بسیج؛ یاریگر دولت‌ها برای کارآمدی بیشتر و انتفاع مردم
کد خبر: 4183922
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
بسیج؛ امید ملت ایران/ 6

بسیج؛ یاریگر دولت‌ها برای کارآمدی بیشتر و انتفاع مردم

رئیس سازمان بسیج سازندگی کمک به دولت در کارآمدی فعالیت‌ها را یکی از اقدامات مهم بسیج در طول چهار دهه گذشته دانست و گفت: با توجه به اینکه منابع اعتباری و بیت‌المال در اختیار دولت است، بسیج کمک می‌کند تا این منابع با اجرای طرح‌های مختلف کارآمدتر شده و مردم نیز انتفاع بیشتری از آن داشته باشند.

سردار زهراییبسیج مستضعفین با فرمان امام خمینی(ره) در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد. سازمان بسیج یکی از نیروهای پنجگانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که گردآوری، مدیریت و سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی را در راستای اهداف سازمانی، بر عهده دارد. امروز ۴۴ سال از تأسیس این لشکر مخلص می‌گذرد و دایره فعالیت‌های بسیج بسیار گسترده شده و در قالب قشر‌های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی، علمی، فناوری و ... نمود یافته است.

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با کارکردها و دستاوردهای بسیج طی چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: فلسفه وجودی بسیج به فرموده مقام معظم رهبری، تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست و زمانی که تهدیدی متوجه انقلاب اسلامی است، بسیج وظیفه دارد که ورود کرده و با این تهدیدات مقابله کند.      

زهرایی با بیان اینکه بسیج بر مبنای تفکر و اندیشه‌ای ناب شکل کرفته است، ادامه داد: بسیج تشکیلات انقلاب و عرض و طول آن نیز عرض و طول انقلاب اسلامی است. در طول دو دهه گذشته تهدیدات فراوانی متوجه انقلاب بوده که بسیج به خوبی وارد میدان شده و به مبارزه با این تهدیدات پرداخته است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: اولین تهدیدی که طی این سال‌ها متوجه انقلاب اسلامی بوده، محرومیت به جا مانده از دوران ستم‌شاهی است که در طول ایام به فاصله‌ای طبقاتی میان مردم تبدیل شده و بسیج برای کاستن از این فاصله وارد میدان شده است.   

وی با اشاره به جنگ تمام‌عیار اقتصادی و فرهنگی که انقلاب اسلام را تهدید کرده است، گفت: بسیج به صورت تمام‌قد در این حوزه وارد میدان شده و به دنبال خنثی‌سازی این تهدید بوده است. همچنین، بسیج در مباحث امنیتی داخلی نیز در حوزه تهدیدات به نهادهای امنیتی کشور کمک کرده است.  

کمک به دولت در کارآمدی فعالیت‌ها

زهرایی تصریح کرد: کمک به دولت در کارآمدی فعالیت‌ها یکی از اقدامات مهم بسیج در طول چهار دهه گذشته بوده است. با توجه به اینکه منابع اعتباری و بیت‌المال در اختیار دولت است، بسیج کمک می‌کند تا این منابع با اجرای طرح‌های مختلف کارآمدتر شده و مردم نیز انتفاع بیشتری از ان داشته باشند. چنانچه بخواهیم به خروجی فعالیت‌های بسیج در چهار دهه گذشته بپردازیم، باید اشاره کنیم که بسیج در حوزه محرومیت‌زدایی طرح جامع محرومیت‌زدایی مردم‌پایه را به صورت مشترک با دولت پیاده‌سازی و اجرا کرده است. طبق این طرح جامع و در همین چند سال اخیر، موضوع آبرسانی به تعداد 9 هزار و 600 روستای بالای 20 خانوار در دستور کار قرار گرفت که تاکنون نیز سه هزار روستا در این حوزه به بهره‌برداری رسیده‌اند. 

وی با بیان اینکه در حوزه مسکن محرومان نیز در همکاری با کمیته امداد امام خمینی(ره) و وزارت مسکن، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای با سازمان بسیج منعقد شد تا مسکن مددجویان کمیته امداد احداث و تأمین شود، گفت: نام این طرح نیز طرح 40 هزار مسکن است که طی اجرای آن باید 40 هزار مسکن ویژه مددجویان احداث شود. در این راستا و تاکنون تعداد 12 هزار مسکن احداث و به مددجویان اهدا شده است. 

