مزایای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن
کد خبر: 4171930
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
در گفت‌وگو با تعدادی از داوران قرآنی بررسی شد

مزایای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن

طرح ساماندهی داوران قرآن چندین سال است که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برگزاری و از جمله طرح‌هایی است که به گفته فعالان قرآنی سبب بهبود اوضاع داوری مسابقات قرآن شده است.

قرآنطرح ساماندهی داوران قرآن چندین سال است که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برگزاری و از جمله طرح‌هایی است که به گفته فعالان قرآنی موفق عمل کرده و سبب بهبود اوضاع داوری مسابقات قرآن کریم شده است و به همین دلیل ایکنای خراسان رضوی در خصوص مزایای برگزاری این طرح با چند نفر از فعالان و داوران قرآنی گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.

اصغر خسروی، رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در خصوص طرح ساماندهی داوران در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: طرح ساماندهی داوران به‌مدت چهار سال در حال اجراست و یکی از طرح‌های موفقی محسوب می‌شود که برای داوران جوان و پیشکسوتان اجرا شده است.

وی افزود: یکی از محاسن این طرح آن است که چهره‌های جدید و جوان از میان حفاظ و قاریان قرآن که دارای رتبه هستند در این طرح شرکت کرده و در آزمون‌های دوره قبول شده‌اند که براساس سطح‌بندی کمیته داوری درجه‌بندی صورت گرفته و این افراد طبق درجه‌بندی در مسابقات داوری می‌کنند.

رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: با اجرای این طرح و ورود چهره‌های جدید به عرصه داوری وابستگی استان‌ها به استان‌های هم‌جوار در خصوص تأمین داور برای برگزاری مسابقات قرآن کمتر شده است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مزایای اجرای طرح ساماندهی داوران، صرفه‌جویی در بحث بودجه است که این امر نیز با به‌کارگیری داوران بومی تسهیل و هزینه در این خصوص کاهش یافته است و سطح فنی متسابقان هم بالا خواهد رفت، در حال حاضر نیز قرار است کلاس‌های توجیهی و آموزشی این طرح رقم بخورد و در دو سال آینده دوره جدید آن برگزار خواهد شد.

رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص حضور داوران بین‌المللی در این طرح گفت: برخی افراد در این دوره شرکت کرده و موفق به کسب درجه یک و دو شده‌اند و در واقع این طرح شامل برگزاری دوره‌های آموزشی، توجیهی و ارتقا است و از اساتید برجسته که دارای ملاک داوری هستند در این دوره‌ها دعوت به عمل می‌آید تا به تدریس شرکت‌کنندگان بپردازند.

خسروی در خصوص نحوه شرکت در این طرح‌ها اظهار کرد: قبل از اینکه طرح آغاز شود به استان‌ها اعلام می‌شود تا افرادی که مایل به شرکت در دوره‌های داوری هستند در سایت مربوطه ثبت‌نام و مدارک لازم را بارگذاری کنند و پس از برگزاری آزمون‌های کتبی و شفاهی با کسب نمره حد نصاب به این افراد مدرک درجه یک تا چهار اعطا می‌شود.

کاهش اعتراض متسابقان با اجرای طرح

رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به امکان صعود داوران از سطوح پایین‌تر به بالاتر افزود: این مقوله براساس توانایی یک فرد است، زیرا ممکن است یک نفر با کسب نمره در حد سطح درجه چهار موفق به دریافت گواهینامه دوره شود و همین فرد در سال آینده با کسب نمره بالاتر به سطح درجه یک ارتقا یابد، لذا احتمال صعود در طرح ساماندهی داوران وجود دارد.

وی بیان کرد: در این طرح رصد داوران صورت می‌گیرد و آنها پس از قضاوت در مسابقات نیز مورد ارزیابی قرار گرفته تا اگر در داوری قصوری صورت گرفت سطح داوران از آنچه هست تنزل یابد و آن افراد که گواهینامه سطح چهار دارند گواهینامه آنان نیز باطل شود. طی این چهار سال که طرح ساماندهی داوران در حال اجرا است سطح اعتراضات متسابقان در بحث داوری و فنی کاهش یافته و این امر موجب شده است تا در حق افراد اجحاف صورت نگیرد.

 ورود افراد جدید به عرصه داوری

زهرا افخمی، داور بین‌المللی قرآن کریم نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص محاسن و معایب طرح ساماندهی داوران اظهار کرد: از بزرگترین محاسن این طرح ورود نیروهای جدید به عرصه داوری است و در واقع این طرح باعث شد فرصتی برای جوانان به‌وجود آید تا به این عرصه ورود کنند. نکته حائز اهمیت نیز آن است که در این طرح داوران جدید و قدیم در کنار هم هستند و پیشکسوتان این عرصه به داوران جدید نکاتی را می‌آموزند و می‌توانند در کنار یکدیگر داوری دوستانه‌ای داشته باشند.

افخمی ادامه داد: در برخی از مسابقات، داوری توسط جوانانی که تازه به این عرصه وارد شده‌اند انجام می‌شود و خبری از حضور پیشکسوتان نیست، اما اجرای این طرح باعث شده کار دست تمام افراد بیفتد و صرفاً کار داوری به دست عده‌ای خاصی صورت نگیرد و در واقع با اجرای این طرح امیدواریم درجه‌بندی به عدالت نزدیک باشد، ضمن اینکه ضرورت دارد در خصوص درجه‌بندی داوران در این طرح دقت صورت گیرد و تمام داوران آنگونه که استحقاق دارند درجه‌بندی شوند و براساس همان درجه داوری کنند.

ایجاد نظم در فرآیند داوری

در ادامه سید حمید هروی، پیشکسوت و داور بین‌المللی قرآن کریم در این خصوص بیان کرد: طرح ساماندهی داوران پیش‌تر از این قرار بود اجرا شود، اما با یک وقفه در کرونا چهار دوره برگزار شد و یکی از طرح‌های موفق است. یکی از مزایای این طرح آن است که از آنجا که تاکنون تشکلی نداشته‌ایم و امتیاز و جدولی برای امر قضاوت وجود نداشت، اما این طرح باعث شد چهار چوبی در این خصوص ایجاد شود.

هروی اظهار کرد: برگزاری این طرح باعث شده است تا انتخاب داوران از نظم برخوردار شود و براساس داشته‌ها و علمی که دارند صلاحیت آنها تأیید شود، زیرا در گذشته ممکن بود افرادی هم که صلاحیت داوری نداشتند در یک رشته داوری کنند که امکان بضاعت داوری در آن رشته را نداشته باشند.

این داور بین‌المللی قرآن گفت: یکی دیگر از مزایای برگزاری این طرح متمرکز شدن داوران است و این امر باعث شده تا آنها نمود بهتری پیدا کرده و ممیزی شوند، علاوه بر این نیز رصد در این خصوص صورت می‌گیرد، ضمن اینکه باعث می‌شود فرآیند داوری از نظم بهتری برخوردار شود.

انتهای پیام
captcha