در نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی شیراز چه گذشت
کد خبر: 4177997
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

در نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی شیراز چه گذشت

نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی شیراز با حضور جمعی از مسئولان و متولیان امور قرآنی و همچنین قاریان، حافظان و اساتید قرآنی در این کلان‌شهر برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی شیراز با حضور جمعی از مسئولان و متولیان و مؤسسات قرآنی و همچنین قاریان، حافظان و اساتید قرآنی امروز، 4 آبان‌ماه در حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) شیراز برگزار شد.

این نشست با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط سعید مسعودی، یکی از پیشکسوتان قرآنی استان فارس آغاز شد و سپس سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس به بیان گزارش کاری از فعالیت‌های قرآنی اوقاف پرداخت و گفت: امسال در چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن به لحاظ کمی استان چهارم کشور شدیم.

وی این مشارکت بالا در مسابقات قرآن را مرهون همکاری دستگاه‌های عضو شورای قرآنی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی دانست و گفت: در بحث تفسیر هم در سال گذشته در مرحله کشوری استان فارس 10 نماینده داشته است.

جلالی در ادامه هدف از برپایی نشست‌های هم‌اندیشی جامعه قرآنی را رونق جلسات هفتگی تفسیر قرآن و همچنین برپایی کلاس‌های تخصصی قرآن به خصوص برای بانوان عنوان کرد و گفت: باید با همکاری دستگاه‌های مختلف تلاش ویژه‌ای برای ارتقای سطح قاریان و حافظان داشته باشیم که بتوانیم در مسابقات بین‌المللی هم نماینده داشته باشیم.

تعداد محافل قرآنی ثابت شیراز بسیار کم است

وی در عین حال یکی از دغدغه‌های جامعه قرآنی را تأمین منابع مالی فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: در شیراز تعداد محافل قرآنی ثابت بسیار کم است در صورتی که باید حداقل ماهی یک مرتبه محفل عمومی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار شود.

در ادامه این نشست حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همچنین آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نکاتی را درباره فعالیت‌های قرآنی یادآور شدند.

حجت‌الاسلام سجادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس در ادامه این نشست گفت: نیاز به نظام‌سازی آموزش‌های قرآنی داریم و خوب است که شورای قرآن این مسئله را اجرا کند.

علیرضا لک‌زایی، یکی از مدرسان و پیشکسوتان قرآنی استان فارس هم در این نشست گفت: بحث مطالبه‌گری از اوقاف در عرصه فعالیت‌های قرآنی از محل موقوفات مرتبط بسیار شایسته است و خوب است چنین مطالبه‌ای هم از مساجد داشته باشیم یعنی مساجد علاوه بر اقامه نماز و برنامه‌های حوزه عترت، در حوزه قرآن هم فعالیت‌هایی داشته باشند و این مطالبه هم از سوی نهادهای مرتبط از مساجد انجام شود تا آنان مکلف به انجام فعالیت‌های قرآنی شوند.

زهرا کسرایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس هم در این نشست با اشاره به مسئله بیمه فعالان قرآنی درخواست کرد در این بحث سن اساتید لحاظ نشود.

وی با بیان اینکه همچنین درخواست می‌شود تا به اساتید قرآن مجوز تدریس در مساجد و حسینیه‌ها اعطا شود، گفت: در مسابقات قرآن باید کاری کنیم تا جو مسابقات به گونه‌ای نشود که متسابقان به دلیل رقابت‌زدگی از فعالیت‌های قرآنی کنار روند.

زهرا عسکری، سردبیر خبرگزاری ایکنا شعبه فارس هم در این نشست با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی مدیرکل ارشاد فارس گفت: از ایشان درخواست داریم تا مشخص کنند مبلغ 5 و نیم میلیارد تومانی که به مؤسسات قرآنی کمک شده، به چه مؤسساتی اعطا شده است و در این زمینه شفاف‌سازی لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: همچنین ضمانت اجرایی این وعده که از طرح‌ها و ایده‌های جدید قرآنی از سوی ارشاد فارس یا شورای قرآنی حمایت می‌شود، چیست زیرا ممکن است صاحبان ایده برای گرفتن حمایت‌ها درگیر بروکراسی اداری شوند.

عسکری همچنین بر لزوم توجه به خروجی‌های فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: هدف از انجام فعالیت‌های قرآنی، ترویج آموزه‌های قرآنی در جامعه است اما آیا وضعیت عمومی کنونی حاکی از ترویج این آموزه‌هاست. چقدر فعالیت‌های قرآنی توانسته است در این زمینه موفق شود.

سردبیر خبرگزاری ایکنا شعبه فارس بیان کرد: اینکه مسئولان آموزش و پرورش فارس می‌گویند در مسابقات قرآن دانش‌آموزی، قریب 450 هزار نفر هر ساله شرکت می‌کنند، آیا جو مدارس فارس با وجود این تعداد دانش‌آموز قرآنی است چرا که هر دانش‌آموز قرآنی می‌تواند بر روی 10 دانش‌آموز دیگر هم تأثیرگذار باشد.

خروجی فعالیت‌های قرآنی باید کف جامعه مشاهده شود

وی تأکید کرد: در شورای قرآنی استان فارس به این مسائل توجه ویژه و برای آن هم‌اندیشی شود که چه نوع اقداماتی باید انجام دهیم که خروجی آن در کف جامعه مشاهده شود.

سیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس هم در این نشست با اشاره به سخنان امام جمعه شیراز در خصوص آموزش‌های تخصصی و عمومی قرآن گفت: باید دوره‌های تخصصی و عمومی از هم جدا شوند و در همین زمینه سازمان دارالقرآن آیین‌نامه‌های آموزش قرآن را با حضور اساتید این حوزه در سایت تلاوت بارگذاری کرده است.

وی با اشاره به نکات مطرح شده در این نشست اظهار کرد: برخی از این نکات بارها بیان شده است اما در عمل کارها سلیقه‌ای انجام شده است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه در حوزه قرآن بحث انگیزشی بسیار مهم است، بر ضرورت برپایی نشست‌های هم‌اندیشی جامعه قرآنی با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس به صورت ماهانه و مستمر تأکید کرد.

موسوی با تصریح اینکه برنامه‌های شورای قرآن فارس در کشور سرآمد است، از همکاران ارشاد فارس خواست تا برنامه‌های خود را به شورای قرآن بیاورند تا اثربخشی آن‌ها بیشتر شود.

حجت‌الاسلام رحیم صفری، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اوقاف فارس هم در این نشست با اشاره به مطالبه آیت‌الله دژکام در خصوص مسجد نصیرالملک گفت: از جامعه قرآنی درخواست داریم برای اینکه مطالبات امام جمعه شیراز بر روی زمین نماند، در این زمینه طرحی ارائه دهند تا با همفکری یکدیگر بتوانیم مطالبات مدنظر ایشان را محقق کنیم.

انتهای پیام
captcha