوه بر آموزش علمی، مهارت‌های اساسی زندگی را فرا گرفته و به نوعی پیوند سواد و زندگی است. هم اکنون 300 آموزش‌دهنده در استان فعالیت دارند که 150 نفر کلاس برگزار می‌کنند.

قریشی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه سوادآموزان گفت: این برنامه‌ها متناسب بوم استان تدوین می‌شود که می‌توان به برنامه چهارشنبه‌های فرهنگی یادبود شهید سلیمانی اشاره کرد. این برنامه به صورت پایلوت در شهرستان یزد انجام شد و امسال قرار است به صورت استانی اجرایی شود و با برنامه‌هایی اعم از حفظ صلوات خاصه امام رضا(ع)، گروه سرود و نمایش، حفظ آیت الکرسی همراه است.

انتهای پیام
captcha