۳۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های کرمان اهدا شد
کد خبر: 4182818
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
به نیت شهید سلیمانی

۳۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های کرمان اهدا شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به اجرای طرح نذر کتاب در کرمان اشاره کرد و گفت: در طرح نذر کتاب به نیت شهید سلیمانی بیش از ۳۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی و مناطق محروم استان اهدا شده است.

محسن روحی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان امروز، ۲۸ آبان‌ماه در آیین بیست‌ودومین دوره انتخاب کتاب سال استان ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی در این آیین گفت: امیدواریم با حمایت همه مدیران بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را ترویج کنیم و در این راستا همه نهادهای فرهنگی، غیرفرهنگی و آموزشی حوزه مسئولیت دارند و مسئولیت تنها بر عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

وی اظهار کرد: در اهمیت کتاب و کتابخوانی همین بس که معجزه دین ما کتاب است؛ ما به همشهری بودن با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افتخار می‌کنیم زیرا علاوه بر ویژگی‌های خاص، ایشان علاقه ویژه‌ای به کتابخوانی داشتند به‌طوری که ایشان‌ حتی در میدان جنگ و عملیات‌های خارجی نیز از این امر غافل نبودند و ما نیز وظیفه داریم از این شهید پیروی کنیم و بیشتر اهل مطالعه و کتاب باشیم.

روحی با تقدیر از برگزار کنندگان بیست‌ودومین دوره انتخاب کتاب سال استان، افزود: شهرستان رابر در هشتمین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران یکی از ۱۲ شهر منتخب بود که همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از فعالان این امر در رابر تقدیر خواهد شد. همچنین در حال برنامه‌ریزی برای کاندیدا شدن دو شهرستان سیرجان و رفسنجان در نهمین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران هستیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی در استان از جمله برپایی ۹ نمایشگاه کتاب در شهرستان‌های استان، افزود: به زودی در شهرستان رفسنجان و در شهر کرمان نیز نمایشگاه کتاب برپا خواهد شد.

روحی به فعالیت‌های کتابخوانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰۰ کتابخانه در ذیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فعال هستند که در جشنواره‌های مختلف از جمله در بخش سفیر کتاب، مؤلف کتاب و... موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند. همچنین طرح شنبه‌های با کتاب در تعدادی از مساجد کرمان با موفقیت در حال اجرا است امیدواریم در همه مساجد استان فراگیر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ کتابخانه عمومی با ۱۳۵ هزار عضو در استان فعال است که امیدواریم تا پایان سال این آمار را به ۳۵ کتابخانه برسانیم و در مناطق محروم نیز کتابخانه احداث شود، افزود: شاخص امانت کتاب در استان کرمان امسال ۳۵ درصد رشد داشته است و این امر نشان از اهمیت کتاب برای مردم دیار کریمان است.

وی با اشاره به درخشش استان کرمان در جشنواره‌های مختلف کتاب و کتابخوانی، تصریح کرد: کرمان در سال گذشته در جشنواره‌های مختلف کتابخوانی از جمله جشنواره کتابخوانی رضوی رتبه اول را به دست آورد و بیش از ۸۰ هزار نفر از مردم استان در این جشنواره شرکت کردند که افتخاری برای استان کرمان است.

روحی در پایان به اجرای طرح نذر کتاب در کرمان اشاره کرد و گفت: در طرح نذر کتاب به نیت شهید سلیمانی بیش از ۳۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی و مناطق محروم استان اهدا شده است. این طرح ادامه دارد و امیدواریم مردم نیز استقبال خوبی از آن داشته باشند.

مسلم علی‌مهدی، مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه نیز در این جلسه با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یک فرهنگ در مجتمع مس سرچشمه پیگیری می‌شود و کار در حوزه کتاب را افتخار می‌دانیم، به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این مجتمع پرداخت و اظهار کرد: رونمایی از کتب مختلف، حمایت از ناشران و نویسندگان، حمایت از چاپ کتاب‌های فاخر، برگزاری نمایشگاه سالانه، برگزاری نشست‌های «یک مؤلف، یک کتاب» با حضور مؤلفان استانی و کشوری از جمله اقدامات مس سرچشمه در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

علی‌مهدی با بیان اینکه سرانه کتابخوانی در ایران در مقایسه با دنیا مطلوب نیست و برگزاری چنین برنامه‌هایی قطعاً تأثیرگذار است، گفت: به دلیل فراگیر شدن ابزارهای رسانه‌ای جدید از عالم معنا فاصله گرفته‌ایم که یکی از نتایج آن، این است که سبب می‌شود رغبت به کتابخوانی در مردم وجود نداشته باشد. ابزارهای جدید تفکر را از انسان می‌‌گیرد و این دیدن و رد شدن نوعی از سبک مطالعه بدون تفکر را القا می‌کند لذا باید کانون‌های اندیشه‌ورز تشکیل شود تا بتوانیم با ارائه راهکارهایی مردم را به‌سوی کتابخوانی سوق داده و قدرت تفکر را افزایش دهیم.

در این مراسم از ۱۱ برگزیده تجلیل شد و ۲۸ کتاب نیز شایسته تقدیر شناخته شدند و در پایان پوستر بیست‌وسومین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha