جشنواره‌های دانشجویی از وجوه تربیتی و آموزشی غافل نباشند + صوت
کد خبر: 4185327
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
رویدادهای فرهنگی هنری دانشجویی و معضلات موجود/ 4

جشنواره‌های دانشجویی از وجوه تربیتی و آموزشی غافل نباشند + صوت

عضو هیئت‌ علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی قم گفت: جشنواره‌های دانشجویی باید جدا از شناسایی استعداد، خود بانی تربیت و آموزش باشند.

جشنواره‌های دانشجویی از سیاسی‌کاری پرهیز کنند

جریانات دانشجویی همیشه جز پویاترین اتفاقات فرهنگی و علمی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. در این میان باید اتفاقات دانشجویی که در هنر رخ می‌دهد را پویا‌تر از دیگر بخش‌ها دانست زیرا فطرت جوان دانشجویان، این قبیل اتفاقات را متمایز می‌کند.

ایکنا در این خصوص با ابراهیم بازرگانی، عضو هیئت‌علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی قم گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا – جشنواره‌های دانشجویی در طول سال در عرصه مختلف فرهنگی برگزار می‌شود که عمدتاً بانی آن دولت است. پیرامون کارکرد این قبیل اتفاقات و جریان‌سازی آنها توضیح دهید.

عموم جشنواره‌های فرهنگی و هنری که برگزار می‌شود یک رسالت اصلی و ویژه دارد آن‌هم اینکه به واسطه این رویدادها استعدادهایی که کمتر به آنها فرصت خودنمایی داده‌ شده، شناسایی شوند اما جشنواره‌ای که شرکت‌کنندگان جملگی دانشجو هستند تا حدودی کارکردش با دیگر فستیوال‌ها متفاوت است. منظور اینکه در این جشنواره‌های کارکرد آموزشی و تربیتی به صورت ویژه مورد نظر است. در حقیقت جشنواره‌های دانشجویی می‌خواهند جدا از شناسایی استعداد، خود بانی تربیت و آموزش باشند.

جشنواره‌های دانشجویی یک ویژگی بارز دارند آن‌هم اینکه بار علمی آنها بیش از دیگر اتفاقات است چون بستری که در آن، اتفاق شکل رخ می‌دهد، محیطی دانشجویی دارد. عموم جشنواره‌های دانشجویی در پی شناسایی استعدادها هستند و کمتر به موضوع آموزش و تربیت توجه دارند. این مسئله باعث شده تا جریان‌سازی لازم از این قبیل برنامه‌ها، حاصل نشود.

ایکنا – جشنواره‌های دانشجویی عموماً دو شکل دارد. ابتدا جشنواره‌هایی که صرفاً دولت برگزارکننده آن است. در کنار آن رویدادهایی که دانشجویان صفر تا صد آن را برگزار می‌کنند. درباره نقاط قوت و ضعف این دو شکل از اجرا توضیح دهید.

جشنواره‌ای که صرفاً دانشجویان برگزارکننده آن هستند شاید به لحاظ حضور دانشجویان، اتفاقی مطلوب محسوب شود اما به دلیل سرمایه کم، چنین کارهایی عمدتاً به لحاظ مالی ضعیف هستند برای همین روی کیفیت آنها تأثیر منفی می‌گذارد. اما جشنواره‌ای که در آن، دولت بانی اصلی آن است هم مشکلات خاص خود وجود دارد. ازجمله این مشکلات می‌توان به جهت‌دهی تولیدات اشاره کرد.

کد

پس بهترین اتفاق در جشنواره‌های دانشجویی این است که دولت سفارش‌دهنده بوده و اجرا را به دانشجویان بسپارد. این موضوع باعث خواهد شد تا رویداد مورد نظر علاوه بر استعداد‌یابی از پویای جوانان هم بهره برد. در این میان جشنواره‌هایی چون «نهال» چنین عمل می‌کنند و اتفاقاً توانسته‌اند جریانسازی خوبی داشته باشند. برای رونق جشنواره دانشجویی پیشنهادی دارم. دولت اجازه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در جشنواره‌های دانشجویی صادر کند. از این اتفاق نباید ترسید البته مطمئناً نظارت باید روی بخش خصوصی وجود داشته باشد ولی با هدایت مناسب، اگر بخش خصوصی حضوری بیشتر در فعالیت‌های فرهنگی داشته باشد اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

ورود بخش خصوصی در جشنواره‌های دانشجوی یک امتیاز ویژه دیگر هم به همراه دارد. آن نیز به، آورده‌های مالی مربوط می‌شود که چنین اتفاقاتی را رقم‌ زده است. این اتفاق تنها یک دستآورد اقتصادی نیست بلکه به چرخه مالی هم کمک شایان توجهی به آن خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:

جشنواره‌های دانشجویی بهترین محمل برای پرداخت به موضوعات دینی است 


باید این قبیل رویدادها را بیش از فرهنگی بودن علمی دانست. در جشنواره‌های دانشجویی نوعی علم‌سنجی صورت کمی گیرد. این سنجش هم تنها محدود به شرکت‌کنندگان نیست بلکه نهاد دانشجویی که برگزاری این قبیل رویدادها را بر عهده دارد هم مورد سنجش قرار می‌گیرند.

ایکنا – آسیب دیگری که ممکن است جشنواره‌های دانشجویی را تهدید کند سیاست‌زدگی است که ممکن است پیرامون این دست موضوعات وجود داشته باشد. درباره این موضوع توضیح دهید؟

سیاست‌‌زدگی در جشنواره‌های دانشجویی تنها مختص به اتفاقاتی نیست که دولت برگزارکننده آن است چون برخی مواقع اتفاقات صرفاً دانشجویی هم ممکن است اسیر سیاسی‌کاری شود. برای رهایی از این معضل پیشنهادم این است که گروه نظارت فراجناحی شکل گیرد تا جشنواره‌ای دانشجویی را از سیاسی‌کاری دور کند.

انتهای پیام
captcha