«عبدالرحیم دویدار» قاری پیشکسوت و شیخ مبتهلان مصری درگذشت + فیلم
کد خبر: 4177419
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲

«عبدالرحیم دویدار» قاری پیشکسوت و شیخ مبتهلان مصری درگذشت + فیلم

شیخ عبدالرحیم محمد دویدار، شاگرد اساتید بنامی چون محمد نقشبندی، مصطفی اسماعیل و طه الفشنی که پیشکسوت قاریان و پیر مبتهلان مصری خوانده می‌شد درگذشت.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری صدی البلد مصر، عبدالرحیم دویدار(
 Abdulrahim.Dwidar)، مبتهل برجسته و پیشکسوت کشور مصر که سابقه حضور در ایران و اجرا در محضر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) را داشت، دار فانی را وداع گفت.
شیخ عبدالرحیم محمد دویدار در 17 مارس 1937 میلادی در روستای محله طنطا به دنیا آمد و در سن 5 سالگی پدر خود را از دست داد او تحت تکفل برادر بزرگ خود، شیخ زکی دویدار تربیت شد.
عبدالرحیم محمد دویدار، شاگرد اساتید بنامی چون محمد نقشبندی، مصطفی اسماعیل و طه الفشنی پیشکسوت قاریان و پیر مبتهلان مصری خوانده می‌شد و در کشورهای اسلامی مختلف به اجرای برنامه‌های قرآنی و ابتهال‌خوانی پرداخته بود.

این قاری پیشکسوت و مبتهل مصری در سفر سال ١٣٩٢، در شورای عالی قرآن حضور یافت و به گفت‌وگو با تعدادی از اساتید کشورمان پرداخت.

شیخ عبدالرحیم محمد دویدار، از قاریان ارشد و ممتاز مصری برای حضور در محافل قرآنی کشورمان در ماه مبارک رمضان به ایران سفر کرده و در دیدار قاریان با مقام معظم رهبری در طلیعه ماه مبارک رمضان به اجرای ابتهال پرداخته بود.

«عبدالرحیم دویدار» قاری پیشکسوت و شیخ مبتهلان مصری درگذشت

وی ضمن ابراز خرسندی از آن دیدار، برگزاری جلسه چهار ساعته تلاوت قرآن در محضر مقام معظم رهبری را در مقابل دیگر رهبران جهان اسلام بی‌مثال توصیف کرد.

شیخ عبدالرحیم دویدار خاطرات زیبایی از اساتید مصری هم‌چون استاد محمد نقشبندی، استاد مصطفی اسماعیل، استاد طه الفشنی، استاد سعید حافظ، استاد محمد هلباوی دارد.

وی پس از بازگشت در مصاحبه‌ با یکی از نشریات محلی در پاسخ به این پرسشی درباره سفرش به ایران گفت: من مدت 12 روز از ماه مبارک رمضان را در شهر تهران بودم، و نکته جالب در ایران، این که آنها تنها دولتی بودند که با ما مانند قاریان و مبتهلان(منشدین) برخورد و تعامل دارند.

هر روزی که به مسجد می‌رفتم از مترجم می‌خواستم که از مستمعین بپرسد که آیا قرآن تلاوت کنم یا مناجات بخوانم، و آنها هر دو را با هم از من می‌خواستند. مردم ایران ملتی عاشق شنیدن قرآن هستند و ذوق بالایی دارند، همین اندازه بس که زمانی که آنها پس از پایان آیه یا مقطع تلاوت اسم شریف «الله» را می‌گفتند، آن را درست در جایی که باید، می‌گفتند.

در ادامه فیلمی از ابتهال خوانی شیخ عبدالرحیم دویدار را در نعت پیامبر اکرم(ص) در مسجد امام حسین(ع) قاهره مشاهده می‌کنید.

 

انتهای پیام
captcha