از عدم حمایت‌ از فعالیت‌های قرآنی نابینایان تا مسکوت ماندن مسابقات
کد خبر: 4175254
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
کارشناسان برنامه افق رادیو قرآن مطرح کردند

از عدم حمایت‌ از فعالیت‌های قرآنی نابینایان تا مسکوت ماندن مسابقات

کارشناسان برنامه «افق» رادیو قرآن ضمن اشاره به موضوع مشکلات و دغدغه‌های فعالیت‌های قرآنی نابینایان، از عدم حمایت‌های رسانه‌ها و مسئولان و مسکوت ماندن مسابقات قرآنی این رشته گله کردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه گفت‌وگومحور و زنده «افق» بعدازظهر امروز، 22 مهرماه با حضور پروین قربانیان، مدیر اداره فرهنگی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ارتباط تلفنی با آرزو اسلامی، حافظ روشندل کل قرآن کریم و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مرتضی نیکزاد، مدیرعامل بنیاد قرآنی روشندلان اصفهان با موضوع فعالیت‌های قرآنی نابینایان، به مناسبت ۲۳ مهر روز عصای سفید به روی آنتن رادیو قرآن رفت.

پروین قربانیان، مدیر اداره فرهنگی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ابتدای این برنامه ضمن تبریک روز جهانی نابینایان و گرامیداشت روز عصای سفید، گفت: امیدواریم که این روز به نوعی فرصتی برای بازنگری فعالیت‌ها، نیازمندی‌ها و برنامه‌های نابینایان باشد تا بتوانیم شرایط احقاق حقوق نابینایان را بیش از پیش احیا بکنیم.

وی با بیان اینکه اکثر همکاران ما متخصصین آموزش کودکان استثنایی هستند، گفت: گاهی اوقات به دلیل کمبود نیرو در آموزش و پرورش، مجبور می‌شویم از سایر همکارانمان در آموزش و پرورش استفاده کنیم، اما برای این عزیزان نیز دوره‌های آموزش تخصصی را برگزار می‌کنیم. البته در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور طیف‌های مختلفی از دانش‌آموزان با آسیب‌های مختلف وجود دارد و میزان بهره‌گیری آن‌ها به اشکال مختلف است.

مدیر اداره فرهنگی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه امروز حدود ۸۳ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس خاص و ۷۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس معمولی تحصیل می‌کنند، گفت: از این تعداد هزار و ۹۷۵ دانش‌آموز نابینا در مدارس خاص و حدود ۵ هزار نفر در مدارس پذیرا معلولیت بینایی دارند. در کل کشور ۸ هزار و ۹۰۹ نفر دانش‌آموز با آسیب بینایی مشغول به تحصیل در همه مقاطع هستند.

قربانیان در خصوص مناسب‌سازی فضا و تجهیزات نابینایان در مدارس در حوزه قرآن و ادعیه، گفت: یکی از ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت عبادی و اخلاقی است که در این خصوص فعالیت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. ازجمله این فعالیت‌ها، قرآنی است که امسال مرحله کشوری هجدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت را برای دانش‌آموزان و مسابقات قرآنی را برای همکارانمان برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: این مسابقات در دوره‌های حفظ عمومی، حفظ ویژه، تفسیر قرآن کریم، قرائت و ترتیل برگزار شد که بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در این مسابقات شرکت کردند و برای این مسابقات محتوای مناسب آموزشی برای دانش‌آموزان در رده آسیب‌های مختلف تدارک دیده شد.

مدیر اداره فرهنگی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص کتب درسی مخصوصاً دین و قرآن نیز برای دانش‌آموزان با آسیب‌های بینایی، کفت: این کتب به شکل بریل و برخی کتب به شکل درشت‌خط چاپ و آماده‌سازی شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. ما کتاب قرآن را هم تبدیل به بریل کرده‌ایم که ۷۲۰ جلد آن به زودی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و کتب معارفی نیز به زودی توزیع خواهد شد.

قربانیان در ادامه اظهار کرد: همه فعالیت‌های این دانش‌آموزان نیاز به حمایت مالی و معنوی خیرین دارد و ما در این حوزه دست پر مهر خیرین را می‌فشاریم چراکه در حوزه تأمین منابع آموزشی و کمک آموزشی ویژه این دانش‌آموزان مخصوصاً در حوزه کتب دینی و قرآنی کمبود بودجه و امکانات داریم؛ لذا از همه خیرین برای این حوزه دعوت می‌کنیم.

