ثبت روستای گردشگری کندوان نمایش قدرت خانواده ایرانی است
کد خبر: 4176575
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

ثبت روستای گردشگری کندوان نمایش قدرت خانواده ایرانی است

مریم جلالی گفت: ثبت روستای گردشگری کندوان نمایش قدرت خانواده ایرانی است که نشان از بزرگی ماست، تاریخ مردم و سبک زندگی مردم آذربایجان بسیار قوی و دارای سابقه طولانی است.

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، روز گذشته، 27 مهرماه در مراسم ثبت جهانی روستای کندوان با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی، با اشاره به اینکه کندوان آذربایجان‌شرقی در فهرست بهترین روستای‌های گردشگری جهان ثبت شد، گفت: نشان نخستین روستای جهانی می‌تواند به اقتصاد هویت‌بنیان ما جامه عمل پوشاند.

وی اظهار کرد: ثبت روستای گردشگری کندوان نمایش قدرت خانواده ایرانی است که نشان از بزرگی ماست، تاریخ مردم و سبک زندگی مردم آذربایجان بسیار قوی و دارای سابقه طولانی است.

جلالی با تبریک به مردم ایران در روستای کندوان که از صخره زمختی، روح زندگی آفریده‌اند، گفت: باید شاکر خدا باشیم که این موفقیت را نصیب ما کرده است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه این ثبت جهانی باید ظرفیت‌های عشق و گام دوم انقلاب برای ایجاد تمدن نوین را هموارتر کند، افزود: جهان نمی‌تواند چشم بر توانایی‌های گردشگری و تاریخ ایران ببندد.

وی اظهار کرد: انسانیت در ایران اهمیت دارد و همه چیز با آن تعریف می‌شود باید از این امتیاز و مسئولیت بیشتر بهره‌مند شویم.

مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در ادامه اظهار کرد: روستاها و دهکده‌های گردشگری، روستاهایی هستند که دارای زیرساخت‌هایی بوده و قصه پایداری دارند یعنی توانسته‌اند با محیط پیرامون خود انطباق داشته باشند و محیط زیست و فرهنگ بومی را حفظ کنند و تولید محتوای مناسبی داشته باشند.

وی تأکید کرد: جامعه محلی، نقش اصلی و کلیدی در توسعه گردشگری دارند و گردشگری را رقم می‌زنند. گردشگری، اولویت حکمرانان محلی است و زنجیره ارزش گردشگری از صنایع دستی تا هتل‌داری در این منطقه به خوبی کامل شده است و ارتباطات بین‌المللی با گردشگران خارجی نیز از راه‌های مختلف همچون وبسایت‌های جهانی برقرار شده است.

فاطمی در ادامه با بیان اینکه آماده‌سازی پرونده روستای کندوان، یک سال طول کشیده است، اظهار کرد: ابتدا تعداد ۵۰۰ روستای هدف گردشگری در کشور شناسایی شده و به ۳۰ روستا و سپس هشت روستا رسیدیم که سعی کردیم برخی از نواقص این روستاها را رفع کرده و پرونده آن‌ها را کامل کنیم و برای نامزدی به سازمان جهانی گردشگری بفرستیم.

مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به تعامل مسئولان کشوری تا استانی و حتی دهیاری در امر آماده‌سازی این پرونده گفت: امروز جهان به اعتبار این روستا ایستاد و در پخش زنده در بیش از ۱۲۰ کشور دنیا، روستای کندوان را به‌عنوان روستا گردشگری جهانی معرفی کرد.

وی تأکید کرد: کار اصلی ما از الان شروع می‌شود. کار مدیران محلی و میراث فرهنگی سخت‌تر شده تا بتوانیم کندوان را به‌عنوان روستای نمونه به دنیا معرفی کنیم.

احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانشرقی نیز در ادامه با اشاره به تلاش‌های مسئولان ارشد میراث فرهنگی تا مسئولان استانی و شهرستانی در راستای آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی روستای کندوان اظهار کرد: امیدواریم این انتخاب سرآغازی برای تبدیل گردشگری به توسعه اقتصاد روستایی و رفاه اجتماعی در منطقه باشد.

وی افزود: این روستا، کانون جذب گردشگری کشور و اتصال سه بخش‌ مهم وزارتخانه در حیطه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد شد.

یادآور می‌شود، از میان هشت پرونده‌ای که از روستاهای ایران به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) ارائه شده بود، «کندوان» در استان آذربایجان‌شرقی به‌عنوان نخستین روستای ایران در فهرست بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۳ ثبت شد.

انتهای پیام
captcha