آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ـ اسلامی جامعه المصطفی
کد خبر: 4171625
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷

آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ـ اسلامی جامعه المصطفی

آیین آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ـ اسلامی جامعه المصطفی امروز برگزار شد.

مجیدخالق پور، جانشین رئیس جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید خالق‌پور، جانشین رئیس جامعه المصطفی در این مراسم که امروز چهارشنبه پنجم مهرماه برگزار شد، با تبریک هفته دفاع مقدس و آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: مجالس منتسب به علم باید باشکوه برگزار گردد، زیرا شکوه عالمانه در نزد خدا پسندیده است.

وی در ادامه با طرح این سؤال که کدامیک از علم و تهذیب بر دیگری مقدم است، افزود: آنچه از آیات و روایات فهمیده می‌شود، اولویت تزکیه نفس بر تعلم است. اگر بهترین بذر و زراعت را در خاکی بی حاصل و ناآماده داشته باشیم، به محصول خوبی دست نخواهیم یافت. اما اگر خاک مرغوب باشد، گاهی با بذری که حتی توسط نسیمی کاشته شده است، گیاهان ارزشمندی می‌روید.

جانشین رئیس المصطفی ادامه داد: در قرآن کریم بیان شده است که حکم و علم زمانی به حضرت موسی داده شد که زمینه مساعد ذاتی را در خود جمع کرد و در ارتباطش با خدا، خویشتن و جهان به توازن دست یافت.

وی، فراگیری علم را از امور اکتسابی دانست و گفت: انسان اگر بستر دریافت علم را در خود بهبود بخشد، هم منطق مناسب برای کسب علم را می‌یابد و از درهم‌ریختگی علمی رهایی می‌یابد و هم از سوی خدا دارای حکمت می‌گردد. شخصیت‌هایی همچون امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اندیشه و حکمت متعالی خود را از این منبع نامتناهی دریافت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام خالق پور، حفظ توازن شخصیتی با محوریت توحید را در مسیر کسب علم ضروری دانست و اظهار کرد: در قرآن کریم اشاره شده است که خداوند علم را به انسان آموخت. تفاوت میان تعلیم انسان و خدای متعال در این است که نهایتاً اساتید در القای مطلب به ذهن مخاطب موفق خواهند بود؛ اما کار تعلیم خدا، القای مطلب در جان مخاطب است. همه عالم خلقت تجلی اسمای الهی است که توسط خداوند به انسان آموخته شده است؛ بنابراین انسان ظرفیت آن را دارد که تجلی‌گر اسمای الهی و منبع فیض در عالم شود.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ـ اسلامی در سخنانی بیان کرد: انقلاب اسلامی اختصاص به کشور ایران ندارد بلکه پایگاهی برای همه مسلمانان جهان و مکتب اهل بیت(ع) به شمار می‌آید و لازم است یاد همه شهدای دفاع مقدس را گرامی بداریم که از جان خود برای حفظ این نظام مقدس ایثار کردند.

مجیدخالق پور، جانشین رئیس جامعه المصطفی

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با تأکید بر اهمیت حوزه دانشی علوم انسانی، خاطرنشان کرد: به اذعان همه کارشناسان کمتر حوزه دانشی ظرفیت عظیم علوم انسانی برای خدمت به مکتب اهل‌بیت(ع) را دارد که مستقیماً با همه جهان در ارتباط باشد. زبان علوم انسانی برای همه دنیا شناخته شده است و از این بستر می‌توان برای انتقال فرهنگ غنی اسلام و اهل بیت(ع) بهره برد.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی اظهارکرد: ما به دنبال علوم انسانی مبتنی بر قرآن و حدیث و برگرفته از مکتب اهل‌بیت(ع) هستیم. البته باید علوم انسانی را خوب فراگرفت تا امکان نقد و بیان دیدگاه اسلامی در این علوم فراهم آید.

یادآور می‌شود، در این مراسم از طلاب برتر گروه‌های علمی سال گذشته مجتمع با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha