اخلاق پیامبر(ص) رکن مهم گسترش اسلام بود
کد خبر: 4172806
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

اخلاق پیامبر(ص) رکن مهم گسترش اسلام بود

امام جمعه اهل سنت اسدیه با تاکید بر اینکه به امروز به اخلاق نبوی نیاز داریم، گفت: محبت پیامبر(ص) نسبت به انسان‌ها باعث شد که دین اسلام گسترش پیدا کند و بسیاری از افراد با مشاهده اخلاق پیامبر و سیرت پاک ایشان مسلمان شدند.

مولوی سید احمد عبداللهی، امام جمعه اهل سنت اسدیهمولوی سید احمد عبداللهی، امام جمعه اهل سنت اسدیه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تبعیت از اخلاق نبوی از ضروریات جامعه امروزی است، امری که در جامعه کم‌رنگ است.

وی افزود: ماه ربیع الاول بسیار با ارزش بوده و ما باید در این ماه پر خیر و برکت با پیامبر(ص) تجدید پیمان کنیم که سنت‌ها، اخلاق و سیره پاک ایشان را در زندگی خود پیاده کنیم. هدف از تجلیل میلاد پیامبر(ص) این است که ما عظمت و سیره و روش پیامبر بیان کنیم.

عبداللهی با بیان اینکه ما به اخلاق نبوی نیازمند هستیم، تصریح کرد: اگر به اخلاق نبوی پایبند باشیم و آن مهربانی و شفقت ایشان را در حق یکدیگر روا داشته باشیم، در جهان اسلام اتحاد و وحدت خود به خود پیدا می‌شود یعنی عمل کردن به سیره پیامبر(ص)، مسلمین عالم را با یکدیگر متحد می‌کند.

وی افزود: اگر سیره پیامبر(ص) و اخلاق ایشان در زندگی ما باشد، همسایه برای همسایه، دوست برای دوست، پدر برای فرزند، فرزند نسبت به پدر، حاکم نسبت به رعیت و رعیت نسبت به حاکم همه مهربان می‌شود، اما امروز آنچه که ما در جهان اسلام کم داریم عمل به سیره و اخلاق پیامبر(ص) است.

مدیر حوزه علمیه اسدیه ادامه داد: خداوند درباره پیامبر(ص) می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِين» ما شما را به عنوان رحمت برای عالمیان فرستادیم؛ رحمت برای تمام مخلوقات عالَم نه برای یک قشر خاصی از انسان. بنابراین اگر زندگی پیامبر(ص) را مطالعه کنید می‌بینید که در زندگیشان چقدر مهربانی، شفقت و تواضع بوده است که ما امروز به این مسائل نیازمندیم.

عبداللهی با بیان اینکه هر فردی خود را با سیره پیامبر(ص) مقایسه کند، اظهار کرد: پیامبر(ص) نسبت به حقوق انسان‌ها سفارش کردند. آخرین پیام ایشان در زمان رحلت این بود که «الصَّلاَةَ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ» نماز را پایبندی و حفاظت کنید و مواظب باشید حق زیردستان را رعایت کنید. نسبت به کارگران سفارش کردند و فرمودند: «إخوانُكم خوَلُكم جَعَلَهم اللهُ تحت أيْديكم» خادمان شما برادران شما هستند که خدا آنها را زیر دست شما قرار داده است. آنچه که می‌خورید به آنها بخورانید و آنچه که می‌پوشید به آنها بپوشانید و آنها را فوق طاقتشان به کاری وادار نکنید و اگر وادار کردید خودتان به آنها کمک کنید.

امام جمعه اسدیه ادامه داد: پیامبر(ص) درباره حقوق هر شخص و حتی غیر مسلمانان تاکید داشتند. از نجران به مسجد پیامبر آمدند، پیامبر دستور دادند که از آن‌ها پذیرایی کنید و با اخلاق با آنها رفتار کنید. محبت پیامبر(ص) نسبت به انسان‌ها باعث شد که دین اسلام گسترش پیدا کند و بسیاری از افراد با مشاهده اخلاق پیامبر و سیرت پاک ایشان مسلمان شدند.

وی افزود: پیامبر(ص) نسبت به احترام پیرمردان و بزرگان فرمودند: هر کس پیرمردی و فرد مُسنی را احترام کند، زمانی می‌رسد که خداوند افرادی را می‌گمارد که به او احترام کنند. ایشان حتی نسبت به حیوانات سفارش نمودند که با مهربانی با حیوانات رفتار کنید، بار بیش از حد بر حیوان نگذارید و فرمودند حیوانات را صندلی خود قرار ندهید و در آب و علف آنها کمی نکنید.

عبداللهی بیان کرد: رسول خدا(ص) مهربان‌ترین و شفیق‌ترین فرد برای امت بودند. خداوند در قرآن می‌فرماید که پیامبری از خود شما برایتان آمد که بر هدایت شما بسیار مشتاق و حریص است، رنج و مشقت شما را نمی‌خواهد و نسبت به مومنان صاحب رأفت و رحمت است.

وی با بیان اینکه مهم این است که از خیرخواهی‌ها، مهربانی‌ها و شفقت‌هایی که پیامبر(ص) در حق ما کردند، درس بگیریم و پیامبر را خیرخواه و دلسوز خود بدانیم، تصریح کرد: پیامبر(ص) زنجیرهای اسارت را از دست و پای بشر باز کرد.

امام جمعه اهل سنت اسدیه با بیان اینکه امروز هر فردی خود را باید ملزم به تبعیت از رفتار پیامبری بداند که برای همه مخلوقات منبع مهربانی بود، اظهار کرد: پیامبر که باعث شد سیطره قدرت‌های ظالم و زورگو شکسته شود و ملت‌های مظلوم سر بلند کنند و از قید و بند رهایی پیدا کنند. پیامبر(ص) زنجیرهای اسارت و غلامی را از دست و پای بشر باز کرد. از پیشانی بشر غبار ذلت و عبودیت برای غیر الله پاک کرد و به سرزمین هدایت و انسانیت رهنمون ساخت.

انتهای پیام
captcha