جشنواره‌­ دانشجویی محل انتقال تجربه‌­های موفق است
کد خبر: 4184157
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
رویدادهای دانشجویی و معضلات موجود/ 3

جشنواره‌­ دانشجویی محل انتقال تجربه‌­های موفق است

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: برگزاری جشنواره‌­های دانشجویی می‌­تواند فضایی برای شناسایی استعدادهای برتر و انتقال تجربه‌­های موفق و شاخص دانشجویان باشد.

در حال تکمیل / برگزاری جشنواره‌­های دانشجویی می‌­تواند باعث نشاط در جامعه دانشگاهی شود

جشنواره‌های فرهنگی هنری دانشجویی به لحاظ ایجاد رقابت سالم بین دانشجویان و تولید محتوای بومی و دینی، می‌تواند اتفاقی خوب باشد اما متاسفانه شاهدیم که چند سالی است نه تنها تقویت نمی‌شوند که یکی یکی رو به تعطیلی می‌روند.

پیرامون این موضوع با وحیداله موسوی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در خبرگزاری بین‌المللی قرآن گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

ایکنا - جریانات دانشجویی در حوزه فرهنگ و هنر در قالب جشنواره‌­ها یا پنل تا چه حدی توانسته‌اند مثمر ثمر باشند؟

این مسئله به بودجه­‌ای كه برای برگزاری جشنواره تخصیص می­‌یابد و عوامل دیگری مانند میزان آزادی عمل یا اختیارات برای تصمیم­‌گیری، همكاری دانشگاه­ میزبان و نحوه اطلاع‌رسانی مناسب بستگی دارد. برگزاری جشنواره‌­های دانشجویی می‌­تواند باعث نشاط شود. فضایی برای دیده­‌شدن آثار دانشجویان و حتی امكان شناسایی استعدادهای برتر و انتقال تجربه‌­های موفق و شاخص دانشجویان را فراهم كند. می‌تواند زمینه‌­ای باشد برای شناسایی ظرفیت­‌های دانشجویان و پیوند دانشجویان و حوزه­‌های حرفه­‌ای.

نكته دیگر اینكه می­‌توان با آسیب­‌شناسی جشنواره‌­ها و خصوصاً آثار به نمایش درآمده یا عرضه شده به فراتحلیل یا فرانقد پرداخت. به عبارت دیگر، بسته به نقاط دید و علاقه­ پژوهشگران و متخصصان، این رویدادها می­‌توانند داده‌­های خام دست اولی برای تحلیل­‌های گوناگون فراهم كنند.

ایکنا - چرا جشنواره‌­های دانشجویی عموما كم‌رمق هستند؟

با این پیش­‌فرض كه همه جشنواره­‌های دانشجویی كم‌رمق هستند، موافق نیستم. جشنواره‌­هایی وجود دارند كه از اعتبار و وجه‌ه­ای درخور توجه برخوردارند و مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارند.

ایکنا - آیا جشنواره­‌های دانشجویی می‌­توانند بستری برای پرورش نیروی كارآمد باشد؟

اغلب این جشنواره‌­ها را معمولاً خود دانشجویان برنامه‌ریزی و اداره می­‌كنند. این رویدادها زمینه­‌ای برای تجربه‌­اندوزی دانشجویان در حوزه مدیریتی و برنامه­‌ریزی و ایجاد رابطه با عوامل و بخش­‌های مختلف حوزه تخصصی‌شان و حتی حوزه‌­های مطالعاتی و پژوهشی فراهم می­‌كنند.


بیشتر بخوانید

جشنواره‌های دانشجویی باید به سمت هنر انقلاب بروند

جشنواره‌های دانشجویی بهترین محمل برای پرداخت به موضوعات دینی است


 قطعاً با شناسایی ظرفیت­‌ها و حمایت از استعدادهای جدید و خلاق می‌­توان نیروهای كارآمد در حوزه‌­های گوناگون را معرفی كرد.

ایکنا - حمایت‌های دولتی تا چه حد می‌­تواند به جریانات دانشجویی كمك كند؟

با توجه به بودجه‌­های محدود دانشگاه‌­ها، كمك­ نهادهای دولتی می­‌تواند در صورت برنامه‌­ریزی مناسب، كیفیت جشنواره‌­ها را ارتقا دهد. در‌صورتی‌كه بودجه مناسبی در اختیار این جشنواره‌­ها قرار بگیرد، می­‌توان از متخصصان حرفه‌­ای برای برگزاری كارگاه‌­های آموزشی استفاده كرد، امكان استفاده از داوران مطرح در رشته‌­های تخصصی به شكل جداگانه فراهم می­‌شود و حتی می‌­­توان استعدادهای شناسایی شده در جشنواره را مورد حمایت قرار داد چه از لحاظ آموزش حرفه‌­ای­‌تر و چه از لحاظ حمایت مالی از آنها برای ساخت اثر یا پروژه‌های بعدی.

ایکنا - آیا كمك‌­های دولتی به جشنواره‌­های دانشجویی به معنای هدایت نیست؟

به هر حال، دولت‌­ها به دنبال تحقق اهداف فرهنگی و ملی مورد نظرشان هستند. اما نكته مهم این است كه بر اساس چارچوبی معقول و منطقی، امكان مشاركت و بروز خلاقیت حداكثری دانشجویان را امكان­پذیر كرد.

ایکنا - مستقل بودن جریانات دانشجویی را چگونه می­‌توان حفظ كرد؟

اعتماد به دانشجویان توانا برای اداره این رویدادها بسیار اهمیت دارد. در عین حال، استفاده از مشاوران فرهنگی كاربلد و خبره در كنار دانشجویان جوان می­‌تواند مسیر بالندگی این جشنواره­‌ها را هموارتر كند.

انتهای پیام
captcha