جشنواره ملی چاپ بازویی برای توسعه این صنعت است + فیلم
کد خبر: 4184702
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
دبیر جشنواره ملی صنعت چاپ ایران:

جشنواره ملی چاپ بازویی برای توسعه این صنعت است + فیلم

دبیر بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران گفت: رقابت‌های تخصصی به دلیل ایجاد امکان ارزیابی شرایط موجود همواره بازوی توسعه هستند و صنعت چاپ به دلیل وجود فناوری‌های متنوع و گاهی جدید در آن، عرصه‌ای مناسب برای چنین ارزیابی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بیست‌و‌سومین جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور محسن یگانه کاری، دبیر جشنواره و رضا نورایی، رئیس هیئت داوران امروز ۷ آذر در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای جلسه محسن یگانه کاری گفت: صنعت چاپ به عنوان یک ابزار موثر همواره در تلاش بوده با به کارگیری جدیدترین فناوری‌ها به بهترین شکل پیام‌های جاری در زندگی انسان‌ها را اعم از فرهنگی یا تجاری انتقال دهد. صنعت چاپ در ایران نیز بیش از دو سده همپای جامعه بشری در این کوشش بزرگ مشارکت داشته است. رقابت‌های تخصصی به دلیل ایجاد امکان ارزیابی شرایط موجود همواره بازوی توسعه هستند و صنعت چاپ به دلیل وجود فناوری‌های متنوع و گاهی جدید در آن، عرصه‌ای مناسب برای چنین ارزیابی است.

وی افزود: در این راستا دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی به عنوان مرجع و متولی قانونی صنعت چاپ کشور و هماهنگ کننده آن در مسیر توسعه ملی با بهره‌گیری از امکانات و فرصت‌های موجود و در دوره‌های پیشین، بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران و انتخاب آثار چاپی برتر را امسال برگزار می‌کند.

وی هدف برگزاری این جشنواره را چنین توصیف کرد: انتخاب آثار چاپی برتر ایران در جشنواره ملی صنعت چاپ فرصتی مغتنم در جهت شناسایی تولید‌‌کنندگان داخلی آثار چاپی برتر کشور به منظور معرفی به مصرف کنندگان این گونه محصولات در داخل و همچنین کشورهای همجوار منطقه بوده تا گامی استوار در جهت ایجاد رونق کسب و کار در صنعت چاپ و اعتلای اقتصادی کشور باشد. با توجه به نکات ذکر شده از همه دست‌اندرکاران چاپ در کشور اعم از واحدهای چاپی، گرافیک، مدیران پروژه‌های چاپی و صاحبان کالاهایی که به نوعی با بسته‌بندی عرضه می‌شوند دعوت شد با ارسال آثار چاپی در چهارچوب تعیین شده در این حرکت ملی مشارکت کرده و کیفیت ارزیابی صنعت چاپ کشور را ارتقا بخشند.

یگانه کاری، گروه‌بندی رشته‌های آثار چاپی را چنین بر شمرد: بخش انتخاب آثار چاپی برتر در بیست‌و‌سومین جشنواره ملی صنعت ایران در چهار شاخه از کاربردهای چاپ شامل بسته‌بندی، تبلیغات، اوراق امنیتی و چاپ صنعتی و فرایند عملیات تکمیلی برگزار می‌شود. محصولات مختلف در زیر گروه این رشته‌های اصلی قرار گرفته و با توجه به ویژگی‌های انواع فناوری‌های چاپ در گروه‌های جزئی ‌تر قرار خواهند گرفت.

وی تأکید کرد: برخی فعالان چاپ خرده می‌گیرند که جشنواره صنعت چاپ چرا در ۱۱ شهریور که همان روز ملی چاپ است برگزار نمی‌شود، در پاسخ باید بگویم روز صنعت چاپ یک مناسبت در تقویم برای بزرگداشت صنعت است که همه می‌توانند در این روز برنامه‌هایی را برگزار کنند اما جشنواره یک رویداد است. شروعی دارد و پایانی، جشنواره‌های استانی باید برگزار شود. نتایج به مرکز بیاید و ما از بین برنده‌های استانی برترین‌های سراسری و ملی را ارزیابی کنیم.

دبیر بیست‌و‌سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران ادامه داد: با فرض اینکه همه ۳۲ استان ما جشنواره را روز ۱۱ شهریور برگزار کنند باز هم نمی‌توانیم جشنواره را همان روز برگزار کنیم. دوستانی که این مسئله را مطرح می‌کنند توجهی به این فرایند ندارند. با این توضیح مشخصاً پاسخی که داریم این است که روز چاپ یک مناسبت است و جشنواره هم یک رویداد است. انتظار ما این است که اتحادیه‌ها در این جشنواره فعال باشند و انجمن‌های صنفی با این قضیه فعالانه برخورد کنند.

رضا نورایی، مسئول کمیته داوری نیز در این جلسه تصریح کرد: تلاش ما این است در داوری‌ها دچار انحراف نشویم، اساس کار ما بررسی کیفیت کار چاپ است. گاهی برخی متخصصان در رشته تبلیغات فراتر از موضوع چاپ حرکت می‌کنند و به مباحث علوم انسانی نیز وارد می شوند و انتظار دارند، تأثیری که آن محصول بر جامعه دارد نیز در جشنواره ارزیابی شود، اما این موضوع در حیطه جشنواره نیست. در داوری آثار به جای توجه به نتیجه، فرایند را داوری می‌کنیم. تمام تخصص‌های مربوط به این موضوع را در هیئت داوران گردهم می‌آوریم.

وی، پیرامون روند داوری‌ها چنین توضیح داد: داوری بسیار تخصصی و کاملاً در حوزه کیفیت چاپ است. ما پیش از این در حوزه کیفیت چاپ به معیارهای داوری پرداختیم. با حضور بیش از ۶۰ نفر متخصص چاپ معیارهای داوری در رشته‌های مختلف را احصا کردیم. همچنین آیین‌نامه گردش کار داوری را تهیه کرده و روند داوری را مستندسازی می‌کنیم تا بعدها قابل جست‌و‌جو باشد.

نورایی اعلام کرد: برای برگزیدگان این دوره نمایشگاهی خواهیم داشت که همزمان با اختتامیه برگزار می‌شود. لازم به ذکر است آثار چاپی باید در کشور ایران و از سال ۱۴۰۰ به بعد تولید شده باشند.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره می‌توانند تا ۱۹ آذر آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، گفت: اختتامیه این دوره جایزه بیست‌و‌هشتم آذر برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha