خشوع و طراوت صدا؛ ویژگی‌های تلاوت شیخ محمد رفعت
کد خبر: 4172880
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
مدیر رادیو قرآن مصر تأکید کرد:

خشوع و طراوت صدا؛ ویژگی‌های تلاوت شیخ محمد رفعت

مدیر رادیو قرآن مصر تأکید کرد که در تلاوت شیخ محمد رفعت، از نوابغ قرائت قرآن کریم در جهان اسلام رازی نهفته است که فقط خداوند از آن آگاه است.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، رضا عبدالسلام، مدیر رادیو قرآن مصر در یادداشتی به مناسبت پخش روزانه تلاوت شیخ محمد رفعت از این رادیو نوشت: تلاوت‌های قرآنی شیخ محمد رفعت حاوی رازی است که فقط خداوند از آن آگاه است و باعث شده است تا به دل عاشقان و شنوندگان خود راه یابد.

عبدالسلام روز دوشنبه در صفحه رسمی خود در فیس بوک نوشت: «میان تو و خدا چیست؟» پیامبر اکرم(ص) هم در توصیف قرائت عبدالله بن مسعود، از صحابه مشهور رسول خدا(ص) و از نخستین مسلمانان صدر اسلام که قاری قرآن بود فرمود: بین تو و خدا چه می‌گذرد و این درباره شیخ محمد رفعت هم صدق می‌کند که بگوییم با تأمل و تدبر در تلاوت وی خواهیم فهمید که رازی در تلاوت او نهفته است که فقط خدا از آن خبر دارد.

وی افزود: این مرد( محمد رفعت) در هر عصری دل شنوندگانش را به خود مشغول کرده و هرکسی که صدای این نابغه به گوشش رسیده روحش شاد می‌شود.

مدیر رادیو قرآن مصر گفت: بين تو و خدا چيست، اى ولى پاك و پرهيزگار که روحت در هر كسى كه تلاوت تو را با عشق و احترام و قدردانى مى‌شنود، جريان مى‌يابد.

شیخ عبدالسلام با بیان اینکه شیخ محمد رفعت محبوب مصریان و در واقع محبوب همه مسلمانان شرق و غرب زمین است، تصریح کرد: صدای او هر روز صبح ساعت هفت صبح بر روی آنتن رادیو قرآن کریم مصر فضا را معطر می‌کند؛ تلاوت وی نمونه نداشت و حاوی احترام و تعظیم و خشوع در برابر آیات خداوند بود.

عبدالسلام گفت: در تلاوت محمد رفعت چیزی جز حضور قلب، روشنایی ذهن و طراوت صدا نمی‌یابی؛ این مرد تلاوت خود را در حالی به پایان می‌رساند که گلهای معطر ایمان را شکفته و بذرهای تقوا را در عمل و درک مستمعین رویانده و راه‌های تدبر و تأمل در آیات قرآن را نشان داده بود.

مدیر رادیو قرآن کریم افزود: شیخ محمد رفعت به همراه جمع دیگری از بزرگان عالم تلاوت، وظیفه خود را در ابلاغ کلام وحی به اتمام رساندند.

وی در پایان نوشت: این سوال همچنان در دل هوادارانش در طول دوران‌ها مطرح بوده است که ای ولی پاک و پرهیزکار، بین تو و خدا چه می‌گذشت؟

شیخ محمد محمود رفعت (۱۹۵۰ - ۱۸۸۲)، ملقب به امیرالقراء، در سال ۱۳۰۰ قمری در قاهره مصر متولد شد و بر اثر بیماری تا پیش از شش سالگی، بینایی خود را از دست داد. این بیماری و نابینایی نقطه عطف زندگی شیخ رفعت است.

زندگی حرفه‌ای شیخ رفعت را می‌توان به دو دوره تقسیم کرد؛ یک دوره تا سن ۳۲ سالگی است که هنوز در جلسه‌های قرائت قرآن از میکروفون استفاده نمی‌شد و قاریانی که صداهای قوی‌تری داشتند، بیشتر مورد توجه بودند و از آنها استقبال بیشتری می‌شد. اما دوره بعدی زندگی حرفه‌ای رفعت، پس از ۳۲سالگی است که میکروفون مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این دوره ظرافت‌های لحنی و تکنیک‌های خاص تلاوت استاد رفعت شنیده شد و مردم بیشتری در مصر و سراسر جهان تلاوت‌های ایشان را شنیدند.

از جمله مهم‌ترین مؤلفه‌های تلاوت شیخ رفعت، یکی معنویت تلاوت ایشان است و بحث دیگر بداهه‌خوانی است که این بداهه‌خوانی در قاریان کمتری دیده می شود. به نوعی می‌توان گفت تلاوت‌های رفعت معناگرا بوده است؛ یعنی حتی اگر عربی هم بلد نباشید، حس و حالی که رفعت در هنگام خواندن آیات دارد، شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام
captcha