زهرایی تصریح کرد: در حوزه اشتغال و تولید نیز سازمان بسیج به کمک دولت آمده و از محل تبصره‌های 16 و 18 نسبت به این امر اقدام کرده است. برای مثال طی سال گذشته و در چارچوب تبصره 16 اعتباری بیش از شش هزار میلیارد تومان در اختیار بسیج قرار گرفت که از این محل بیش از 80 هزار شغل ایجاد شد. در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز صندوق‌های قرض‌الحسنه از سوی بسیج ایجاد شد که امروز 29 هزار و 30 صندوق با عضویت یک میلیون و 366 هزار خانواده تشکیل شده است. این صندوق‌ها توانستند طی سال گذشته بیش از 700 هزار فرصت شغلی را در کشور ایجاد کنند. 

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به طرح‌های اقشار مختلف بسیج نیز اظهار کرد: طرح فدک جامعه زنان، طرح صنعت‌یار بسیج مهندسان صنعت، رفع موانع تولید بسیج کارگری و ... از جمله طرح‌هایی است که از سوی اقشار مختلف بسیج برای پیگیری امور مردم و محرومان اجرا می‌شود. همچنین، بخشی از کارخانجات نیمه‌فعال کشور نیز از سوی سازمان بسیج احیا شد که در این زمینه بیش از یک هزار و 600 کارخانه راه‌اندازی شده و به چرخه تولید کشور بازگشت.

احداث 2200 نیروگاه کوچک خورشیدی

وی تصریح کرد: همچنین، طرح استاد ـ شاگردی و نظارت و کمک به هدفمندسازی مرغ و تخم مرغ از تولید تا مصرف از سوی بسیج اصناف و نیز طرح بهره‌گیری از پنل‌های خورشیدی از جمله فعالیت‌های مختلف بسیج برای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال در کشور بوده است. در این راستا تعداد دو هزار و 200 نیروگاه کوچک خانگی ایجاد شده است که در واقع نوعی کمک به دولت برای انتفاع بیشتر مردم بوده است. 

زهرایی ادامه داد: در محلات حاشیه شهر نیز فعالیت‌های خوبی برای رفع محرومیت آغاز شده که البته از سرعت کافی برخوردار نیست و باید این فعالیت‌ها شتاب گیرد. در مباحث اجتماعی نیز معاونت اجتماعی بسیج طرح ناظر 1 و 2 را همراه با دولت و نیروی انتظامی اجرا کرد و خدمات فراوانی را در حوزه جوانی جمعیت و ... ارائه می‌کند. 

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد 90 هزار جهیزیه به زوج‌های جوان کم‌بضاعت اعطا شده است، گفت: در حوزه خدمت مؤمنانه نیز تعداد 15 هزار زندانی غیر عمد مالی زیر 50 میلیون تومان با کمک ستاد دیه و سازمان زندان‌ها آزاد شده‌اند. همچنین، در سه سال گذشته از زمان آغاز کرونا، تعداد 31 میلیون بسته معیشتی در میان محرومان توزیع شده که تمامی این فعالیت‌ها فقط بخشی از خدمات سازمان بسیج مستضعفین برای مردم بوده است.

وی با اشاره به شعار بسیج با عنوان «بسیج، امید ملت ایران» اظهار کرد: هرجا که میدان از خدمات انقلابی بسیج پر شود، خبیثان و خناسان نمی‌توانند ورود کنند. لذا بسیج باید در این حوزه میدان‌داری کند. تمامی خدماتی که از سوی اقشار مختلف بسیج به محرومان و مردم ایران اسلامی ارائه می‌شود، نور امید را در دل مردم ایجاد کرده و میدان را مملو از مردم انقلابی می‌کند. این امر مانع از آن می‌شود تا دشمنان و معاندان وارد شده و عرصه را به دست گیرند.     

زهرایی تصریح کرد: برای دستیابی به نقطه مطلوب مد نظر برای تأثیرگذاری فعالیت‌های بسیج باید در گام دوم انقلاب اسلامی به سراغ جوانان برویم. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است، صراحتاً جوانان را مورد خطاب قرار داده و سازمان بسیج باید در 40 مورد به این موضوع بپردازد. طبق این مسئله بسیج باید بسیج همه مردم شده و به نقش‌آفرینی مردم برای خدمت‌رسانی به دیگران توجه کند. انسجام و شبکه‌سازی نیز اصل مهمی است که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید از سوی سازمان بسیج پیگیری و اجرا شود. 

گفت‌وگو از مجتبی افشار 

انتهای پیام
captcha