برگزاری ۴۴ پیش نشست علمی کنگره ملی ۱۰هزار شهید در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 4177293
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

برگزاری ۴۴ پیش نشست علمی کنگره ملی ۱۰هزار شهید در آذربایجان‌شرقی

رئیس کمیته علمی و پژوهشی کنگره ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی گفت: ۴۴ پیش نشست علمی و پژوهشی برای کنگره برنامه‌ریزی شده که از این تعداد ۱۵ نشست با حضور دانشگاهیان، نهادها و ادارات اجرایی در تبریز و ۲۹ نشست در شهرستان‌ها با مشارکت فرمانداری‌ها و ائمه جمعه برگزار شده است.

میکائیل جمالپور، رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، ​میکائیل جمال‌پور، رئیس کمیته علمی و پژوهشی کنگره ملی ۱۰ هزار شهید استان، امروز، اول آبان‌ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سازمان جهاددانشگاهی استان، دفاع مقدس را گنجینه پرقیمت و ارزشمند تاریخ ایران توصیف و اظهار کرد: این دوران هشت ساله یکی از فرازهای مهم و نقاط عطف تاریخ این سرزمین است که حوادثی مثل آن را به ندرت می‌توان در قدمت هشت هزار ساله ایران پیدا کرد.

وی گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های جوان و جدید را یکی از رویکردهای مهم کمیته علمی کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی بیان کرد.

جمالپور، حضور و مشارکت افزون بر ۵۰۰ نفر از استادان، نویسندگان و محققان دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی در پیش نشست‌های علمی کنگره ۱۰ هزار شهید استان را یکی از مهمترین اقدامات کمیته علمی و پژوهشی یاد کرد و ادامه داد: محتوای این نشست‌ها در مجموعه‌ای وزین به عنوان یکی از محصولات کمیته علمی روز پنجشنبه ۴ آبان‌ماه جاری همزمان با برگزاری همایش «نقش آذربایجان پیشرو در دفاع مقدس» رونمایی می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی، با تأکید بر اینکه کمیته علمی کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی به هیچ عنوان دنبال کارهای نمایشی نیست، یادآور شد: بر همین اساس برنامه‌هایی را طراحی و اجرا می‌کنیم که توان مرجعیت برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی برای سال‌های آینده را داشته باشد.

وی برگزاری «همایش آذربایجان پیشرو در دفاع مقدس» را بر همین مبنا تفسیر و اضافه کرد: آذربایجان همواره در طول تاریخ نقش برجسته و ممتاز در آزادی خواهی، استقلال، انقلاب اسلامی و ماندگاری این انقلاب، دفاع مقدس و عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور داشته است که تبیین و تشریح این نقش‌های ماندگار نیازمند فعالیت های علمی است.

جمال‌پور، ارائه ۷۰ عنوان مقاله در همایش فوق را نشانه استقبال اهل علم و تحقیقات از همایش آذربایجان پیشرو در دفاع مقدس دانست و ادامه داد: مقالات برگزیده این همایش در مجموعه نفیس چاپ و در اختیار دانشگاه ها و محققان قرار می‌گیرد.

رئیس کمیته علمی و پژوهشی کنگره ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که آذربایجان را تأثیرگذار در مسائل مختلف کشور دانسته‌اند، گفت: بر این اساس مقام معظم رهبری مطالبات جدی از تمام مردم این خطه برای عمل به مفاد مختلف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارند که این موضوع مسئولیت مردم آذربایجان را چند برابر و بسیار خطیر می‌کند.

وی احیای فرهنگ جهادی دفاع مقدس در بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی را یکی از اهداف مهم کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی اعلام کرد و افزود: برای تحقق این هدف نیازمند همکاری و مساعدت رسانه‌ها و خبرنگاران و نیز سایر ارگان‌ها هستیم تا بلکه گامی بسیار کوچک در مسیر توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس برداریم.

جمال‌پور برگزاری رونمایی جشنواره و معرفی فعالیت‌های فناورانه دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی را یکی دیگر از برنامه‌های کمیته علمی کنگره ۱۰ هزار شهید استان بیان کرد که هدف از آن بهره‌مندی از ارزش‌ها و اصول جهادی دوران دفاع مقدس در عرصه‌های تولید و علم و فناوری‌ها است.

وی اخذ مجوز برای برگزاری جشنواره ملی ۲ سالانه دفاع مقدس در تبریز را یکی از مهم‌ترین اقدامات کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی اعلام و اضافه کرد: این موضوع برای نخستین بار در کشور محقق می‌شود و تاکنون هیچ جشنواره‌ای در این خصوص برگزار نشده است که قصد داریم جایزه ویژه دفاع مقدس در حوزه مختلف را طراحی و به نفرات برتر اختصاص دهیم.

جمال‌پور گفت: در این جشنواره هر اقدام و نوآوری فاخر در حوزه‌های علمی، فرهنگی، رسانه‌ای، اقتصادی و اجرایی که در راستای توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس باشد مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی، در ادامه اخذ مجوز رسمی برای انتشار نشریه در قالب فصلنامه ویژه دفاع مقدس را یکی دیگر از اقدامات مهم فرهنگی و علمی و پژوهشی کمیته علمی کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی بیان کرد که تاکنون در سطح کشور هیچ نشریه‌ای در این موضوع چاپ و منتشر نشده است.

وی با بیان اینکه نشریه فوق با نمایه بین‌المللی چاپ خواهد شد، اظهار کرد: رونمایی از این نشریه در جریان برگزاری کنگره به انجام می‌رسد و تلاش می‌کنیم شماره نخست آن تا پایان امسال به زیور چاپ آراسته شود.

انتهای پیام
captcha