ابراهیم فلاحی، مدرس و فعال فرهنگی دانشگاه بیرجند در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی در بیان اینکه اساساً خلقت جهان هستی شادی فراهم میآورد، گفت: طبق آموزههای مکتب اهل بیت(ع)، شیعیان هنگام شادمانی ائمه(ع)، شاد و هنگام حزن و اندوه آنان محزون هستند. از آنجا که اسلام کاملترین دین و برنامه زندگی است و برای تمامی ابعاد زندگی انسان برنامه دارد و در تکالیف و توصیهها مصلحت انسان را در نظر میگیرد، برای شادی و نشاط او هم برنامههای خاصی را پیشنهاد میکند که مطابق با فطرت الهی اوست.
وی با بیان اینکه در تعالیم اسلامی توصیه شده است که اگر غم و اندوهی داریم آنرا در دل نگه داریم و در چهره نمایان نکنیم و در زمان برخورد با افراد چهره شاد داشته باشیم، افزود: شادی و نشاط گستره وسیعی دارد، چراکه در اسلام نباید دچار افراط و تفریط شویم و براساس تعالیم دینی تعیین حدومرز آن ضروری به نظر میرسد.
مدرس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: توصیههای اسلام و روانشناسان اسلامی این است که انسان سالم نباید به محبوبهای فناپذیر و از بین رفتنی وابستگی پیدا کند، چراکه با از دست دادن آنها دچار اندوه میشود. حضرت علی(ع) میفرمایند: «شادی انسان از به دست آوردن چیزی است که هرگز آن را از دست ندهد»؛ شادی در قرآن جایگاه ویژهای دارد و بهصورتهای متفاوت قرآن آن را تأیید و برآن توجه میکند، بنابراین در تعالیم اسلامی خداوند انسان شوخطبع و شادمان را بهگونهایی دوست دارد که از گناه و ناسزاگویی بپرهیزد.
فلاحی ادامه داد: اسلام به زدودن اندوه از دل مؤمنان و استحکام پیوندها بهویژه صله ارحام اهتمام جدی دارد، بهصورتی که در کتب حدیث بابی را به این منظور گشودند که حاکی از اهتمام اسلام به نشاط و شادابی واقعی برای انسان است.
وی در خصوص راه نجات از غم اندوه و رسیدن انسان به آرامش و نشاط یادآور شد: قرآن کریم در آیه ۲۸ سوره رعد، شادی را نیاز فطری میداند و ضرورت شادی و نشاط در زندگی بشر با کمک متون دینی تأیید و اثبات شده است، زیرا زندگی یکنواخت و فشارهای کاری، خستگی روحی را به دنبال دارد.
انتهای پیام