انحلال اسرائیل تنها راه پایان تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی است
کد خبر: 4177321
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
خاخام ضد صهیونیست در گفت‌وگو با ایکنا:

انحلال اسرائیل تنها راه پایان تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی است

خاخام آهرون کوهن گفت: تنها راه برای پایان دادن به تنش‌ها در حال حاضر، توافق جهانی برای انحلال کامل دولت صهیونیستی اسرائیل است تا با یک کشور دموکراتیک برای همه ساکنان فلسطین، اعم از یهودی، عرب یا هرکس دیگری جایگزین شود.

از زمان عملیات الاقصی(15 مهر) و متعاقب آن حمله اسرائیل به غزه، اعتراضات بسیاری در نقاط مختلف جهان از سوی حامیان فلسطین و حقوق بشر علیه جنایات صهیونیست‌ها صورت گرفته است. در این میان گروه‌های زیادی از یهودیان با انتقاد از اقدامات اسرائیل، جنایات ارتش صهیونیست را محکوم کردند و معتقدند این جنایات هیچ ربطی به یهودیت ندارد و صهیونیست‌ها با ادعای حمایت از یهودیان به دنبال منافع خود هستند.

خاخام آهرون کوهن ( Ahron Cohen) یکی از فعالان ضد صهیونیست ناتوری کارتا (Naturi Carta) در بریتانیا است. او در سال‌های اخیر بیشتر به انجام وظایف دینی در جامعه یهودیان بریتانیا پرداخته و به ویژه در امر آموزش جوانان مشارکت دارد. او اکنون بیشتر وقت خود را صرف انتشار پیام مهم اما کمتر شناخته شده مخالفت با صهیونیسم می‌کند که یهودیت و صهیونیسم مفاهیمی کاملاً متفاوت و در واقع متضاد با یکدیگر هستند.

خاخام آهرون کوهن در گفت‌وگویی که با ایکنا داشت، در مورد عدم واکنش جهانی به موقع و لازم به جنایات صهیونیست‌ها در بمباران غزه با اشاره به تبلیغات گسترده صهیونیسم در موجه جلوه دادن خشونت‌های خود گفت: از حدود 120 سال گذشته، صهیونیست‌ها با تبلیغات خود در متقاعد کردن جهانیان (چه یهودی و چه غیریهودی) در مورد اینکه نماینده مردم یهود هستند، بسیار موفق بوده‌اند. در نتیجه، هر اقدامی که در کل جهان انجام شود و به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیاید، یهودی‌ستیزی محسوب می‌شود.

کوهن ادامه داد: از زمان جنگ جهانی دوم، جهان غرب از اینکه برچسب ضد یهود بودن به خود داشته باشد در هراس بوده و صهیونیست‌ها از این ترس نهایت استفاده را به نفع خود می‌کنند.

این فعال ناتوری‌کارتا تصریح کرد: اما واقعیت این است که صهیونیست‌ها نماینده قوم یهود نیستند، صهیونیسم و یهودیت دو مفهوم متفاوت و متضاد هستند و نباید آنها را با هم خلط کرد. متأسفانه، ما از جهانیان از درک و پذیرش این موضوع عاجزند و این می‌تواند توضیحی باشد که چرا جامعه جهانی واکنش کافی به جنایات صهیونیست‌ها نداشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا رژیم صهیونیستی از مسائل دینی و به بهانه حمایت از یهودیان برای کشتار غیرنظامیان فلسطینی سوء استفاده می‌کند، گفت که هدف صهیونیست‌ها از مطرح کردن این مسائل و دستاویز قرار دادن حمایت از یهودیان در واقع اشغالگری و محو مردم فلسطین است.

خاخام کوهن در مورد نظرات یهودیان در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین گفت: متأسفانه نظرات مختلفی در میان یهودیان در مورد صهیونیست‌ها وجود دارد. بنابراین، پاسخ به سؤال شما بستگی به این دارد که هر یهودی به طور خاص به کدام اردوگاه تعلق دارد.

وی ادامه داد: هرکس متعلق به اردوگاه صهیونیستی باشد، اعمال صهیونیست‌ها را تأیید یا به هر ترتیب برای آن عذری خواهد تراشید. هرکسی که عضو اردوگاه صهیونیستی نباشد، به شدت از آن اعمال انتقاد خواهد کرد.

خاخام کوهن در پایان و در پاسخ به سؤالی در مورد بهترین راه برای پایان دادن به این تنش‌ها خواستار انحلال کامل اسرائیل شد و تأکید کرد: تنها راه برای پایان دادن به تنش‌ها در حال حاضر، توافق جهانی برای انحلال کامل دولت صهیونیستی اسرائیل است تا با یک کشور دموکراتیک برای همه ساکنان فلسطین، اعم از یهودی، عرب یا هرکس دیگری جایگزین شود. پس از آن تنش‌ها بلافاصله متوقف می‌شود. متأسفانه به نظر می‌رسد که ما در حال حاضر از این امکان دور هستیم، اما دعای خداوند متعال در هر زمانی می‌تواند آنچه که غیرممکن به نظر می‌رسد، ممکن کند. همانطور که برای مثال این اتفاق در آفریقای جنوبی و روسیه کمونیستی رخ داد.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha