مقاومت مردم فلسطین مبتنی بر ایمان به وعده‌های الهی است
کد خبر: 4181022
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد

مقاومت مردم فلسطین مبتنی بر ایمان به وعده‌های الهی است

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مقاومت مردم فلسطین مبتنی بر ایمان به وعده‌های الهی است، گفت: جدال حق و باطل اجتناب‌ناپذیر است و مؤمنان نباید تصور کنند که اگر کاری به جبهه باطل نداشته باشند، باطل هم کاری با آنها نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام محمد انصاری، استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام محمد انصاری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به تحولات منطقه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: ایمان متعلقات متعدد و گوناگونی شامل ایمان به رسولان، غیب و... دارد و یکی از آن متعلقات که اینجا مورد بحث است ایمان به وعده‌های الهی است.

وی با بیان اینکه آن چه که امروز مقاومت مردم فلسطین را رقم زده مقاومت مبتنی بر ایمان به صدق وعده‌های الهی است، گفت: خداوند در آیه 60 سوره روم می‌فرماید: «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ؛ پس صبر كن كه وعده خدا حق است و زنهار تا كسانى كه يقين ندارند تو را به سبكسرى واندارند» و این امر بر همین نوع از ایمان استناد می‌کند.


بیشتر بخوانید:


انصاری افزود: یک واقعیتی که خداوند در قرآن مؤمنان را نسبت به آن هوشیار می‌کند اجتناب‌ناپذیری جدال حق و باطل است. مؤمنان نباید تصور کنند که اگر کاری به جبهه باطل نداشته باشند، باطل هم کاری با آنها نخواهد داشت. خداوند در همین رابطه در سوره انعام آیه 112 می‌فرماید: «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ؛ و این گونه برای هر پیامبری دشمنانی از شیاطین انس و جن قرار دادیم، که برای فریب مردم همواره گفتاری باطل ولی به ظاهر آراسته و دلپسند به یکدیگر القاء می‌کنند، و اگر پروردگارت می‌خواست چنین نمی کردند، پس آنان و آنچه را به دروغ به هم می‌بافند واگذار.» و این نشان دهنده یک جدال تاریخی است. سیدمرتضی آوینی در مقاله «از آن کربلا تا این کربلا»‌ نوشته است: «هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. تاریخ انبیا سراسر صحنه‌ی نبرد حق و باطل است و تاریخ شاهنشاهان نیز سراسر عرصه‌ی جنگ‌های بزرگ‌تری است كه بر سر قدرت درمی‌گیرد، و هستند كسانی كه فی ما بین این دو نبرد تفاوتی نمی‌بینند.» بسیاری از آیات و احادیث و سخنان بزرگان به همین تقابل اشاره دارد و اگر همه اینها هم نبودند منطق و فکر هر فردی این موضوع را تصدیق می‌کرد که تقابل بین حق و باطل اجتناب‌ناپذیر است.

اگر نصرت الهی شامل مؤمنان نشود 

انصاری ادامه داد:‌ وقتی که تقابل بین حق و باطل طبق آموزه‌های قرآنی ما یک امر اجتناب‌ناپذیر است راه و گریزی نمی‌ماند جز مقاومت و جهاد در راه خدا. همه ما می‌دانیم که این مسیر بسیار متلاطم و پر فراز و نشیب است و اگر نصرت الهی شامل مؤمنان نشود چه بسا که مؤمنان جان سالم از آن به در نبرند و نتوانند به آن اهدافی که برای ایجاد یک جامعه دارای امنیت و متعالی دارند، دست یابند. لذا خداوند یکی از وعده‌های محکم را به مؤمنان بیان می‌کند و آن نصرت در مسیر پیکار است. گاهی خداوند این نصرت و یاری رساندن به جامعه ایمانی و پایدار و مقاومت را به شکل مستقیم بیان می‌فرماید: «وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ؛ و هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد، که خدا را منتهای اقتدار و توانایی است» و گاهی در قالب حکایت‌های عبرت‌آموز قرآنی همچون ماجرای قوم حضرت موسی(ع) بیان می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: توهم قوم برتر بودن یهودیان ریشه در چند امر خرافی دارد که مردم دنیای امروز و جوامع، این اباطیل و حرف‌های نابخردانه را نمی‌پذیرند چه رسد به دانشمندان، عالمان و روشنفکرانی که برایشان این مسائل قابل هضم نیست. براساس قرآن کریم، منطق روشنفکران و صاحبان عقل به واسطه عمل، علم و ایمان و تقوا برتری ایجاد می‌شود. اینکه یک قوم به سبب نژاد خود را برتر از دیگران بداند سبب مضحکه یک تفکر و مکتب خواهد بود.

دشمن را دوست تلقی نکنیم

وی با بیان اینکه وظیفه امت اسلامی براساس دستور خداوند وحدت است، گفت: در جامعه ایمانی و امت اسلامی نباید صداهای متعدد در برابر دشمن بلند شود. شهید سلیمانی که به تعبیر اسماعیل هنیه شهید راه قدس است، یک جمله‌ای دارد که می‌گوید «مهمترین ساحت وحدت، حول شناخت دشمن و مقابل او ایستادن است.» اگر کسی دشمن را دوست تلقی کند خللی در مقاومت ایجاد می‌شود. همچنین خداوند درباره مسیر مقاومت می‌فرماید که پشیمانی، سستی و ناراحتی در این مسیر به دل راه ندهید: «فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ؛ پس سستى نورزيد و [كافران را] به آشتى مخوانيد [كه] شما برتريد و خدا با شماست و از [ارزش] كارهايتان هرگز نخواهد كاست (آیه 35 سوره محمد).

انصاری در پایان گفت: همه ما باید با قلم، بیان و نوشته در محکومیت رژیم صهیونیستی سعی و تلاش کنیم و برای تقویت جبهه مقاومت کم نگذاریم و امیدوارم نصرت الهی هر چه زودتر شامل حال ما شود و این آتش مهیب بر سر امت اسلامی گلستان شود و ثمره آن شکست همیشگی صهیونیست و اعتلای کلمه الله و امت اسلامی باشد.

انتهای پیام
captcha