تلاش امام حسن عسکری(ع) برای معرفی موعود از طریق سازمان وکلا
کد خبر: 4170849
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
یوسفعلی مطرح کرد:

تلاش امام حسن عسکری(ع) برای معرفی موعود از طریق سازمان وکلا

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله پیشوا شیراز، حفظ ارتباط با شیعیان و معرفی غیبت و امام بعدی از طریق سازمان وکلا را از اقدامات مهم امام حسن عسکری(ع) برشمرد.

شهادت امام حسن عسکری(ع)حجت‌الاسلام والمسلمین صادق یوسفعلی، مدیر حوزه علمیه آیت‌الله پیشوا شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه مهم‌ترین شیوه مبارزاتی امام حسن عسکری(ع) در دوران اختناق بنی عباس چگونه بود، تصریح کرد: در آن زمان خفقان زیاد بود و شیعیان به سختی حضرت را ملاقات می‌کردند به عنوان مثال اگر کسی می‌خواست حضرت را زیارت کند در شکل روغن‌فروش، خیارفروش و... به محله‌ای که امام مستقر بود می‌آمد و امام را ملاقات کرده و سئوالات خود را می‌پرسید و رهنمود می‌گرفت و می‌رفت.

وی بیان کرد: راه مبارزه امام حفظ شیعیان بود و این‌ها با سازمان وکالت و ارتباط مخفی که با نمایندگان خودشان در بلا مختلف در بین شیعیان داشتند، رهنمود می‌دادند، افشاگری می‌کردند و زنجیره امامت و ولایت را بدین طریق حفظ می‌کردند و در معرفی امام غائب و امام بعدی همت می‌گماشتند و وکلا هم با مردم در ارتباط بودند و اینگونه زنجیره امامت و ولایت را حفظ می‌کردند که این یکی از طرق مبارزه با حکام جور بود.

یوسفعلی در ادامه سخنان خود ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) با بیان اینکه نام مبارک امام یازدهم حسن، نام پدر هادی، نام مادر سلیل ، شهرت عسکری و کنیه ایشان ابومحمد بود، گفت: امام حسن عسکری(ع) تنها پس از 6 سال امامت در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰هجری قمری به دست معتمد عباسی ملعون در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسیده و مرقدشان در سامرا عراق قرار دارد

وی با یادآوری سیره امام حسن عسکری(ع) گفت: برخی از القاب حضرت که منعکس کننده خصلت‌های پسندیده ایشان است نظیر صامت، هادی، رفیق، زکیه و نقی است و همچنین کنیه ایشان ابومحمد است.

این مدرس حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) در طول عمر پربرکتشان دو مأموریت عمده را انجام دادند، افزود: نخستین مأموریت ایشان تأکید بر شناخت غیبت و شناساندن امام بعدی در همان سنین کودکی به راویان، محدثان، مراجع، علما و خواص چراکه بعد از ایشان امام غایب از نظر می‌شدند.

وی، دومین مأموریت امام حسن عسکری(ع) را برشمرد و گفت: تشکیل سازمان وکالت دومین مأموریت امام حسن عسکری(ع) بود. جا انداختند که شیعه در زمان غیبت باید به فقها مراجعه کنند زیرا فقها در زمان غیبت امنا هستند.  

یوسفلی یادآور شد: حدیثی ۴ بخشی از امام حسن عسکری(ع) نقل شده است که مردم می‌توانند در زمان غیبت به کسی که این ۴ ویژگی را داشته باشد مراجعه کنند و آن عبارت است: «وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ» از کسی که از هوای نفس به دور است، دین را فهمیده، مطیع امر خدا است، تقلید کنید.

وی با بیان اینکه امام به مردم امر فرمودند که در زمان غیبت مردم تنها به فقها جامع‌الشرایطی که دین را فهمیده‌اند و در کنار مردم هستند، مراجعه کرده و حلال و حرام خود را از آن‌ها بیاموزند، گفت: امام یازدهم، از طریق همین سازمان به مردم رهنمون داده، امام دوازدهم را معرفی و ارتباطشان را با شیعیان حفظ کردند.

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله پیشوا شیراز یادآور شد: امام حسن عسکری(ع) در محلی مانند خانه‌های سازمانی امروز، در محل عسکر که به معنای لشکر بود زندگی می‌کرد و کاملاً تحت مراقبت بود. غالباً مأموران بنی‌عباس همراه با قابله به خانه ایشان می‌ریختند و همسران امام را تفتیش می‌کردند زیرا همه می‌دانستند که مهدی(عج) از نسل امام حسن عسکری(ع) است لذا به دنبال پیدا کردن ایشان بود.

یوسفعلی با بیان اینکه امام در عسر و حرج بود و منازلی که در آن به سر می‌برد زندان‌گونه بود، گفت: امام حسن عسکری(ع) در سامرا بسیار رنج کشیدند. چه در زمان حیات پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) و چه در زمان امامت خودشان، رنج‌های زیادی را تحمل کردند تا بالاخره خلیفه معلون عباسی تصمیم گرفت امام را به شهادت برساند در نتیجه در 8 ربیع‌الاول آن امام همام را به شهادت رساندند.

انتهای پیام
captcha