انتشار تصاویر طرح توسعه مسجد قبا در مدینه
کد خبر: 4184257
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰

انتشار تصاویر طرح توسعه مسجد قبا در مدینه

سازمان توسعه منطقه مدینه منوره، تصاویری از طرح اولیه توسعه مسجد قبا را منتشر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از رواد الاعمال، سازمان توسعه منطقه مدینه تصاویری از طرح اولیه توسعه مسجد قبا، نخستین مسجد بنا شده در دوران اسلامی را منتشر کرد.

طرح توسعه مسجد قبا در آوریل سال 2022 و با نام طرح ملک سلمان ویژه توسعه مسجد قبا آغاز شد. این طرح بزرگترین طرح توسعه این مسجد در طول تاریخ 1400 ساله آن است.

هدف از این طرح توسعه، گسترش محوطه اطراف و افزایش مساحت کل مسجد قبا به 50 هزار متر مربع، 10 برابر مساحت کنونی و  ایجاد ظرفیت حضور 66 هزار نمازگزار در آن اعلام شده است.

در کنار توسعه مکانی، افزایش کارایی مسجد و همچنین غنی‌سازی تجربه دینی و فرهنگی زائران از طریق بازدید از مکان‌ها و آثار تاریخی موجود در این مسجد و محوطه نیز مورد توجه قرار گرفته است. تعداد این امکان بالغ بر 57 مکان تاریخی است که شامل چاه‌ها، مزارع و بستان‌های تاریخی است که در کتب سیره نبوی از آن یاد شده است.

شایان ذکر است که مسجد قبا اولین مسجدی است که در دوران اسلامی بنا شده است. پیامبر(ص) پس از هجرت خود از مکه به مدینه در 12 ربیع‌الاول سال هجری به مکانی رسید که این مسجد در آن بنا شده، و تا صبح روز 16 ربیع‌الاول به مدت 4 روز در قبا ماند و سپس به سوی مدینه حرکت کرد.  

مسجد قبا واقع در جنوب مدینه منوره از نظر وسعت، مساحت و جایگاه تاریخی دومین مسجد این شهر مقدس مسلمانان پس از مسجدالنبی به شمار می‌رود، اما از نظر تاریخی اولین مسجدی است که در تاریخ اسلام ساخته شده است. پیامبر(ص) خود در ابتدای ورود به این مکان، سنگ بنای این مسجد را گذاشت.  

انتهای پیام
captcha