رسانه ملی باید صدای نابینایان باشد

بخش دیگر این برنامه ارتباط تلفنی با آرزو اسلامی، حافظ روشندل کل قرآن و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، بود که وی در خصوص مشکلات و مسائل روشندلان در حوزه آموزش قرآنی گفت: متأسفانه در کشور تنها وقتی هفته جهانی نابینایان یا روز عصای سفید است به این مسائل پرداخته می‌شود، لذا رسانه ملی باید آموزش‌های لازم را در خصوص فعالیت‌های نابینایان علی الخصوص فعالیت‌های قرآنی ارائه بدهد. رسانه ملی می‌توانست عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد، اما در این خصوص عملکرد قابل قبولی نداشته است. متأسفانه نابینایان با هم یکصدا نیستند. رسانه ملی باید صدای نابینایان باشد.

وی افزود: امروز سازمان بهزیستی، متولی اصلی مسابقات قرآن ویژه نابینایان است. درحالی که این مسابقات را تا سال ۱۳۹۳ برگزار می‌کرد، اما از آن سال به بعد این مسابقات برگزار نشده است. با پیگیری که انجام شد اعلام کردند هیچ بودجه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی نابینایان از سوی بهزیستی در نظر گرفته نشده است چراکه مسابقات کشوری این حوزه کارایی ندارد. اما سؤال اینجاست که سازمان بهزیستی چرا مسابقات ملی قرآن نابینایان را برگزار نمی‌کند و این حوزه مسکوت مانده است؟ چرا ردیف بودجه‌ای در این خصوص قرار نمی‌دهد؟ ما هر سال مسابقات بهزیستی در حوزه قرآن را داشتیم و الان نزدیک به ۵ سال است که این مسابقات برگزار نمی‌شود. همچنین مسابقات مختلفی در کشور در حوزه قرآن برگزار می‌شود که نمونه آن دارالقران امام علی(ع) است که هیچکدام برای نابینایان مناسب‌سازی نشده است.

ارتباط تلفنی با مرتضی نیکزاد، مدیرعامل بنیاد قرآنی روشندلان اصفهان، بخش دیگر این برنامه بود. وی در ابتدا با بیان اینکه ۷۲۰ جلد قرآن به سفارش آموزش و پرپروش استثنایی کشور در انتشارات قرآنی روشندلان آماده و چاپ شده است، گفت: از سازمان آموزش و پرورش استثنایی درخواست می‌کنیم که این کتاب‌ها را هرچه سریع‌تر تحویل بگیرند و در میان دانش‌آموزان توزیع کنند. این درحالی است که در حال حاضر این کتب آماده شده و در انبار خاک می‌خورد.

آموزش موسیقی به دانش‌آموزان آری، قرآن نه!

مدیرعامل بنیاد قرآنی روشندلان اصفهان در ادامه مهم‌ترین زمان برای آموزش علوم قرآنی را مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم دانست و اظهار کرد: امروز دانش‌آموزان نابینا و روشندل ابتدای‌ی کشور زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی هستند. زمانی به آقای مصیبی، مدیرکل وقت، قرآن و عترت آموزش و پرورش پیشنهاد کردیم که آمادگی ارسال مربی برای هر مدرسه قرآنی ویژه نابینایان را آن هم به شکل رایگان در سراسر کشور داریم تا دانش‌آموزان را آموزش دهند، استعدادیابی و با توجه به ظرفیتشان در حوزه قرآنی تقویت کنند، اما متأسفانه امکان ورود به ما را ندادند. این در حالی است که آموزش و پرورش به مربی موسیقی مجوز ورود می‌دهد، اما به مربی قرآن اجازه داده نمی‌شود. بعد‌ها با پیگیری‌های بسیار، نامه‌ای را برای این کار انجام دادیم، که در نهایت به در بسته خوردیم.

وی گفت: بنده برای دانش‌آموزان نابینا مطالبه‌گر هستم. حتی چهارمین دوره آزمون‌های عمومی حفظ قرآن را برگزار کردیم که از آموزش و پرورش استثنایی خواستیم دانش‌آموزان نابینا را به ما معرفی کنند تا ضمن شناسایی استعداد‌ها به شکل رایگان آن‌ها را آموزش دهیم که این کار را هم نکردند.

انتهای پیام
captcha