درآمد ۶۵ میلیارد ریالی موقوفات شاهرود در سال گذشته
کد خبر: 4174233
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

درآمد ۶۵ میلیارد ریالی موقوفات شاهرود در سال گذشته

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود با بیان اینکه ۷۱۴ نوع نیت در موضوع موقوفات وجود دارد،‌ گفت: اوقاف و امور خیریه شاهرود طی یک سال گذشته ۶۵ میلیارد ریال درآمد داشته است.

حجت الاسلام بخشی رئیس اوقاف و امور خیریه شاهرود

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، حجت‌الاسلام محمدرضا بخشی، رئیس اوقاف و امور خیریه شاهرود عصر روز گذشته، 17 مهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وقف اگر بر اساس نیاز روز انجام شود، هرچند سال که بگذرد، می‌تواند خدمات آن ارزنده باشد، گفت: وقف یک نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مدارس و ادارات در شاهرود وقف است اظهار کرد: مجموعه بهداشتی و درمانی عظیما و بیمارستان بهار، نمونه‌ بارزی از وقف توسط خیران در شاهرود است.

بخشی با بیان اینکه ۷۱۴ نوع نیت در موضوع موقوفات وجود دارد متذکر شد: اوقاف و امور خیریه شاهرود طی یکسال گذشته ۶۵ میلیارد ریال درآمد داشته است.

رئیس اوقاف شاهرود با تأکید بر اینکه موقوفات این شهرستان بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال قدمت دارند یادآور شد: در صورتی که متولی از طریق مراجع قضایی یا مجموعه تحقیق سازمان اوقاف مشخص شود، موقوفه تحویل داده و از هرگونه دخالتی پرهیز می‌شود.

رئیس اوقاف شاهرود با اشاره به اینکه تعداد موقوفات شهرستان شاهرود یک هزار و ۶۰۲ مورد است، یادآور شد: چهار هزار و ۷۸۰ رقبه از این مجموعه ملک، تجاری، مسکونی، کشاورزی، خدماتی و اداری است.

به گفته وی این تعداد ۳۹۹ مورد غیرمتصرفی و دارای متولی است که در این راستا اوقاف بر موقوفات دارای متولی فقط نقش نظارتی دارد و دخالتی در امور آنها ندارد که بر این اساس یک هزار و ۲۰۱ مورد از این تعداد موقوفات متصرفی است و تا زمان مشخص شدن متولی در اختیار اوقاف قرار دارد.

رئیس اوقاف شاهرود با تأکید بر اینکه یک موقوفه هم دارای متولی مشترک با ۲۶ رقبه است و از این مجموعه یکهزار و ۴۸۳ مورد در اختیار و مدیریت متولیان قرار دارد یادآور شد: ۲۷۰ مرکز فرهنگی در این شهرستان با اوقاف همکاری دارند که در این راستا مسجد، حسینیه، فاطمیه و مکان‌های مذهبی در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی با این اداره همکاری می‌کنند.

بخشی افزود: پنج امامزاده و ۱۲ مکان مذهبی از جمله آرامگاه شهدای گمنام، مهدیه و مسجد امام حسن عسکری‌(ع) در شاهرود با همکاری اوقاف فعال هستند.

رئیس اوقاف شاهرود با اشاره به اینکه به‌روزرسانی اموال اجاره‌ای در حوزه‌های اداری، تجاری و مسکونی در دستور کار است، گفت: طی یک سال گذشته ۱۰ موقوفه جدید در این شهرستان شناسایی شد که به طور یقین این تعداد بیشتر است.

بخشی با تأکید بر اینکه پنج وقف جدید به ارزش حدود ۱۰۰ میلیارد ریال در حوزه تجاری، مسکونی و آب کشاورزی ثبت شده اظهار کرد: تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ ملک موقوفه در این شهرستان دارای سند مالکیت است و طی یکسال گذشته برای ۲۰۵ موقوفه سند مالکیت صادر شد.

رئیس اوقاف شاهرود با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از نیت‌های واقفان در این شهرستان مربوط به ماه محرم و صفر است، گفت: ۳۰ میلیارد ریال در ماه‌های محرم و صفر امسال در راستای اجرای نیت‌های واقفان هزینه شد.

وی از توزیع ۵۰۰ بسته کمک معیشتی بین خانواده‌های نیازمند طی یکسال گذشته خبر داد و افزود: ۵۰ بسته کمک معیشتی نیز به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال در هفته وقف بین خانواده‌های کم برخوردار شهرستان توزیع شد.

انتهای پیام
captcha