برخی مدیران ظرفیت‌های حوزه علمیه را باور ندارند
کد خبر: 4183060
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
حجت‌الاسلام روستاآزاد:

برخی مدیران ظرفیت‌های حوزه علمیه را باور ندارند

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: هنوز به این اقناع نرسیده‌ایم که حوزه علمیه می‌تواند در زمینه تحکمیم خانواده مؤثر باشد و بسیاری از مدیران با شنیدن این ظرفیت‌های دچار تعجب و شعف می‌شوند، اما اینکه این شعف منجر به بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها شود، اهمیت دارد و برخی عرصه‌ها باید به حوزویان واگذار شود.

مدیرانی که ظرفیت‌های حوزه علمیه را باور ندارندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجمین پیش نشست از سلسله نشست‌های علمی همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» با عنوان «خانواده مقاوم، تبلیغ و کنشگری فرهنگی» امروز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این نشست با بیان اینکه استحکام‌بخشی خانواده یک مسئولیت اجتماعی است و فقط بر عهده زن و مرد نیست، گفت: خانواده بخشی از جامعه است و اگر ذهنیت جامعه قوام و مقاومت خانواده باشد و تهدید را از جوانب احساس کند، می‌توان خانواده مقاوم داشت و اگر آحاد جامعه این ذهنیت را نداشته باشند که در آماج هجوم رسانه‌ها قرار ندارند و این موضوع پذیرش نشود، خانواد‌ه‌ای که تشکیل می‌شود، مقاوم و دارای کارکرد‌های ویژه نخواهد بود. چراکه مراد فقط تشکیل خانواده نیست، بلکه خانواده باید بتواند نسل آینده مناسبی تربیت کند.

وی افزود: اکنون برای هر امری از جمله رانندگی دوره‌های مهارت و یادگیری وجود دارد، اما متأسفانه برای تشکیل و استمرار خانواده و توجه به کارکرد‌های ویژه آن شاهد آموزش‌های لازم نیستیم.

حجت‌الاسلام روستاآزاد با بیان اینکه خانواده مقاوم از آحاد مقاوم جامعه برمی‌خیزد، در غیر این صورت خانواده کارکرد ویژه نخواهد داشت، ادامه داد: از یک سو کانون مقدس خانواده در معرض هجمه فردگرایی، حاکمیت پلتفرمی، الگوگیری از سلبریتی‌هایی که در موضوع خانواده دچار اختلال هستند و ... است که کاملاً هم مشهود است از جمله اینکه در شهر قم، شاهد رشد بی‌رویه کافه‌ها هستیم که تعدادشان از ۶۰۰ تا هزار مورد بیان شده است و محلی برای اختلال خانواده محسوب می‌شود. از سوی دیگر سنت‌های اصیل ایرانی وجود دارد که می‌تواند خانواده را در مسیر رشد قرار دهد. شاید اگر اعتماد به این سنت‌ها و کارگزاران فرهنگی و ... نبود، وضعیت بدتر از این می‌شد. 

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به نسبت آشنایی مبلغان و درک آن‌ها از چالش‌های خانواده بیان کرد: مادامی که جامعه، تصمیم‌گیران و کنشگران که مبلغان هم بخشی از آن‌ها هستند متوجه فعالیت‌های ضد خانواده و معاند با اندیشه توحیدی نشوند، موفق نخواهیم شد. خداوند در کمتر سور‌ه‌ای و یا صفحه‌ای از قرآن کریم است که به شرک اشاره نکرده باشد. شرکی که اکنون دامن‌گیر مردم است، ایمان به این قاعده طاغوت است. در واقع همانطور که مؤمن هستند، مشرک هم هستند. در واقع دستگاه مقابل تا توانسته، رنگ و نقش خدا و اولیای الهی را کم کرده است. 

حجت‌الاسلام روستاآزاد تصریح کرد: توجه به استحکام خانواده جزء وظایف اجتماعی است و توفیق در زندگی به دست خداوند است و خانواده‌ای که در مرحله تزلزل قرار دارد، به جای اینکه والدین و اطرافیان به مسئله آن‌ها رسیدگی کنند، فرد به مشاوره‌ای مراجعه می‌کند که با این زوج آشنا نیست و در زمان مشخصی با آن‌ها صحبت می‌کند که اغلب، توصیه دینی در آن کاربردی نداشته است؛ بنابراین جریان و شریان این شرک در تمام سطوح زندگی ما حتی مؤمنین فراگیر شده است و تا وقتی تصمیم‌گیران و مدیران، نقشه‌خوانی کلان کشور را در حوزه خانواده برعهده نگیرند، فردگرایی و کم کردن نقش خانواده بر جامعه حاکم بوده و خانواده موفقی نخواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: روانشناسی دینی در غرب، دین را به یک آرامش‌بخش تقلیل داده است و به همین دلیل به جای اینکه بگوییم دین از ما چه انتظاری دارد، می‌گوییم دین برای ما چه کاری می‌کند و این همان فردگرایی است.

وی ادامه داد: مبلغان و دستگاه تبلیغی ما در حوزه مناسک پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند که آخرین مورد آن پیاده‌روی و جشن غدیر بوده است، اما آیا این موضوع، دوای آن درد است و این مناسک می‌تواند به تنهایی تعمیق باور ایجاد کند؟ اگر باور‌های دینی عمیق نباشد، خانواد‌ه‌هایی که تشکیل می‌شود، مقاوم و مفید نخواهد بود و نسلی تربیت می‌شود که مادیت و فردیت برایش ترجیح دارد. نسلی که در معرض جنگ شناختی است و سلبریتی‌هایی برایش الگو است که خودشان مشکلات خانوادگی بسیاری دارند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ظرفیت‌های مناسبی در حوزه علمیه وجود دارد و می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند، گفت: هنوز به این اقناع نرسیده‌ایم که حوزه علمیه می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد و بسیاری از مدیران با شنیدن این ظرفیت‌ها دچار تعجب و شعف می‌شوند، اما اینکه این شعف منجر به بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها شود، اهمیت دارد و برخی عرصه‌ها باید به حوزویان واگذار شود؛ چراکه ممکن است یک تصمیم در حوزه فضای مجازی گرفته شود و تلاش مجموعه مدارس علمیه را نقش بر آب کند و دستگاه‌های حوزوی با وجود اینکه به حاکمیت متصل هستند، اما چندان در تصمیم‌گیری‌ها نقشی ندارند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت خوبی در زمینه‌های گوناگون از جمله روانشناسی، خانواده و ... در حوزه علمیه وجود دارد و لازم است، نقشه کلان دقیق تبیین و برنامه‌ریزی شود، در غیر این صورت حس تهدید نسبت به خانواده چندان اثرگذار نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha